"אתה מצביע שעות על דברים שאתה לא יודע מה הם"; הח"כים הפורשים מסכמים קדנציה

אתה מצביע שעות על גבי שעות, על דברים שאתה אפילו לא יודע מה הם ושיש לכל מיני אנשים אינטרסים להעביר אותם - רק כי ככה הקואליציה אומרת לך" • ביקשנו מהח"כים הפורשים לספר לנו מה הם למדו מהפוליטיקה הישראלית • צפו

במערכת הבחירות הנוכחית ניאלץ להיפרד מכמה דמויות צבעוניות שליוו אותנו במשכן שנים רבות. חלקם החליטו לפרוש מטעמים אישיים וחלקם לא השכילו להתברג במקום מספיק גבוה במפלגתם. נפגשנו איתם לשיחת סיכום, לדון בהשפעות החיצוניות בתוך מסדרונות הכנסת, על משמעת סיעתית ועל הסיבה שבגללה לא נמצא אותם שם אחרי ה-9 באפריל.

"יש בכנסת לא מעט דברים בעייתיים, התבטאויות לא ראויות, לא מנומסות, ויכוחים שהופכים לקטטות, וכמובן השפעות של בעלי כוח וכסף על המערכת השלטונית", מספר לנו ח"כ דב חנין (חד"ש), שעוזב את הכנסת אחרי 13 שנה של עשייה, במהלכן נחשב לחבר כנסת מוערך ומצטיין בתחום הסביבתי והחברתי. כששואלים אותו על הרגע שהכי ריגש אותו בכנסת, הוא בוחר לציין את האישור של "חוק גבעת עמל" בקריאה ראשונה: "חשבתי על האנשים שאני מלווה במאבק, שמנסים להגן על עצמם, על החיים שלהם ועל הכבוד שלהם". הוא מתגאה בהישג נוסף: "אין לי חרטות, מעולם לא הצבעתי בניגוד לצו מצפוני". חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין עוזבת עם זכרונות מעט אחרים, והיא מביעה צער על המשמעת הסיעתית שעמה נאלצה להתמודד. רגע אחד זכור במיוחד התרחש סביב ההצבעה בעד חוק המסתננים: "באמת התייסרתי, אבל נשארתי מאוד לויאלית להחלטת הסיעה", אומרת חברת הכנסת מטעם המחנה הציוני, "באופוזיציה זה יותר קל, אפשר לצאת מהמליאה, יש פתרונות".

עבור חברי הקואליציה המצב מורכב יותר. "הכנסת עובדת על משמעת קואליציונית", מספר חבר הכנסת יהודה גליק מהליכוד, שהסקרים האחרונים מראים שככל הנראה לא ייכנס לכנסת הבאה. "אתה מצביע שעות על גבי שעות, על דברים שאתה אפילו לא יודע מה הם, כי יש אינטרסים של כל מיני אנשים להעביר אותם", הוא מוסיף. אלי אלאלוף מכולנו עוזב אחרי ארבע שנים בלבד, ומתייחס לאינטרסים זרים שמשפיעים על החלטות הח"כים, ובייחוד לתופעת הלוביסטים - השדלנים שמטרתם לקדם חוקים בכנסת, לרוב מטעמים כלכליים. "זרקתי ממשרדי לוביסטים שהתחזו למייצגים של גופים ציבוריים", הוא מודה.

ימין או שמאל, חברי הכנסת כולם מודאגים מהשיח ששרר בקדנציה האחרונה. "אני חושבת שבסופו של דבר הכנסת ידעה להיפרד מהתופעות האלה לשלום ולהגיד שהן לא מקובלות עליה יותר. אסור שהשיח בכנסת יידרדר ככה", אומרת איילת נחמיאס-ורבין.