יו"ר בל"ד החדש: כבודם של זועבי וזחאלקה במקומו, אני אהיה מוכן לדיאלוג גם עם הימין הישראלי

אמטנס שחאדה יו"ר בל"ד החדש, שומר על כבודם ומורשתם של זועבי וזחאלקה אך מודיע בראיון: "אהיה מוכן לדיאלוג גם עם הימין הישראלי" • הפילוג בין הרשימות הערביות טמון בעיקרו בחילוקי דעות על הדרך לקידום את המצב הכלכלי-חברתי של הציבור הערבי

מטאנס שחאדה / צילום: דוברות בל"ד
מטאנס שחאדה / צילום: דוברות בל"ד

הראיון עם מטאנס שחאדה, היו"ר החדש של בל"ד, מחזק מצד אחד את הסברה ולפיה הפילוג שנוצר בין הרשימות הערביות כרוך בין השאר בחילוקי דעות על הדרך שבה צריך לנקוט כדי לקדם את המצב הכלכלי-חברתי של הציבור הערבי. בשבוע שעבר פרסמנו כי איימן עודה יו"ר חדש מוכן לבחון תמיכה בקואליציה, גם אם מבחוץ, אם זו תהיה מוכנה לקבל כמה תנאים ובראשם תכנית כלכלית חדשה ומקיפה לחברה הערבית לצד שינוי חוק הלאום ונכונות לפיוס עם הערבים.

לדברי שחאדה, הוא יהיה מופתע מאוד אם אכן חד"ש ותע"ל יהיו מוכנות לתמיכה בכל סוג של קואליציה, ולו תמיכה מבחוץ. לדבריו זו עמדה משונה ומפתיעה, והוא לא מאמין שהם ילכו בכיוון הזה. זה לא סוד שגנץ הוא ימין לא פחות מהליכוד ומסתירים את זה כדי לא להפריע לו." כלומר, עודה לא היה מצליח אפילו להעלות את זה לדיון אם הרשימה המשותפת הייתה נותרת יחדיו.

אבל מנגד גם שחאדה, ד"ר למדע המדינה, מראה שינוי כיוון בדגשים של בל"ד מפלגתו. הוא נזהר מאוד שלא לפגוע במנהיגי המפלגה היוצאים, חנין זועבי וג'מאל זחאלקה, שבציבור היהודי הכללי הדעה עליהם קשה, ומסביר, בל"ד מאתגרת את המוסכמות של החברה הישראלית לכן היא מעוררת רגשות עזים. עזמי בשארה (מייסד בל"ד שנמלט לאחר שהואשם בריגול לטובת חיזבאללה) וחנין זועבי היו שותפים למאבקים וחקיקה אזרחיים רבים הוא מציין. ובאותה נשימה מוסיף, אנחנו נהיה מוכנים יותר לדיאלוג עם החברה היהודית כולל עם אלה שמתנגדים לנו ביותר, בימין הישראלי, אולי נצליח להראות שהדרישות שלנו הגיוניות ודמוקרטיות הוא אומר. ובכך מתווה את שינוי הגישה גם בבל"ד החדשה.

חנין זועבי / צלם:  רויטרס
 חנין זועבי / צלם: רויטרס

שינוי הגישה הזה נעשה בין השאר באמצעות בדיקה פנימית על השפעת בל"ד בכנסת, ואחת מהתוצאות הייתה שיבוצה של מועמדת יהודיה, אורלי נוי במקום השישי ברשימה. בל"ד הכינה תכנית פעולה על סמך ממצאי הבדיקה ומחקרים אחרים, והיא כוללת בעיקרה, שוב בשונה מהעבר, התמקדות בנושאים הכלכליים אזרחיים. כמו עודה גם הוא מדגיש שזה אינטרס של המדינה "הצמיחה בישראל תלויה במגזר הערבי במידה רבה שכן המגזר היהודי הלא חרדי הגיע כמעט למיצוי, המגזר החרדי לא ישתנה מהותית בגלל אופיו, את מי נשאר לקדם ולהצמיח? רק אותנו הערבים!" ועם המסד הכלכלי הזה הוא בא ברשימת דרישות משלו ובראשן שינוי מהותי במערכת החינוך בחברה הערבית לרבות דגש על חינוך טכנולוגי וחינוך למצויינות, הקמת אזורי תעשיה בתחומי הערים הערביות, השקעה ממשלתית נרחבת בתשתיות במרחב הערבי, עידוד השקעות הון, ולצד זה טיפול בבעיית העוני על ידי רשת בטחון סוציאלית.

