"הישראלי הממוצע סולד משוויון אמיתי ואף נלחם בו" | הכנסת נפרדת מחנין זועבי

חנין זועבי היא חברת הכנסת שמועררת הכי הרבה אמוציות וכעס בקרב רוב חברי הכנסת, אבל זה לא עוצר אותה להמשיך להתגאות בפעילותה למען עצמאות הפלסטינים, כולל בהשתתפות במשט המרמרה • בקרוב היא תיפרד מהכנסת לאחר 10 שנים, ולא נראה שהיא תתגעגע: "חייתי ונשמתי אווירה מסיתה וגזענית"

חנין זועבי / צילום: רויטרס
חנין זועבי / צילום: רויטרס

רגע לפני שהיא עוזבת את הכנסת אחרי 10 שנים, לחנין זועבי (50) יש הרבה מה לומר על הכנסת הנוכחית ועל הכנסת הבאה.

ראש הממשלה הבא

"נתניהו. בחברה שבה כוחנות, אגרסיביות ודמוניזציה של הפלסטינים הם הערכים ההגמוניים והמכריעים, נתניהו ימשיך לכהן וכל הקשת תלך יותר ויותר ימינה. זו מגמה חדה שהתחילה לפני 15 שנה".

שר האוצר הבא

"המדיניות היא הקובעת ולא האדם שממלא את התפקיד. מבחינת מדינת ישראל, זה בסדר לתת העדפה ליהודים. לכן היא תמשיך להפקיע אדמות מהאזרחים הערבים, ובמקביל תבנה ליהודים בתים, שכונות, ישובים, אזורי תעשייה, פארקים, ספריות ומרכזי תעסוקה. כל זה בזמן שאנחנו, האזרחים הערבים, נמשיך להיאבק על הזכויות הבסיסיות".

תופעות פסולות בכנסת

"לאורך 10 שנות הפעילות הפרלמנטרית שלי, חייתי ונשמתי אווירה מסיתה וגזענית. זה הגיע גם מח"כים שנחשבים לליברליים ונאורים. זה מלמד עד כמה קשה לישראלי הממוצע להכיר ולהתייחס לאזרחים הערבים במלוא הזהות והגאווה שלהם. הם לא מסוגלים להכיל את הדרישות של הפלסטינים. קשה ליהודים לראות פלסטיני, יליד, חלק מעם שגורש על מנת לכונן מדינה יהודית. קשה להם שאנחנו דורשים שוויון אזרחי ולאומי מלא".

"הישראלי הממוצע סולד משוויון אמיתי ונלחם בו. שוויון אמיתי זה קודם כל עניין של זהות ולא רק שירותים אזרחיים. אני מדברת על הישראלי הממוצע, לא רק על הימין הפאשיסטי".

הדברים שקידמת בכנסת

"קידמתי שורה של דברים כמו קרן לעסקים קטנים לנשים ערביות, ועסקתי רבות בסוגיית התעסוקה של נשים ערביות וסוגיית האלימות והפשיעה בחברה הערבית. בין השאר, מסרתי דוח מקיף למבקר המדינה עם טענות מסוכנות וחמורות כלפי המשטרה, שמחזקת את ארגוני הפשיעה בחברה הערבית, לא פחות. בעקבות זאת מבקר המדינה החליט לפרסם דוח בנדון".

האפשרות להשפיע כח"כ

"זה תלוי. כל עוד אתה אומר מה שיש לך, פועל לפי העקרונות שלך ומציב אלטרנטיבה דמוקרטית וצודקת לכל העוולות שנמצאות מסביבך, זה אפשרי. אסור לתת לסבל המחיה היומיומי לשלול את זהותך. אסור גם לזנוח בכנסת את הגאווה הלאומית ואת הזהות שלנו לטובת הישגים נקודתיים. הכנסת לא תהפוך עולמות. רק מאבק עממי והעמדת ישראל למשפט בינלאומי יעשו את זה".

בעיה כלכלית-חברתית בוערת

"הזכויות של הפלסטינים תושבי ישראל. צריך להנהיג שכר מינימום הוגן יותר ולהקים אזורי תעשייה ותעסוקה לאזרחים הפלסטינים. הבעיה היא שזה לא מעניין אפילו את 'הליברלים' הישראלים שנאבקים למען צדק כלכלי. בשבילם המדינה היא מדינה יהודית, ולכן היא צריכה לדאוג קודם כל למעמד הביניים היהודי, אחר כך לעניים היהודים וזהו".

רגע מרגש במיוחד בקדנציה

"הרגע בו נאמתי את נאומי הראשון אחרי חטיפת הספינה 'מאווי מרמרה' ורצח האזרחים התורכים. אני מרגישה ששם נתתי לגאווה האינדיבידואלית והלאומית שלי להוביל אותי מול גל של תגובות ברבריות ואנטי-אנושיות".

מה הייתי עושה עם 100 מיליון שקל

"יש כמה אפשרויות. ראשית הייתי משקיעה אותם בפרויקט של עיתון ערבי-יומי חופשי שאני אהיה בתפקיד העורכת הראשית. הייתי משקיעה גם בבית ספר ובמרכז נוער ותרבות בתוך נצרת. את היתר הייתי תורמת לפעילות הנוער בתוך המפלגה שלי".

סיבה טובה לחרוג מהמשמעת הקואליציונית

"מפלגת בל"ד היא מפלגה מאוד אידיאולוגית, מאוד עקבית וחסרת פשרות. לא הייתי תומכת בשום עמדה אחרת".

מקור לגאווה בפעילות הפרלמנטרית

"השתתפותי במשט שבירת המצור על עזה - 'מאווי מרמרה'. אני גם מאוד גאה בכל מלה ובכל רגע שבהם הבעתי עמדה ברורה נגד הצבא הישראלי וחייליו, נגד הפרויקט הקולוניאלי שהקים מדינה על האדמות שלי ונגד הצביעות של הליברליות הציונית".

הגבלת כהונה לראש הממשלה

"כן. אני חושבת שזה מהלך נכון".

פעולות לקידום נשים

"ראיתי את עצמי כנציגת הנשים המודרות ונציגת אלה שמסכימים איתי על הגדרות בסיסיות של צדק ושל כבוד הדדי. לא ראיתי את עצמי כנציגת הנשים שרוצות להתחרות בגברים על גודל העושק שהם תורמים לעולם. כמו שאמרתי קודם, עסקתי הרבה בנושאים שקשורים לתעסוקת נשים ובזכויות של נפגעות תקיפה מינית.

"קידמתי גם נושאים שקשורים לייצוג נשים בפוליטיקה. אבל צריך לומר ביושר - מספר הנשים בכנסת לא רלוונטי, כל עוד הן מאמצות אידיאולוגיה גברית, כוחנית ומתנשאת".

העתיד הפוליטי

"תראו אותי במקומות אחרים לא פחות חשובים מהכנסת, אולי יותר".

לוביסטים, יחצ"נים ואנשים מטעם

"למדתי שחברי הכנסת לא יותר ישרים, הגונים וכנים מהממוצע".

עמידה ביעדים

"עמדתי בציפיות של עצמי, אני מאוד לא אוהבת לאכזב את עצמי".

אחרי 9 באפריל

"תמצאו אותי במשרדי המפלגה".

ציפיות לשוב לכנסת

"אני לא חושבת".