תשובה נגד תשובה: הסכם חברת החשמל ולוויתן לא מבשר טובות לתחרות בתחום הגז

המאגרים לוויתן ותמר, שבשניהם מחזיק תשובה, התמחרו על הסכם אספקת הגז לחברת החשמל • לוויתן זכתה ותספק לראשונה גז לחברת החשמל, במחיר מופחת, על חשבון הגז שתספק תמר • ישראמקו, שותפתן של נובל אנרג’י ודלק במאגר הגז תמר, צפויה לערער על הזכייה

אסדת גז לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת גז לוויתן / צילום: אלבטרוס

יממה סוערת בשוק הגז: המניות ויחידות ההשתתפות של החברות והשותפויות הקשורות לתמר ולוויתן רשמו ירידות חדות למדי בבורסה, בעקבות ההודעה על חברת החשמל כי מאגר לוויתן יתחיל לספק גז טבעי לחברה.

ישראמקו , שותפתן של נובל אנרג’י ודלק  במאגר הגז תמר, צפויה לערער על זכיית שותפי מאגר לוויתן בהתמחרות. במסגרת ההסכם, תרכוש חברת החשמל לראשונה גז ממאגר לוויתן, במחיר הנמוך בכ-20% מהמחיר שבו היא מחויבת לרכוש גז מתמר, על פי ההסכם השנוי במחלוקת מ-2012. במקביל, צפויה חברת החשמל להקטין את כמות הגז שתרכוש מתמר.

ישראמקו הודיעה כי פנתה עם שותפים אחרים לחברת החשמל וביקשה את מלוא המסמכים הקשורים להליך ואת הקפאת התוצאות למשך שבועיים לאחר הגשת המסמכים. זאת, "כדי לבחון את המשך צעדיה", לפי הודעת החברה.

האחזקות בתמר
 האחזקות בתמר

מ-1 בינואר 2019, חברת החשמל מחויבת לרכוש 3 BCM בשנה ממאגר תמר, ירידה של כחצי BCM בשנה לעומת ההסכם המקורי, ולכן פתחה בהתמחרות על יתרת צורכי הגז שלה. החברה פנתה לשני מציעים - למאגר לוויתן, שבו השותפות העיקריות הן דלק קידוחים , בשליטת יצחק תשובה, ונובל אנרג’י, ולמאגר תמר, הנמצא בשליטת אותן חברות ממש, בשיתוף ישראמקו של קובי מימון וחיים צוף. אחרי חצי שנה של התמחרות הודיעה חברת החשמל כי בחרה במאגר לוויתן. עם תחילת ההזרמה המסחרית של גז מהמאגר, המאגר יתחיל לספק גז לחברה בהיקף של כ-4 BCM במשך כשנתיים. המחיר צפוי להיות כ-4.8 דולר ליחידת אנרגיה, נמוך בכ-20% מהמחיר שבו מחויבת חברת החשמל לרכוש גז ממאגר תמר, 6.15 דולר ליחידת אנרגיה. כך, ימכרו דלק ונובל אנרג’י 3 BCM בשנה במחיר גבוה יותר ממאגר תמר, ועוד כ-2 BCM ממאגר לוויתן - במחיר מופחת.

ההסכם בין חברת החשמל ושותפות לוויתן ייכנס לתוקף אחרי אישורן של רשות התחרות, רשות החשמל ורשות החברות. תקופת ההסכם היא מנובמבר 2019 או ממועד החיבור של מאגר לוויתן, המוקדם מביניהם, עד שנת 2021, אז צפוי להתחיל לפעול מאגר הגז השלישי "כריש". לפי הערכות החברה, הגז של חברת החשמל יוזל ב-145-175 מיליון דולר בשנה והדבר צפוי גם להפחית את מחיר החשמל לצרכן באחוזים בודדים.
מקורות בשוק מעריכים כי הצעות המחיר של שני המאגרים היו דומות ואף זהות, ולכן לא ברור מה הכריע את הכף לטובת לוויתן. למרות הניסיון להציג את העסקה כסממן ראשון של תחרות בשוק, הצעות מחיר זהות מעידות על כך שזהות הבעלים לא מאפשרת תחרות של ממש.

