מלצר ל"זזים": תגיבו עד 18:00 לעתירה של אם תרצו והליכוד

תנועת השמאל "זזים-קהילה פועלת" גייסה כספים כדי לארגן הסעות לקלפי ביום הבחירות עבור אזרחים בדואים שחיים בכפרים בלתי מוכרים • אם תרצו והליכוד הגישו עתירה בבקשה לאסור על ההסעות האלה

כפר בדואי בנגב /  צילום: רויטרס
כפר בדואי בנגב / צילום: רויטרס

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הורה לתנועת השמאל "זזים-קהילה פועלת" להגיש עד היום (ב') ב-18:00 את תשובתה לעתירת תנועת הימין "אם תרצו" שאליה הצטרפה הליכוד, ולפיה יש לאסור על העמותה לארגן הסעות של בוחרים בדואים לקלפיות. השופט מלצר קבע כי על העמותה להשיב אם בכוונתה לבצע מחר את הסעת הבוחרים המוגדרת בחוק "פעילות בחירות", וכן לפרט את העלות הכספית של ההסעה. עוד דורש השופט הבהרה מדוע לא נרשמה העמותה כ"גוף פעיל בבחירות" כנדרש בחוק נוכח פעילותה עד כה כפי שמשתקף ממסמכים שהציגו העותרים. השופט קבע עוד כי בתגובה על העמותה להצהיר אם היא פועלת במישרין או בעקיפין בהכוונה או בתיאום עם אחת מהרשימות בבחירות.

הליכוד כאמור הצטרפה לעתירה והיום התגאה בכך בהודעות בדפי הפייסבוק של המפלגה ושל בנימין נתניהו.

תנועת "זזים - קהילה פועלת" יצאה בקמפיין שקרא לציבור להתגייס למימון הסעות לקלפי ביום הבחירות עבור אזרחים בדואים אשר חיים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב בשיתוף מועצת הכפרים הלא מוכרים. בקמפיין נאמר כי בכפרים אלה אין תשתיות בסיסיות כמו מים, חשמל, כבישים וביוב - וכמובן גם לא קלפיות. מי שרוצים להצביע נאלצים לנסוע מרחקים גדולים כדי לממש את זכות ההצבעה שלהם. עלות ההסעות שתאפשר לבין 6,000-10,000 מצביעים בדואים להגיע לקלפי היא כ-60 אלף שקל. ב"זזים" טוענים כי בכפרים הבדואים בנגב מתגוררים כ-50 אלף בעלי זכות הצבעה ללא קלפי קרובה, ללא תשתית של תחבורה ציבורית ובלי רכב פרטי. מאות ישראלים נענו לקריאה ותרמו עשרות אלפי שקלים, למימון ההסעות, ולשם כך נשכרו עשרות מיניבוסים. בתנועה אמרו כי בבחירות הקודמות אחוז ההצבעה היה נמוך במיוחד בשל בעיית ההגעה לקלפיות והוסיפו כי אין הם ממליצים לאיש מה להצביע אלא רק דואגים להסעה לשם קיום הזכות והחובה האזרחית.

"בבחירות 2015 נתניהו ניסה להציג את ההצבעה של האזרחים הערבים כסכנה, אבל הסכנה האמיתית לדמוקרטיה היא ההסתה המחריפה נגד 20% מהאזרחים", אמרה רלוקה גנאה, מנכ"לית"זזים-קהילה פועלת". "היוזמה שלנו היא התשובה האזרחית להסתה הזו. הקהילה שלנו מושיטה יד בסולידריות לאזרחים הבדואים בנגב, ושולחת מסר ברור לכל האזרחים הערבים: אנחנו סופרים את הקול שלכם".

אלא שכאמור מדובר בפעולה הנופלת תחת ההגדרה "פעילות בחירות"' והשופט מלצר מבקש לברר אם מדובר בסיוע פוליטי מובהק שחייב להיות מזוהה מפלגתית, ולכן במקרה הזה אסור. 

אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות בתנועת "אם תרצו"' אמר כי "עמותת השמאל הקיצוני 'זזים' פועלת באופן רציף ועקבי כגוף פעיל בבחירות, זאת מבלי לבצע רישום כנדרש בדין. רצונם להטות את תוצאות הבחירות באופן שאיננו דמוקרטי תוך מימון הסעות למצביעים ממגזר מסוים, מהווה עבירה לכאורה על החוק. כל מי שרוצה באמת שטוהר הבחירות יישמר במדינת ישראל' חייב לעשות הכול שתאגידים זרים לא יתערבו בנעשה לקראת הבחירות לכנסת ה-21, גם אם זה באמצעות ארגונים ישראליים. אנו קוראים ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית להפסיק את פעילות 'זזים' במהלך מערכת הבחירות, עד אשר תמלא את כל דרישות החוק, ולפעול למען שמירה על מערכת בחירות נקייה ללא רבב".