"אף אחד לא יוכל לייבא ולמכור במחיר מפוקח. החוסרים בחמאה יימשכו. זאת חלמאות"

כך טוענים יבואני חמאה בעקבות החלטת משרד הכלכלה לשנות את תנאי המכרז ליבוא חמאה לצרכן, כך שהיא תימכר לפי המחיר המפוקח שמכתיבה הממשלה • בינתיים המחסור בחמאה צפוי להימשך: "המדפים מתרוקנים במהירות; הצרכנים קונים כמויות גדולות כדי לאגור בגלל המחסור"

מדף חמאה ריק / צילום: שני מוזס
מדף חמאה ריק / צילום: שני מוזס

"אף אחד לא יוכל לייבא לפי מחיר החמאה בחו"ל ולמכור במחיר המפוקח. החוסרים בחמאה יימשכו. מדובר בחלמאות" - כך אמרו היום יבואנים בשיחה עם "גלובס" על רקע ההחלטה של משרד הכלכלה לשנות את המכרז ליבוא חמאה לצרכן בעקבות פרסום ב"גלובס" בנושא. 

בסוף השבוע נסוג משרד הכלכלה מהמכרז שפרסם ליבוא חמאה שולחנית לצרכן בהיקף של 1.4 מיליון קילו, והוציא לדרך מכרז חדש ובו דרישה מהיבואנים למכור חמאה מיובאת לפי המחיר המפוקח שמכתיבה הממשלה, אשר עומד על 3.80 שקלים ל-100 גרם. זאת, לאחר שבמכרז המקורי שפורסם בסוף חודש מארס ונסגר ב-3 באפריל, לא נכללו תנאים מחייבים בנוגע למחיר לצרכן. 

הספקיות הופתעו מהדרישה 

בשבוע שעבר, לאחר ש"גלובס" פנה למשרד הכלכלה בשאלה האם החמאות המיובאות יידרשו להימכר במחיר מפוקח, החליט המשרד לשנות את המכרז כאמור ולצאת במכרז חדש שצפוי להיסגר ב-11 באפריל, ובו נטען כי הפרסום הנוכחי "מחליף כל פרסום קודם". זאת, לצד התניה לפיה "במקרה שתימצא חריגה במחיר המכירה של החמאה, רשאית ועדת המכסות לשלול את יתר הרישיון של היבואן לאותה השנה, והיבואן לא יהא זכאי למכסות בשנה שלאחר מכן". 

הספקיות שהביעו נכונות להשתתף במכרז הופתעו מהדרישה. גורם בענף התייחס היום לדברים ואמר כי "המחיר לחמאה איכותית בעולם נע בין 4.80 ל-5 שקלים", כך ש"יבואן שימכור לרשת שיווק ב-6.65 שקלים ל-100 גרם בקושי ירוויח, שכן יש לו הוצאות אחסנה והובלה בקירור, החזרות, ביטוחים, הנהלת חשבונות, שכר לעובדים ועוד. המשמעות היא שבמחיר כזה היבואן יפסיד הרבה מאוד כסף". 

מבחינתו, המחיר שאליו שואף משרד הכלכלה מנותק מהמציאות, שכן "לא ניתן לעבוד במרווח כזה בקירור". כך שגם אם "היבואן יחליט להפסיד כסף, רשת השיווק לא תסכים לעבוד במרווח נטו כה נמוך, כי גם לה יש הוצאות רבות".

"החוסרים עדיין חריפים" 

בתוך כך, במשרד החקלאות אישרו בסוף השבוע כי המחסור בחמאה צפוי להימשך: "מרגע חלוקת המכסות ועד להגעת החמאה לארץ לוקח כחודשיים עד שלושה. המשמעות היא שבתקופה הנוכחית והקרובה אנו צופים מחסור קל בתחום החמאה".

במקביל, גורמים ברשתות הקמעונאות סיפרו ל"גלובס" כי טרה חזרה לספק לרשתות המזון חמאה בכמויות קטנות, אך "החוסרים עדיין חריפים, המדפים מתרוקנים במהירות, וצרכנים קונים כמויות גדולות כדי לאגור בגלל המחסור". 

משרד הכלכלה מסר בתגובה כי "לאחר שהובהר ממשרד החקלאות כי לא חלה חובת מחיר מפוקח על חמאה מיובאת, וכי הליך זה מחייב התכנסות של ועדת המחירים בראשות משרדי האוצר והחקלאות, אשר עשוי לקחת זמן, החליט משרד הכלכלה להחיל את המחיר המפוקח גם על החמאה המיובאת. בהתאם פורסם המקצה בשנית, וניתן ליבואנים זמן הגשה נוסף של שבוע ימים. הוועדה תתכנס ביום ראשון הבא לחלוקת המכסות".