קופת חיסכון מחוררת? פייגלין מציג נתונים מחרידים על הביטוח הלאומי, אז יצאנו לבדוק

פייגלין מציג נתונים מחרידים על הביטוח הלאומי כדי לתמוך בהפרטתו. האם הם קשורים למציאות? בדקנו • המשרוקית של גלובס

משה פייגלין / צילום: אמיר מאירי
משה פייגלין / צילום: אמיר מאירי

יו"ר זהות משה פייגלין רוצה להפריט את קצבאות הרווחה, ויש לו נימוק משכנע: המוסד לביטוח לאומי מציע לנו עסקה לא משתלמת. ביום חמישי הוא הסביר לסיון כהן ב-FM103, כי "פחות מ-50% - יש אפילו שאומרים פחות מ-20% - מהסכום שאנחנו משלמים כביטוח לאומי חוזר בצורת קצבאות ושירות לאזרח". בשיחה עם יעקב ברדוגו בגל"צ הוא היה אפילו נחרץ יותר: "רק 20% ממה שהביטוח הלאומי גובה חוזר לאזרח". אם זה נכון, ביטוח לאומי הוא קופת חיסכון מאוד מחוררת.

אבל האם זה נכון? הנתונים העדכניים ביותר, לשנת 2017, זמינים באינטרנט לכל דורש. המוסד לביטוח לאומי קיבל כסף משלושה מקורות: גבייה ממבוטחים, משרד האוצר, ומה שמכונה "צדדים שלישיים". ההכנסות מגביית דמי ביטוח לאומי עמדו על 43.8 מיליארד שקל. ההכנסות מהאוצר - שמקורן בקופת המדינה, אבל לא בדמי ביטוח לאומי - עמדו על כ-48 מיליארד שקל. האוצר העביר את הכסף כתמיכה שהוא מחויב לתת למוסד לפי חוק, כמימון לקצבאות שעליהן המוסד לא גובה כסף מהמבוטחים (כמו גמלת הבטחת הכנסה), וכריבית על השקעות שהוא מנהל עבור המוסד. מצדדים שלישיים התקבלו פחות ממיליארד שקל. הכול ביחד הסתכם ב-93.6 מיליארד שקל.

לכאורה, צריך לצרף להכנסות הביטוח הלאומי גם 44.3 מיליארד שקל שנגבו לטובת מס בריאות והשלמת סל בריאות. אלא שההכנסות האלה לא שייכות למוסד עצמו: הוא משמש קבלן גבייה עבור קופות החולים והאוצר. כל הכסף הזה מועבר אליהם, ומשמש למימון שירותי בריאות.

כמה חזר למבוטחים? בשנת 2017 הוציא המוסד לביטוח לאומי 84.5 מיליארד שקל, כמעט כולם על קצבאות לזכאים. מאחר שההכנסות עמדו על 93.6 מיליארדים, יוצא שיותר מ-90% מהן חזרו למבוטחים. מבנה ההכנסות וההוצאות של המוסד לביטוח לאומי קשיח יחסית, ולכן היינו מגיעים לאותה תוצאה גם בשנים אחרות.

בכל זאת כן נשאר עודף של 9 מיליארד שקל. לאן הוא הלך? ביטוח לאומי מחויב להשקיע את עודפי הגבייה שלו באופן שיניב רווחים. לשם כך הוא מעביר אותם לקרן מיוחדת במשרד האוצר, שבסוף 2017 כבר נצברו בה 216 מיליארד שקל. לפחות חלק מהכסף מביא תועלת: הוא נושא את הריבית שהזכרנו קודם, ולפעמים מכסה גירעונות שהמוסד נקלע אליהם (כמו ב-2009 ו-2010).

בשורה התחתונה: דבריו של פייגלין אינם נכונים. ביטוח לאומי מחזיר למבוטחים כמעט פי שניים מדמי הביטוח הלאומי שהוא גובה. אם מביאים בחשבון הכנסות אחרות מאוצר המדינה, 90% מהכנסותיו חוזרות כקצבאות וכשירות לאזרח.