כחלון מציג: שורה של תשובות לשאלה הפשוטה - על מי ימליץ לראשות הממשלה

שר האוצר התבטא כמה פעמים על גורל הישיבה בממשלת נתניהו לאחר השימוע • האם "כולנו" בראשות כחלון תלך עם נתניהו באש ובמים, או שיש סיכוי לחבירה אחרת?

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

ככל שיום הבחירות קרב, מתמקדים הדיונים הפוליטיים בשאלת מספרי המנדטים וגם בשאלת סך הממליצים הפוליטיים, מקרב ראשי המפלגות על כל צד במפה הפוליטית. בניגוד למערכות בחירות קודמות, שבהן הליכוד הייתה המפלגה הגדולה בהפרש משמעותי משאר הזירה הפוליטית, הפעם לפי הסקרים, מפלגת כחול לבן עשויה להשיג יותר מנדטים.

אולם אז עולה השאלה מי מבין הצדדים - ראש הממשלה נתניהו או יו"ר כחול לבן בני גנץ, ישיג יותר ממליצים בהתייעצויות אצל הנשיא ריבלין? והאם נתניהו ישיג מעל ל-61 ממליצים כבר בשבוע הקרוב, דבר שיעביר את הקמת הממשלה אוטומטית אליו?

שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, למשל, אמר הערב (ש') בתכנית "פגוש את העיתונות", שהוא בוודאות ימליץ על נתניהו לראשות הממשלה, במסגרת שבוע ההתייעצויות בפני הנשיא, אם כי הדבר לא אומר שהוא יסכים לשבת בקואליציה של נתניהו. תזכורת, בשנת 2015 המליץ ליברמן על נתניהו, אך 24 שעות לפני תום המועד האחרון לסגירת ההרכב הקואליציוני, הודיע ליברמן כי הוא לא נכנס והשאיר את נתניהו עם ממשלה צרה של 61 ח"כים לשנה שלמה.

הערב: כחלון בטוח שנתניהו ירכיב ממשלה

ומה יעשה שר האוצר משה כחלון? כחלון התראיין הערב, 3 ימים לפני פתיחת הקלפיות בשני הערוצים הגדולים 12 ו-13 ולמעט המילים "אני אמליץ על נתניהו לראשות הממשלה" אמר הכל. לדבריו, נתניהו הוא זה שירכיב את הממשלה הבאה, הציבור נוטה יותר ימינה והוא יהיה שר האוצר של הממשלה הבאה.

לדבריו, "גנץ לא יכול להרכיב ממשלה, אני לא עוסק בהיפותזות. אני עבדתי 4 שנים עם נתניהו והמחנה הלאומי הולך להרכיב את הממשלה".

כאשר נשאל אם יסכים בכל זאת לשבת בממשלה של גנץ השיב כחלון: "אין מצב כזה, אין לו סיכוי להרכיב יותר מאשר לך (המראיינת רינה מצליח) יש סיכוי להרכיב ממשלה. לא אפסול אותו".

האם כחלון יגיש לנשיא המלצה על תנאי?

אולם בחינת התבטאויות רבות של כחלון בשנה האחרונה מלמדות על בלבול מסוים: עוד לפני הודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על הגשת כתבי אישום נגד נתניהו ועל קיום שימוע בחודש יולי 2019, אמר כחלון במספר רב של הזדמנויות שאחרי השימוע הממשלה של נתניהו תתפרק.

בפברואר 2018, אחרי הודעת המשטרה על סיכום תיקי החקירה 1000 ו-2000 אמר כחלון שהוא מגבה את נתניהו. אך בחודש מארס 2018 כחלון ציין כי אם יוגש כתב אישום "נתניהו לא יוכל לכהן אחרי הגשת כתב אישום. אם מתחיל משפט, הוא לא יכהן" (הכוונה היא גם לשלב של אחרי השימוע).

כלומר, אם ביום רביעי הקרוב, אחרי שייוודעו תוצאות הבחירות, במידה וכחלון מגיש לנשיא המלצה לכהונת נתניהו כראש הממשלה, מדובר בהמלצה שהיא עד לחודש יולי 2019 או אולי כמה חודשים לאחר מכן, כאשר יסתיים ההליך.

יחד עם זאת, לפי החוקים, נתניהו יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה כאשר יש נגדו משפט, ועד להרשעה וכך למעשה, כחלון יצטרך באופן אקטיבי לפרוש מן הממשלה (אם יעמוד בדיבורו).

עוד במהלך החודשים אפריל ומאי 2018 פרסם כחלון מספר אמירות לפיהן, הוא לא יסכים לחוק עוקף בג"ץ (ביטול פסקת ההתגברות). אז הודעתו הייתה על רקע ביטול ההסכם של ממשלת ישראל עם האו"ם להעברת מהגרי העבודה אל מחוץ לישראל, אולם האמירה הזו, עשויה לחול גם על היבטים שונים (חקיקה פרסונלית ועוד).

בחודש אוקטובר 2018, כאשר התקרב המועד של הכרזה על בחירות, כחלון חזר על דבריו שוב, שנתניהו לא יכהן כראש ממשלה אחרי שיוגש כתב האישום (אחרי שימוע), כלומר אחרי יולי 2019.

ובנובמבר, 2018, חזר כחלון על הדברים: "נתניהו אחרי כתב אישום, בכל עבירה שהיא, ואחרי שימוע לא יוכל לכהן".

ובדצמבר 2018, כאשר הבחירות כבר היו בדרך וכחלון נשאל על מי ימליץ לנשיא המדינה הוא השיב: "מי שילך באג'נדה שלנו, אני אלך איתו. היה שיתוף פעולה מצוין עם נתניהו. אנחנו נמליץ על מי שילך באג'נדה שלנו. יש ניסיון טוב עם נתניהו, ואם תבוא קבוצה אחרת, איזה שמאל באזור חיוג לא קשור, נלך גם איתם".

בפברואר 2019, כחלון חזר והדגיש, שאם יוגש כתב אישום אחרי שימוע נגד ראש הממשלה, הממשלה תתפרק בלי קשר לכולנו. "אנחנו לא נהיה בממשלה עם כתב אישום" וכשבועיים לפני הודעתו של מנדלבליט על הגשת כתב אישום, ב-12 בפברואר, כחלון הופיע בכנס 'בשבע' (עיתון ימין מתנחלי) ושם אמר "אני אמליץ על נתניהו, אני אעשה לו את הרוב, גנץ לא באזור החיוג הזה בכלל".

בשבועות האחרונים כחלון פחות נחרץ

אולם בראשית חודש מארס, כמה ימים אחרי הודעת מנדלבליט, כל הסיעות השותפות לממשלה הנוכחית (ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי) למעט כולנו וכחלון, הודיעו שישבו עם נתניהו גם אחרי השימוע. כחלון לא פרסם תגובה אז.

ורק לפני שבוע, כחלון נשאל פעם נוספת אם ישב עם נתניהו אחרי הגשת כתב אישום והשיב את התשובה המבלבלת מכולן, האם נתניהו ימשיך לכהן וכחלון השיב "כל עוד החוק מאפשר לו". יצוין שהחוק מאפשר לו לשבת כראש ממשלה גם תוך כדי ניהול משפט פלילי ועד הרשעה.