למה לא נראה אותך בכנסת? "נעבור לשאלה הבאה"

אחרי 3 קדנציות כשרת הקליטה ו-23 שנה בכנסת, מצאה את עצמה סופה לנדבר מחוץ לרשימת "ישראל ביתנו" לכנסת ה-21 • חברת הכנסת הוותיקה, שהחלה את הקריירה שלה דווקא במפלגת העבודה, גאה בפעילות שלה למען העולים מבריה"מ, קידום מעמד הווטרנים והחוק להקמת בי"ח בעיר מגוריה אשדוד • ראיון שמיני בסדרה

סופה לנדבר /צילום:  יצחק הררי – דוברות הכנסת
סופה לנדבר /צילום: יצחק הררי – דוברות הכנסת

היא נבחרה לכנסת בפעם הראשונה לפני 23 שנה, ומאז היא מכהנת בה כמעט ברציפות עד היום. את דרכה הפוליטית החלה סופה לנדבר בכלל במפלגת העבודה, בכנסת ה-14, ולאחר מכן חברה לאביגדור ליברמן בישראל ביתנו. בעשור האחרון היא עשתה קפיצת מדרגה פוליטית ותפסה מקום של קבע על כיסא שרת העלייה והקליטה. לאחר תקופה כה ארוכה בזירה הפוליטית, יו"ר המפלגה ליברמן החליט שלא לשבץ אותה ברשימה לכנסת הבאה.

ראש הממשלה הבא

"אתם יודעים למי ניתנה הנבואה. המאבק הפעם קשה ומוקדם לומר מי יהיה ראש הממשלה".

שר האוצר הבא

"גם במקרה הזה אני חושבת שמוקדם מדי לתפור חליפות".

תופעות פסולות בכנסת

"יש בכנסת תופעות פסולות. אני לא אכנס לפרטים, די אם אומר שבגלל שיקולים קואליציוניים נגרמו עוולות לשכבות מוחלשות".

הדברים שקידמת בכנסת

"מדובר ברשימה ארוכה, בעיקר חוקים חברתיים כמו תעריפי חשמל מוזלים לנזקקים, הטבות למנטרלי הכור בצ'רנוביל, זכויות ומעמד הבלוקדניקים (במסגרת חוק הווטרנים-חיילי מלחמת העולם השנייה), חוק בית החולים באשדוד, הקלות בקליטת רופאים, אחיות ועוד ועוד".

האפשרות להשפיע כח"כ

"אפשר בהחלט. בלחימה עיקשת על זכויות ובהעלאת חוקים לא פופוליסטיים".

בעיה כלכלית-חברתית בוערת

"הבעיה הבוערת היא חוסר ההתייחסות לשכבות המוחלשות: קשישים, שורדי שואה, נכים ואחרים".

רגע מרגש במיוחד בקדנציה

"היו לי הרבה רגעים מרגשים: חוק בית החולים באשדוד - מהנחת אבן הפינה ועד חנוכת בית החולים והלידה הראשונה; צעדת הווטרנים ברחבת הכנסת לציון הניצחון על גרמניה נאצית; קבלת פנים לעולים חדשים בנתב"ג ועוד.

"היו גם רגעים עצובים מאוד, כמו ביקורי חיילים פצועים במהלך מבצע 'צוק איתן', ולצערי הרב מאוד, גם ליווי של מס׳ חיילים עולים בודדים שקלטנו בדרכם האחרונה".

מה הייתי עושה עם 100 מיליון שקל

"הייתי מפנה אותם לאותן שכבות אוכלוסייה הנמצאות במצוקה. כאלה שצריכות כל יום לחשוב אם לרכוש תרופות או מזון; או למערכת הבריאות הקורסת; או למחקר למציאת תרופות מצילות חיים למחלות חשוכות מרפא".

סיבה טובה לחרוג מהמשמעת הקואליציונית

"עבור לשאלה הבאה".

מקור לגאווה בפעילות הפרלמנטרית

"ישנה רשימה די ארוכה: הבנייה לעולים נזקקים במסגרת פרויקט 'קרקע חומה' בערי מרכז, הגדלת הסיוע לעולים נזקקים, צמצום הביורוקרטיה ושיפור מערך הקליטה, עם דגש מיוחד על פרויקטים תעסוקתיים במטרה להקל על העולה. מדובר בעיקר באפשרות של רופאים, אחיות, מהנדסים, מורים ועוד לקבל אשרת עבודה ישראלית. אני גם גאה מאוד בהגדלת מספר העולים והתושבים החוזרים בעשור האחרון, שברובו הייתי שרת הקליטה".

הגבלת כהונה לראש הממשלה

"אני בהחלט תומכת ברעיון".

פעולות לקידום נשים

"פעלתי גם בנושא זה ויותר מכך דאגתי והוריתי על קידום נשים במשרדי, במהלך שלוש תקופות כהונתי כשרת העלייה והקליטה".

לוביסטים, יחצ"נים ואנשים מטעם

"התופעה קיימת, אבל זה לא הפריע לי לקדם חוקים חברתיים ללא התערבות לוביסטים".

עמידה ביעדים

"עמדתי בחלקם. מיזמים שונים נמצאים בשלבי יישום שונים. עם זאת, אני יודעת שחלק מהפרויקטים נעצרו לאחר שעזבתי את המשרד. אני אומרת זאת לצערי הרב".

למה לא נראה אותך בכנסת

"נעבור לשאלה הבאה".

אחרי 9 באפריל

"פעילה חברתית, אזרחית מדינת ישראל, תושבת אשדוד וסבתא לשתי נכדות".

ציפיות לשוב לכנסת

"ימים יגידו".