אבל הוא מדגיש כל העת כי כל הנושאים הכלכליים חברתיים כרוכים גם בפוליטיקה, "היעדר ההשקעה בתשתיות, הפקעת האדמות וסוגיית הדיור הן תוצאה של אפליה ושל המדיניות להגברת התלות של הערבי-ישראלי במדינה, לכן כל פתרון יהיה כרוך גם במאבק פוליטי" הוא אומר. ולכן גם עם מגמת השינוי המדוברת, בל"ד תמשיך להיות קול בולט, אולי לא באותה צורה שנויה במחולקת של זועבי וזחאלקה אבל גם במסגרת הניסיונות לפעול למען האוכלוסייה הערבית בחיי היום יום, ההיבט הפוליטי ידבר חזק. ובד בבד ימשיכו נציגי בלד להעלות את הסוגיה הפלשתינית "יש לנו מה לומר על הכיבוש ועל המדיניות הישראלית בסכסכוך ונמשיך להגיד את זה". ועוד, חוק הלאום הוא חוק גזעני כמו גם חוקים אחרים שנחקקו ונמקד מאבק לביטולם ולמניעת חוקים דומים אחרים, אומר שחאדה.

בינתיים, שחאדה עודה וטיבי טרודים בבעיה המסתמנת של ירידה של ממש באחוז ההצבעה. לפי הסקר האחרון בציבור הערבי לפני הבחירות - סקר שערך ארגון "יוזמות אברהם", כמחצית מהמצביעים ערבים לא יגיעו לקלפי. מנתוני הסקר עולה כי רק 56% אומרים שיצאו להצביע כשבפועל המספר נמוך יותר, וזאת לעומת קרוב ל 64% הצבעה בבחירות 2015. נתון מעניין אחר הוא כי 22% מהנשאלים בחברה הערבית סבורים שעל המפלגות הערביות להמליץ לנשיא על בני גנץ לראשות הממשלה.

בהודעה שפרסמו אמנון בארי-סוליציאנו וד"ר ת'אבת אבו-ראס, המנהלים השותפים ב'יוזמות אברהם' נאמר: "אם הציבור הערבי לא יצביע, יהיה כאן אסון כפול - הגזענים יתחזקו ותומכי השוויון עלולים להימחק מהכנסת".

פעילים חברתיים בחברה הערבית התגייסו לקריאה להצביע וכך הראפר תאמר נפאר שפרסם שיר שהפך לויראלי מייד עם צאתו וצבר מאות אלפי צפיות, בשיר הוא אומר בין השאר "אם לא נצביע - נמצא את עצמנו מחוץ למולדת", ואפילו מבטיח ש"קולנו יעזור לשלוח את ביבי לכלא".

קבוצה של צעירים מכפר מנדא מפיצה סרטון ובו מככבת האמירה של נתניהו מהבחירות הקודמות "המצביעים הערביים מגיעים בכמויות אדירות לקלפיות - עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים" וגם ציטוט ממסרון שנשלח בשבוע שעבר ככל הנראה מגוף ימין קיצוני "נשמור על כנסת נקיה מערבים".

בסקרים במגזר הביעו נשאלים אכזבה מתפקוד הרשימה המשותפת, תוצאה אחת היא כאמור ירידה באחוז ההצבעה, תוצאה שניה היא גידול מסוים לפחות בהצבעה למפלגות ציוניות. המרוויחה העיקרית היא מרצ, שברשימתה משובצים במקומות ריאליים, רביעי חבר הכנסת עיסאווי פריג' מכפר קאסם וחמישי עלי סלאלחה מבית ג'אן. השניים חורשים את המגזר ובימים האחרונים הביאו את כל ראשי מרצ למפגש תושבים בנצרת ובבית ג'אן. תמר זנדברג קראה שם לחברה הערבית לצאת ולהצביע בבחירות והדגישה: "רק עם מרצ בקואליציה יהיה גם חבר כנסת ערבי בקואליציה ואולי גם שר ערבי. בזמן שכולם בועטים את השותפות היהודית ערבית, אנחנו נכניס אותה פנימה". כלומר רק למרץ סיכוי להיות במוקד ההחלטות עבור ערביי ישראל ולא רק מספסלי האופוזיציה או בתמיכה מבחוץ כפי שמוכנים בחד"ש - תע"ל.

תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף
 תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף

הסקרים האחרונים מראים ששתי הרשימות הערביות יעברו את אחוז החסימה אך ככל הנראה ירדו מייצוג השיא של 13 מנדטים מהכנסת הקודמת. השינוי שהראו בגישה, והנכונות להיות מעורבים יותר, גם אם לא ישאו פירות מידיים, מעידים על כיוון חדש של הפוליטיקה הערבית-ישראלית.