הסכסוך בלוב נכנס למשוואת תעריפי הנפט: מחיר החבית בשיא של 5 חודשים

חוסר היציבות בלוב מעמיד בספק את רציפות אספקת הנפט העולמית בזמן שהמחירים מאמירים • אם זה יקרה, ייפגעו תוכניותיה של ארה"ב לכווץ לאפס את משלוחי הנפט מאיראן ומוונצואלה

חייל בצבא לוב / צילום: Esam Omran Al-Fetori, רויטרס
חייל בצבא לוב / צילום: Esam Omran Al-Fetori, רויטרס

הסכסוך הגובר בלוב מאיים לשבש את אספקת הנפט העולמית בדיוק כשהמחירים מאמירים, ואף מגביר את הסיכויים שארה"ב תחדש את הפטור לכמה מהמדינות שרוכשות נפט מאיראן.

השיבוש הפוטנציאלי בלוב פוגע בתוכניותיה של ארה"ב לגרום לכך שמשלוחי הנפט מאיראן ומוונצואלה יתכווצו לאפס.

מחירי הנפט רושמים התאוששות מתמשכת מתחילת השנה הנוכחית, כשקרטל המדינות המייצאות נפט אופ"ק וקואליציית מדינות בהנהגת רוסיה החלו לקצץ את התפוקה כדי לספוג את היצע היתר בשוקי הנפט הגולמי.

היום נסקו מחירי הנפט לרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2018. החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט, המשמש כמדד ייחוס עולמי, הגיעו ל-71 דולר לחבית. הנפט האמריקאי הגולמי WTI ל-64.29 דולר לחבית.

"לוב שוב בסיכון", אמר פקיד אמריקאי, שתפקידו לעקוב אחר התקדמות הסנקציות נגד איראן. "איננו יכולים להרשות לעצמנו תאונה בשוק הנפט".

תפוקת הנפט שולשה

לוב שילשה את תפוקת הנפט שלה ל-1.3 מיליון חביות ביום ב-12 החודשים האחרונים, ולשם כך פתחה לאחרונה את שדה הנפט הגדול ביותר שלה, שרארה.

הלחימה בלוב מתקרבת לעיר הבירה, ומגבירה את הסיכון לשיבושים חדשים באספקת הנפט של המדינה החברה באופ"ק. מנהיג המיליציה חליפה הפטאר מעביר את כוחותיו מערבית לטריפולי, העיר המשמשת כבסיסה של יריבתו - הממשלה הנתמכת בידי האו"ם והזוכה להכרה בינלאומית. בחודשים האחרונים עלתה תפוקת הנפט הודות להפסקת אש שבירה, אך הקרבות האחרונים משמשים כתזכורת לכך שזרימה אמינה של נפט גולמי לא תתחדש ללא פתרון פוליטי לסכסוך שנמשך זה שמונה שנים.

שדות הנפט ומסופי היצוא הגדולים רחוקים מאזורי הקרבות, אך ההיסטוריה הוכיחה שלחימה בלוב עלולה לחולל תנודות דרמטיות בתפוקת הנפט.

הבית הלבן באמצע

הבית הלבן מוצא את עצמו במצב הלא נוח שבו הוא מנסה לאזן בין שני סטים של סנקציות נגד שתי מדינות שמייצרות נפט. ארה"ב הטילה סנקציות על יצוא הנפט האיראני בנובמבר, והעניקה פטורים לשמונה מדינות כדי לאפשר להן להמשיך לרכוש נפט מהרפובליקה האסלאמית.

בינואר אסרה ארה"ב על רכישת נפט ממשטרו של ניקולאס מדורו בוונצואלה.

העובדה שארה"ב שוקלת להאריך את הפטורים לחלק מהמדינות הרוכשות נפט איראני - במקביל להחרפת הסנקציות שלה על משמרות המהפכה האסלאמיות באיראן - ממחישה את הצביון הפרגמטי של הסנקציות האמריקאיות.
ממשל טראמפ מבקש לבלום את התערבותה של טהרן במזרח התיכון, אך במקביל הוא מנסה גם למנוע זינוק במחירי הנפט, שעלול לפגוע בצרכנים האמריקאים.

עוד לפני הטלטלות בלוב בשבוע הנוכחי, שקל הבית הלבן להאריך את הפטורים החל במאי.

עם המדינות שלא יזכו בפטורים הבאים נמנות איטליה, יוון וטייוואן, שכבר חדלו לרכוש נפט מאיראן. כל פטור שהוא לקבוצת המדינות הנותרות - סין, הודו, טורקיה, דרום קוריאה ויפן - יאפשר להן לרכוש נפט אך בכמויות קטנות יותר בהשוואה לכמויות שיכלו לרכוש במסגרת הפטורים שהוענקו בסתיו שעבר.

ג'וזף מקמוניגל, אנליסט אנרגיה ב-Hedgeye Risk Management, מעריך כי תנאים אלה יקצצו את יצוא הנפט של איראן ב-200,000 חביות ביום, לעומת 1 מיליון חביות ביום כעת.

עם זאת הגיעה וושינגטון למסקנה כי בטווח הבינוני שוק הנפט יכול להתמודד עם אובדן הנפט האיראני והוונצואלי, הודות לגידול בייצוא הנפט האמריקאי והעיראקי.

של ארה"ב, אומר כי מועד החידוש הבא של הפטורים בנובמבר יהיה הפעם הראשונה שבה ישקול הממשל ברצינות שלא לחדש כלל את הפטורים.