נדחתה עתירת כחול לבן נגד חשבונות מזויפים ברשתות

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר: "הגבלת הביטוי הפרטי הפוליטי ברשתות החברתיות תיעשה במשורה, בהתאם להוראות הדין ולתכליותיו ובכפוף לפסקת ההגבלה החוקתית"

בני גנץ / קרדיט צילום: שריה דיאמנט
בני גנץ / קרדיט צילום: שריה דיאמנט

נדחתה עתירת מפלגת כחול לבן נגד קיומה של רשת חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות. כחול לבן טענו בעתירתם כי הרשת מופעלת לכאורה על ידי הליכוד אך לא הביאו הוכחות לכך במהלך משפט זוטא, שנוהל בוועדת הבחירות המרכזית ביום רביעי האחרון. 

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, קבע שבמהלך תקופת הבחירות, רשת האינטרנט בכלל, והרשתות החברתיות בפרט, משמשות כ"כיכר העיר" החדשה, ומהווה במה להחלפת רעיונות, העברת מסרים והבעת דעות ושכנוע, הן בשמו של הפרט, והן בעילום שם. "הגבלת הביטוי הפרטי הפוליטי ברשתות החברתיות תיעשה במשורה, בהתאם להוראות הדין ולתכליותיו ובכפוף לפסקת ההגבלה החוקתית".

מלצר ציין שהמחוקק סייג את הזכות לאנונימיות של מתמודדים בבחירות או מי מטעמם, רק בתקופת הבחירות, כדי לשמור על טוהר הבחירות והגינותן.

לפיכך, הכוונת מסרים פוליטיים על-ידי מתמודד בבחירות (כמפלגה או רשימת מועמדים בבחירות לכנסת) או מי מטעמו, במישרין או בעקיפין (לרבות מימון של פעילות כזו), והפצתם באופן אנונימי או בשמות כוזבים, עלולה להוות עבירה על הוראות חוק דרכי תעמולה.

לדבריו, פעילות זו אף עלולה לפגוע בזכויות יסוד מוגנות אחרות ולהקשות על גופי הביטחון לפעול כנדרש מפני חשש של התערבות זרה, הנעשית אף היא לרוב באופן אנונימי (כפי שנלמד מלקחים שהופקו מהליכי בחירות שהתקיימו במדינות אחרות בשנים האחרונות).

"מנגד, מן הראוי להדגיש - זכות הביטוי הפוליטית הפרטית, לרבות זו האנונימית מובטחת לכל, גם בתקופת בחירות, ובלבד שאין היא מתממשת על דרך של התארגנות מטעם מתמודד בבחירות, או במימונו, בין במישרין ובין בעקיפין".

לדברים לא הובאו בפניו ראיות מספיקות לצורך הוכחת הכוונת המסרים על ידי הליכוד, והעתירה נדחתה.

עו"ד דוד אלבז אשר ייצג את יצחק חדאד, מי שנטען שעומד בראש רשת הפייקים, אמר: "נדחתה עתירת כחול לבן נגד הליכוד והופרכה הטענה בדבר קיומה של רשת בראשותו של מרשי בהכוונת הליכוד".

תגובת הליכוד בשם עו"ד אבי הלוי: "השופט העליון חנן מלצר דחה את עתירת כחול לבן, שהתבררה כפייק עתירה, שכן היא התבססה על פייק כתבות תחקיר של ידיעות אחרונות והניו יורק טיימס, שפורסמו בעיתוי מעורר תהיות שבוע לפני הבחירות. הליכוד הוכיח כי התמיכה האדירה שלה זוכים הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו ברשתות החברתיות היא של אוהדים אמיתיים ושל מחנה גדול ולא של רובוטים, בוטים, פייקים ואווטרים, כפי שרשימת שמאל המתחזה למפלגת ימין טענה".