תאמר נפאר הוציא שיר שקורא לאזרחים הערבים להצביע והגיע עד לניו יורק טיימס

קולות רבים בקרב האזרחים הערבים, שגם ככה ידועים באחוזי ההצבעה הנמוכים שלהם, קוראים להחרמת הבחירות הקרובות • הראפר תאמר נפאר החליט שהוא לא מוותר על זכותו הדמוקרטית והוא לא חושב שאחרים צריכים

תאמר נפאר קורא לאזרחים הערבים להצביע / צילום מסך מתוך Youtube
תאמר נפאר קורא לאזרחים הערבים להצביע / צילום מסך מתוך Youtube

סוף השבוע האחרון לפני יום הבחירות תמיד מפתיע עם קמפיינים מסעירים וגם מערכת הבחירות הנוכחית לא נשארת בחוץ, אתמול (יום ה') פרסם הראפר תאמר נפאר שיר חדש בשם "Tamer Must Vote" ("תאמר חייב להצביע") הקורא לאזרחי ישראל הערבים לא להחרים את הקלפיות ביום שלישי הקרוב ולהצביע כדי להביא שינוי אמיתי בחברה. "זו התשובה שלי לימין הפשיסטי", כתב נפאר בערבית בפוסט הפייסבוק בו שיתף את השיר החדש.

בשיר נאפר מנהל ויכוח עם עצמו בערבית, כאשר צד אחד שואל מדוע להצביע - "האדמה שלנו, המדינה שלהם אז הכנסת לא בשבילי", בעוד הצד השני עונה "גם השקל ישראלי, נזרוק את הכסף שלנו?". האזרחים הערבים ידועים באחוזי ההצבעה הנמוכים שלהם ובמערכת הבחירות הזו התפרקה הרשימה המשותפת, המפלגה שנחשבה בעיניי רבים כזו שתאחד את הציבור הערבי ואף הביאה מספר דו ספרתי של מנדטים בבחירות הקודמות. כעת, לפחות על פי הסקרים, רע"ם-בל"ד עומדת על 4 מנדטים ואילו חד"ש-תע"ל על 7 ואין "גוש ערבי" אמיתי כפי שהיה במערכת הבחירות הקודמת.

הקליפ של השיר, שבוים על ידי אודי אלוני, מציג את נפאר כשני לוחמים בזירת איגרוף. הם מטיחים אחד בשני את הטענות שלהם כשברקע צצות תמונות של כל מי שמזכיר הראפר בשיר כאיום על הציבור הערבי בישראל - שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, ח"כ בצלאל סמוטריץ' ומי שנפאר מכנה ממשיכי דרכו של כהנא מוצגים דרך צילומים של פעולות "תג מחיר". הקליפ מסתיים עם שכנוע של נפאר סרבן ההצבעה וחיבוק בין שני הלוחמים, ובפריים הסוגר מופיעה בערבית כתובת "תמאר חייב להצביע".

הקליפ תורגם עם כתוביות בעברית ואנגלית והופץ ברשתות וימאו, יוטיוב ופייסבוק. יום לאחר השקתו הוא כבר הספיק לצבור כרבע מיליון צפיות בעמוד הפייסבוק של הראפר ועוד 23 אלף צפיות ביוטיוב, נכון לעת כתיבת הידיעה, ואף לקבל סיקור במהדורה האינטרנטית של הניו יורק טיימס. 

קולות רבים בקרב אזרחי ישראל הערבים קראו להחרים את הבחירות הקרובות והראפר, שמזדהה כפלסטיני אזרח ישראל, מתייחס אליהם בבית המסכם של השיר: "רציתי להחרים, אבל החלטתי שאני לא רוצה להישאר בחוץ". בהמשך הוא שוטח את כל הסיבות בגללן חשוב, לפחות לדעתו, לציבור הערבי להצביע כמו צעדות השיבה, הנשים המוכות  במקלטים וכדי שהוא יוכל "להמשיך לשיר למחרימים ולא למשאיות הטרנספר". כלומר, נפאר מקבל את הבחירה של רבים לא הצביע אך טוען שהפעם מדובר בבחירות קריטיות וכל קול חשוב - "אם לא נצביע - נמצא את עצמנו מחוץ למולדת".

זו לא הפעם הראשונה שתמאר נאפר עושה כותרות באמצעות מחאה מוזיקלית, בטקס פרסי אופיר 2016 ביצע יחד עם יוסי צברי את השיר "אני לא פוליטי" ושילב בו קטעים משירת מחמוד דרוויש, המשורר הלאומי הפלסטיני. בתגובה, שרת התרבות מירי רגב קמה במחאה ועזבה את האולם. בשיר הנוכחי הוא מתייחס למקרה ולרבים מהפוליטיקאים הישראלים שבעד האזרחים הערבים, "כשמירי הלכה, ראית כמה עמדו איתי?".

בהשקת הקליפ מסר נפאר: "אם ההצבעה שלנו יכולה לעזור לשלוח את ביבי לכלא ולהעיף מהכנסת את ליברמן - אז כבר שווה שנצביע. זה המאבק שלנו ואני לא מתכוון לוותר על אף כלי שעומד לרשותי. אנחנו חייבים לצאת מהאדישות לא בשביל הדמוקרטיה הישראלית אלא בגלל הגזענות והאפרטהייד. כשבאים להרוס בתים בשכונה, שאישה נרצחת, וגם שניסו להשתיק אותי - אני יודע מי עמד לצידנו, ואני יודע שאסור לנו לוותר על הייצוג שלנו".