מאמינים באסטרטגיית רכישות: אחרי תעש ויוניברסל, אלביט מערכות רוכשת מהאריס את פעילות ראיית הלילה ב-350 מיליון דולר

חברת Harris האמריקאית נסחרת בשווי 19.4 מיליארד דולר ועתידה להתמזג עם חברת L3, ששוויה 16.9 מיליארד דולר • הרכישה צפויה לאפשר לאלביט דריסת רגל משמעותית בשוק מערכות ראיית הלילה, בדגש על השוק האמריקאי

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט / צילום: תמר מצפי
בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט / צילום: תמר מצפי

לפני כשבועיים וחצי קיימה אלביט מערכות מפגש עם אנליסטים ועיתונאים לאחר שפרסמה את דוחות 2018 - שנה שבה רכשה את תעש בתמורה ל-1.9 מיליארד שקל ואת חברת Universal מארה"ב ב-120 מיליון דולר. במפגש אמר נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס, כי החברה לא עוצרת - וצפויה לבצע מהלכי רכישות נוספים. "יש לנו מאזן חזק, יש לנו בעלי מניות שמסתכלים לטווח ארוך ואסטרטגי, ואנחנו מאמינים באסטרטגיית רכישות לחזק פוזיציות שוק ולהשלים טכנולוגיות", אמר.

ואמנם, בסוף השבוע האחרון אלביט מימשה את ההבטחה והודיעה על רכישה חדשה: פעילות ראיית הלילה של חברת האריס (Harris) תמורת 350 מיליון דולר. השלמת העסקה כפופה להשלמת המיזוג של האריס האמריקאית עם חברה אחרת מארה"ב, L3, וכן לאישור הרגולטורים בארה"ב. בסוף 2018 היו לאלביט בקופה כ-225 מיליון דולר במזומנים והשקעות לטווח קצר, מול חוב לטווח קצר בהיקף של כ-271 מיליון דולר (אשראי בנקאי וחובות למחזיקי אג"ח).

פעילות ראיית הלילה של האריס ממוקמת בווירג'יניה, והיא מפתחת, מייצרת ומספקת טכנולוגיות בתחום לצבא ארה"ב ולצבאות אחרים, וכן לשוק ביטחון המולדת. על פי הערכות, הרכישה הצפויה של חטיבת מערכות ראיית הלילה של האריס בידי אלביט תאפשר לאחרונה דריסת רגל משמעותית בשוק זה, תוך שימת דגש על השוק האמריקאי. אשתקד הסתכמו המכירות של אותה חטיבה בהאריס בכ-150 מיליון דולר.

השוק הביטחוני שבו פועלת אלביט מתאפיין במגמה גלובלית של מיזוגים ורכישות ומספר השחקנים בו מצטמצם. אלביט רוצה להיות חברה רב-לאומית, שתהיה אחת משלוש המובילות בעולם בכל אחד מהתחומים שבהם היא פועלת. השוק מתאפיין במגמות של מיזוגים ורכישות והשחקניות המרכזיות בו הן חברות ענק, ואלביט רוצה לגדול מתוך הבנה שבשוק הזה אין מקום לחברות בינוניות. זאת הסיבה שהיא רכשה את תעש - ובסוף השבוע האחרון גם קידמה משמעותית את העסקה לרכישת הפעילות בתחום ראיית הלילה של האריס האמריקאית. לא מן הנמנע שבשנה הקרובה היא תבחן עוד רכישות ומיזוגים, במסגרת הניסיונות שלה להתבסס בשוק האמריקאי ולהיות בו שחקנית רלוונטית.

באלביט מאמינים שעם הרחבת סל המוצרים שלה, בזכות הרכישה של תעש, היא תהיה מסוגלת להעמיד לשוק הזה חבילות ביטחון מגוונות, שצבאות יבשה שיוצאים לתכניות הצטיידות יוכלו למצוא על המדפים שלה כמעט את כל מה שהם צריכים: רקטות מדויקות, כדורי נשק קל, תותחים, מערכות הגנה למשוריינים, פגזים מדויקים, אמצעי שליטה ובקרה, סייבר ועוד.

מכליס אמר בסוף השבוע בהתייחס לעסקה כי "בשל המיצוב של Harris Night Vision בשוק, ובשל העוצמה הטכנולוגית שלה - רכישה זו מהווה נדבך משמעותי באסטרטגיית הצמיחה ארוכת הטווח שלנו, בדגש על ארה"ב. לאלביט מערכות אמריקה יש ניסיון מוכח באספקת פתרונות בעלי ביצועים גבוהים ושירותי תמיכה לשוקי הביטחון וביטחון הפנים בארה"ב. אנו מאמינים שרכישה זו תתרום לעובדים והלקוחות של אלביט מערכות ושל האריס".

אלביט נסחרת בנאסד"ק ובת"א לפי שווי של כ-5.8 מיליארד דולר, אחרי עלייה של 20.3% במחיר המניה מתחילת השנה. המוכרת בעסקה, האריס, נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי 19.4 מיליארד דולר והיא מתמזגת כאמור עם L3, ששווייה 16.9 מיליארד דולר, בעסקת מניות שאמורה ליצור את החברה השישית בגודלה בתחום הביטחון בארה"ב.