נהנו מתמר, ועכשיו גם מלוויתן

העסקה מסמנת את העתיד הבעייתי של התחרות במשק הגז. דלק ונובל זכו לרווחי עתק מתמר במשך יותר מחמש שנים, וכעת יתחילו ליהנות ממקור רווחים עצום נוסף - מאגר לוויתן.

שורשי המצב המוזר הזה נמצאים בהסכם השנוי במחלוקת כאמור שחתמה חברת החשמל עם שותפות תמר עוד ב-2012. היו מחירי הגז והנפט אז היו גבוהים יחסית, והחברה הסכימה למחיר בסיס גבוה (כ-5 דולר ליחידת חום) ולהצמדה למדד המחירים לצרכן בארה"ב במקום למדדי מחירי אנרגיה, מחשש שאלה יעלו. התוצאה הייתה שחברת החשמל, הלקוח הגדול ביותר של גז מתמר, משלמת את המחיר הגבוה ביותר עבורו ובגלל ההצמדה למדד האמריקאי המחיר רק ממשיך לעלות. מבקר המדינה בדק את הנושא ופרסם דו"ח שבו ביקר בחריפות את הבחירה בשיטת ההצמדה.

החוזה של חברת החשמל גם חייב רכישה של כמות מינימלית (מנגנון Take or Pay), כך שחברת החשמל לא יכולה הייתה לגוון את מקורות הגז ולרכוש במחירים נמוכים יותר. השנה, עם ירידת הכמות המינימלית ל- 3 BCM (מתוך צריכה שנתית של כ-4.8 BCM , אפשר יהיה למצוא מקורות זולים יותר לגז. הפעם, חברת החשמל למדה את הלקח, והחוזה עם לוויתן מוגדר כ"מזדמן", ללא כמויות מינימום או מקסימום. החברה מנסה גם לייבא, מפעם לפעם, גז טבעי נוזלי באוניות, במחירים נמוכים יותר מאלה שהיא קונה מתמר.

בינתיים, גם הבעלויות במאגרים השתנתה. מתווה הגז אישר לדלק ולנובל אנרג’י להותיר את החזקותיהן במאגר לוויתן, אך כדי לאפשר תחרות בענף ולמנוע מונופול, על דלק למכור את החזקותיה במאגר תמר עד 2021 והיא התחילה לעשות כן בהדרגה. גם על נובל להפחית את החזקותיה, מ-39% ל-25%, אך תישאר לה בעלות צולבת בשני המאגרים הגדולים. בלוויתן יש לדלק כ-45% ולנובל כ-40%, וכך הפך מאגר זה, הגדול יותר מתמר, לפוטנציאל גדול יותר לרווחים עבור שתי החברות. ישראמקו נותרה השותפה הגדולה ביותר בתמר, עם כ-29% מהבעלות, והמצב החדש הופך אותה למתחרה של שותפותיה - נובל ודלק.

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
 יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

אנליסטים: "לא מדובר בדרמה"

לדברי לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות IBI, "תמר ולוויתן מתמחרות סיכון שונה מתוקף הסכמי העוגן שלהן. ההסכם לשנתיים מול חברת החשמל לא משנה מהותית את הסיכון, אך מהווה חלק נוסף בפאזל החוזים של המאגר. מנקודת המבט של שותפויות לוויתן, המטרה הייתה לבצר את עמדתן מול חברת החשמל כשהפנים נשואות לעבר 2021 וההתמודדות הצפויה מול מאגרי כריש ותנין על חוזה ארוך יותר. מבחינת שותפויות תמר, אמנם המאגר מאבד כ-2 BCM מלקוח עוגן, אך ייתכן שאותן כמויות יוסטו כבר במהלך 2020 ללקוחות נוספים, ואם הכיוון אכן יהיה מצרים, התוצאה תהיה תמהיל מסוכן יותר אך גם רווחי יותר".

בשורה התחתונה, מעריך לובלין, משוואת הסיכון סיכוי לא השתנתה באופן מהותי, והעובדה שלוויתן זכה בחוזה אינה אמורה להפתיע. "התמחור מחדש של הסיכון בין שני המאגרים הגדולים הוא תהליך מתמשך שצפוי להתהוות באופן הדרגתי בשנים הקרובות - או במילים פשוטות האירוע קצת רע לתמר, קצת טוב ללוויתן, בינתיים לא מדובר בדרמה".