פשרה בין מאות בעלי עסקים במזרח ת"א לעירייה: ישלמו 75% מערך הקרקע ויורשו להחזיק בה ל–49 שנה

תקופת החכירה של קרקע שעליה פועלים מאות בעלי עסקים במזרח העיר הסתיימה, ובעירייה דרשו תשלום של 91% מערך הקרקע כדי לחדש את החכירה • במסגרת הסכם פשרה שנחתם כעת ושאושר בין הצדדים, הוסכם כי התשלום הממוצע שישלמו החוכרים יהיה 75% מערך הקרקע

רחוב יגאל אלון בתל אביב / צילום: איל יצהר
רחוב יגאל אלון בתל אביב / צילום: איל יצהר

לאחר עשור של סכסוך משפטי, בין עיריית תל-אביב לבין חוכרים בציר יגאל אלון והסביבה, שמפעילים עסקים במקום, הגיעו הצדדים להסכם פשרה בעניין גובה דמי החכירה שישולמו לעירייה בעבור הארכת החכירה לתקופה נוספת. מדובר במגרשים בבעלות עיריית תל-אביב, בארבעה מתחמים מרכזיים: ביצרון, אנילביץ', נחלת יצחק ומונטיפיורי, המוחכרים לשימושי תעשייה ותעסוקה.

מדובר ב-300 חוכרים שחתמו על הסכמי חכירה עם עיריית תל-אביב בספטמבר 1950 למשך 60 שנה, הקימו על המגרשים בתי מלאכה, ומבני משרדים, ותקופה החכירה הסתיימה בשנת 2010. בהסכם המקורי נקבע כי לחוכרים תינתן אופציה להאריך את החכירה לתקופה נוספת של 49 שנה, בהתאם לתנאים שהעירייה תציב.

ואכן, בעבור חידוש החכירה, דרשה עיריית תל-אביב סך של 91% מערך הקרקע, בעוד החוכרים טענו כי מדובר בסכום מופקע, וכי על העירייה ליישר קו עם רשות מקרקעי ישראל שדורשת סך של 13% בגין חידוש הסכמי חכירה.

החוכרים הגישו עתירות נגד עיריית תל-אביב, ובין הצדדים התנהלו הליכים משפטיים ממושכים, שכללו גם הידברות במטרה להגיע להסכמות. באחרונה הגיעו הצדדים לפשרה כי הסכום הממוצע שישולם בגין חידוש החכירה יעמוד על כ-75%. הסכום המדויק יחושב על פי אחוזי הבנייה המנוצלים והלא מנוצלים החלים על הקרקע. הסכם הפשרה קיבל באחרונה תוקף של פסק דין על ידי שופט בית המשפט המחוזי חיים טובי, והעירייה אף הצהירה כי תאפשר לחוכרים נוספים להצטרף אליו בתוך 90 יום.

עו"ד רוני ליבסטר, שותף במשרד הרצוג פוקס נאמן, ומייצג חלק מהחוכרים, אומר כי: "למרות שלדעתנו דרישות העירייה כלפי החוכרים היו מופרזות ולא מוצדקות, בכל זאת הסדר הפשרה הינו סביר מבחינה עסקית, וזאת לאור העובדה שהחוכרים מקבלים בין היתר זכות להאריך את החכירה בעוד 49 שנה ומחזקים את הזכויות שלהם בקרקע. להערכתי חוכרים נוספים יצטרפו אליו".

מעיריית ת"א נמסר: "הסדר הפשרה יוצר ודאות והסכמה לעקרונות של חידוש חכירות, כאשר קיימת אופציה הן במסגרת המתווה לזכויות הקיימות והן למצב בו מתבקש החוכר לקדם תכנון והשבחה של המקרקעין החכור. אין ספק שההסדר מיטיב עם הצדדים: לחוכרים נותן הקלות כספיות ומבחינת העירייה שומר על מתווה ועקרונות חידושי חכירות באזורי תעסוקה".

את יוניון מוטורס, מכשירי תנועה, כולמוביל, סמל"ת וגל-קאר מבעלי הנכסים בציר, ייצגו עוה"ד אודי שניידר וליאת בלומברגר ממשרד צמח שניידר.