3 ראשי מפלגות משני הגושים התחייבו: נדרוש 5 מיליארד שקל לבריאות במו"מ הקואליציוני

יעקב ליצמן, נפתלי בנט ואבי גבאי חתמו אתמול על התחייבות לדרוש תוספת של 5 מיליארד שקל לבסיס תקציב משרד הבריאות, כחלק מקביעת קווי הייסוד של הממשלה הבאה והמו"מ הקואליציוני • מנכ"ל קופ"ח מכבי, רן סער, העיד אתמול בפני הפורום האזרחי, "5 מיליארד לבריאות": "שיטת הסכמי הייצוב מתאימה למאפיה. לאל קפונה"

יעקב ליצמן / צלם: אמיל סלמן
יעקב ליצמן / צלם: אמיל סלמן

הישג לפורום האזרחי "5 מיליארד לבריאות": שלושה מנהיגי מפלגות משני גושים - יעקב ליצמן (יהדות התורה) ונפתלי בנט (הימין החדש); וכן אבי גבאי (העבודה) - חתמו אתמול (א') על התחייבות לדרוש תוספת של 5 מיליארד שקל לבסיס תקציב משרד הבריאות, כחלק מקביעת קווי הייסוד של הממשלה הבאה והמשא-ומתן הקואליציוני.

השלושה חתמו על מסמך הפורט שורת דרישות תקציביות ואחרות בתחום הבריאות, המסתכמות לכדי 5 מיליארד שקל (הדרישה הנוכחית של משרד הבריאות, לתוספת לבסיס של 3 מיליארד שקל, היא רק לצורכי שימור המצב הקיים).

המשמעות היא, ככל הנראה, שהדרישות יעלו על הפרק מצדה של לפחות אחת מהמפלגות, כתנאי לחתימה על ההסכמים הקואליציוניים, עם הרכבת הממשלה הבאה.

הפורום האזרחי "5 מיליארד לבריאות" הוא קואליציה של ארגוני חולים, רופאים, אחיות וארגונים אזרחיים, שגם מנהל בימים אלה מעין ועדת חקירה אזרחית לבחינת מצבה של מערכת הבריאות ושומעת מטפלים, מטופלים וראשי ארגונים במערכת הבריאות. יושבות-ראש הוועדה הן שופטת המחוזי בתל-אביב בדימוס, ד"ר דפנה אבניאלי; ושופטת בכירה בבית הדין לעבודה בתל-אביב בדימוס, מיכל לויט. "התובע המיוחד" בוועדה הוא עו"ד וד"ר עדי ניב יגודה, מומחה למשפט רפואי ומדיניות בריאות.

שורת הדרישות, המבוססת על מסמך של משרד הבריאות שהוצג באחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו, כוללת תוספת של קרוב ל-2,000 מיטות אשפוז; אלפי תקני רופאים ואחריות; תוספת קבוע לסל התרופות בעלות של 1.65% מעלות הסל; תקצוב בתי החולים הציבוריים בכמיליארד שקל בשנה (שערי צדק, הדסה, מעייני הישועה, לניאדו, בתי החולים הנצרתיים) - תקציב שכיום הוא 200 מיליון שקל בשנה בלבד; ועדכון אוטומטי של תקציב הרפואה המונעת בישראל. דרישות אחרות הנוגעות לתקצוב ריאלי ומתאים יותר של קופות-החולים ושל ימי האשפוז בבתי החולים. האם תוספת של 5 מיליארד לבסיס התקציב תספיק לצורך מימון כל אלה? ייתכן מאוד שלא, אך זו ללא ספק התחלה נאה, שתכסה ולו חלק מהדרישות.

עם החתימה מסר אבי גבאי: "התוכנית שלכם לתוספת משאבים ובעיקר שיקום מערכת הבריאות, דומה מאוד לתוכנית שאנחנו פרסמנו, והיא באה ממקום אמיתי של לעזור לחולים לעזור לאחיות, לעזור לצוותים, לעזור לרופאים. ליצור מערכת בריאות מצוינת במדינת ישראל".

ליצמן אמר: "איך אמרו? צעד גדול לאנושות - אז זה צעד גדול בהחלט. אני רואה בזה ברכה גדולה שאפשר לשתף פעולה עם כל הארגונים ביחד ולקדם את מערכת הבריאות". 

אתמול אף הופיע בפני הוועדה מנכ"ל קופת-החולים מכבי, רן סער, שהתקומם נגד שיטת הסכמי הייצוב, במסגרתה הקופות מקבלות כספים מהאוצר לכיסוי גירעונות בתמורה לצעדי התייעלות. לפי סער, "שיטת הסכמי הייצוב מתאימה למאפיה, לאל קופנה. לא למדינה מתוקנת. המדינה מזרימה את הסכמי הייצוב כי היא רוצה שקט תעשייתי".

אבניאלי ולויט קראו ל"בכירי משרד האוצר להגיע ולהשיב לטענות קשות העולות מכלל בכירי המערכת והאיגודים המקצועיים על מדיניות תקצובה של מערכת הבריאות בשני העשורים האחרונים".