יזמי הנדל"ן אינם האויב של הממשלה או הציבור

אם הממשלה הבאה רוצה לפתור את מצוקת הדיור, עליה לשנות גישה כלפי הפעילים בשוק הנדל"ן

אתר בנייה /צילום: איל יצהר
אתר בנייה /צילום: איל יצהר

מי שזקוק לאישור שהמדיניות שהוביל שר האוצר היוצא, משה כחלון, בתחום הדיור היא כישלון - ידוע מראש - שיביט בנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם נרשמה ירידה של 10.4% בהתחלות הבנייה ב-2018. מאחורי המספרים ניצבת מציאות עגומה - היזמים הקטנים והבינוניים מדירים רגליהם מהפריפריה, והגדולים מפסיקים להשקיע ומחסלים את פעילותם העסקית במדינה. מצב שמשול לחורבן כלכלי. חורבן שהשר הנכנס יצטרך לתקן, והמלאכה מרובה.

הנה מספר רעיונות שיכולים לסייע בשיקום, לשמירת איתנות השוק, ולהורדת/לפחות לייצב, את מחירי הדיור.

נתחיל בנושא המוכר שיש להתייחס אליו - מצוקת הדיור של הצעירים. במקום תוכנית "מחיר למשתכן", יוזמה של כחלון שהביאה להפסדים של מיליארדי שקלים למדינה בעקבות מכירת מגרשים במחיר נמוך משוויים, כדאי להעניק הטבה כספית ישירות לזוגות הצעירים. רוכשי דירה ראשונה יקבלו הטבה, מעין מענק כספי, שייועד רק לרכישת דירה. בניגוד למתרחש היום, הם לא יהיו כבולים להגרלות ויוכלו לממש את המענק לדירה שיחפצו לקנות בכל מקום שמתאים להם.

כחלון ניסה בקדנציה שלו באוצר להוריד את מחירי הדירות. למרבה הצער, הוא בחר בדרך כוחנית, שהאפקטיביות שלה מוגבלת ומוטלת בספק. על-מנת להוזיל את הדירות בלי לטלטל שוב את המשק יש לפעול להגדלת ההיצע. וזאת - בכמה דרכים:

האצת הוצאת היתרי הבנייה. חייבים לייעל את ההליך המסורבל והסיזיפי הזה. דרך אחת, שמיושמת בהצלחה בעולם, היא שכשיוצאים לדרך, לרכז את כל צוות היועצים ובעלי המקצוע יחד במקום אחד. כך שכל יזם שמבקש לפתוח תיק יוכל להציג את הפרויקט שלו ולקבל הערות/הארות במקום מהיועץ המתאים. מיד עם הגשת החומר המתוקן, היזם יקבל את ההיתר. כך שההליך שאורכו כיום עלול להימשך כשנה וחצי בממוצע, יתקצר לכחודש בלבד. הזירוז יסייע לרוכשים וליזמים: ראשית, ההיצע יגדל מיד. שנית, היעילות בזמנים תביא לחיסכון של מיליוני שקלים בתשלומי ריביות, שהובאו בחשבון בתוכנית העסקית של היזמים, מה שיאפשר למכור דירה במחיר נמוך יותר.

ואסיים במקום שנוגע בי אישית - מערכת היחסים בין היזמים בכל התחומים ובנדל"ן בפרט, לבין קובעי המדיניות במשק. כרגע, בעיקר בשל פעילותו של כחלון, המצב בזירה זו עכור. העוינות והיריבות שיצר שר האוצר באופן יזום ומתוכנן כלפי קהילת היזמים והקבלנים, הן בלתי נתפסות. ברגע שיא של הקמפיין הזה נטען שהיזמים הם - "אויבי העם", כאשר למלל הזה צורפו עוד ביטויים פוגעניים ולא-ראויים, שבטני מתהפכת כשאני חושב עליהם. עצוב במיוחד לראות את השמחה לאיד, כן, ממש כך, של חלק ממקורבי כחלון לנוכח קריסתם של מספר יזמים שלא עמדו בתזרים ובהחזר הלוואות.

השר הבא, גם אם זה יהיה כחלון עצמו, חייב להתרחק מהתנהלות ומסגנון כאלה. יזמים וקבלנים הם מנוע הצמיחה של המשק. הם בונים את הדירות ומסכנים את כספם והונם העצמי. המדינה חייבת יזמים נועזים. כאלה ש"בועטים לשער", שלא מפחדים, שיודעים איך לפתוח מפעלים, להעסיק עובדים רבים ולספק להם הכנסה.

לקרוא בעיתון שאיש העסקים יצחק תשובה מתכנן להעביר את עסקי הגז שלו מישראל, שאשת העסקים שרי אריסון מחסלת את עסקיה כאן, ושיזמים רבים שפעלו בארץ ושהעסיקו עשרות אלפים, העתיקו את פעילותם למדינות אחרות, מדיר שינה מעיניי. חייבים לשקם את היחסים בין האוצר ליזמים ולקבלנים. מדובר במנוע צמיחה חשוב ביותר, להאצת הכלכלה ולהעצמת יכולותיה של המדינה. ולטובת האזרחים.

יש לאמץ גישה חדשה ושונה. במקום לסמן אויבים, לפלג, ולנסות לעוור את עיני הציבור ולהפריח סיסמאות שליליות בציבור, הייתי ממליץ לשר הנכנס לגייס נועם-הליכות, אורך-רוח וסבלנות, ובעיקר להגיע עם "ראש פתוח". שנים של בנייה ויזמות לימדו אותי, ש"יחד" זה הרבה יותר נעים, וגם הרבה יותר יעיל.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים משותף של קבוצת הנדל"ן חג'ג'