געוואלד: ההיסטריה חוגגת, וראשי המפלגות במצב חירום

כמעט כל המפלגות עושות שימוש היום במהלך הישן של נתניהו והציפו את הטלפונים בסמסים • עודה: "יודע שגוועאלד זה ביידיש, אבל הדאגה לעתיד של הילדים שלנו היא אוניברסלית" • העבודה: "הצילו את מפלגת העבודה, נשקפת סכנה לעצם קיומה, הקמפיין של כחול לבן לחיסולנו מצליח, וזו תהיה טרגדיה"

קלפיות בבחירות / צילום: Shutterstock
קלפיות בבחירות / צילום: Shutterstock

המהלך המבריק של בנימין נתניהו בבחירות האחרונות, משלוח מאות אלפי סמסים-מסרונים בשעות האחרונות של יום הבחירות ובו המסר כי "שלטון הימין בסכנה" - אותו קמפיין שכה לכינוי קמפיין הגעוואלד, נלמד היטב והיום משתמשות בו כמעט כל המפלגות. יש להן אמנם סיבה טובה אחוז ההצבעה נמוך במעט מבפעם הקודמת, אבל נמוך פחות או יותר לכולן.

רק בקרב הרשימות הערביות הגעוואלד הוא אמיתי. לפי נתונים של מטות הרשימות, חד"ש-תע"ל ובל"ד-רע"מ, נכון לשעה 18:00 בערב הצביעו רק 25% מבעלי זכות הבחירה במגזר, לעומת 40% בבחירות הקודמות. ב-2015 הצביעו בסך הכל 63% מהמצביעים בישובים הערבים. כעת הם ישמחו אם יעברו את רף ה-50%.

במסרונים ובמודעות בזק באתרי האינטרנט הערבים נאמר בין השאר "הכנסת ה-21 תהיה נקיה מערבים! רק 25% אחוזים מובילים אותנו לניצחון הפאשיזם". במודעה מפורטים האחוזים הנמוכים בערים הערביות: אום אל-פחם 14%, נצרת 17%, טירה 27%. רק סכנין בולטת לטובה עם 42%.

ח"כ איימן עודה יו"ר חד"ש פרסם בטוויטר: "ממשיכים בכל הכוח, עוברים מבית לבית וקוראים לאנשים לצאת להצביע. חלום הבלהות שלנו, שהוא הפנטזיה של ראש הממשלה - כנסת ללא ייצוג לערבים, פתאום נראה כמו אופציה מציאותית. יודע שגוועאלד זה ביידיש, אבל הדאגה לעתיד של הילדים שלנו היא אוניברסלית".

 

מצב חירום בכל המפלגות

נתניהו, בעל זכויות היוצרים לקמפיין הזה, שיכלל אותו, פירסם הודעה על ביטול כנס בוחרים באשדוד בשל "מצב החירום" וכינס פגישה דחופה במטה בלשכתו. משם פרסם הודעות קוליות וסרטון שהופצו במסרונים ובמדיה הדיגיטלית. נאמר בהן: "...אנחנו במצב חירום. בשמאל הצביעו יותר מ-60%. אצלנו רק יותר מ-40%, אם לא תצאו להצביע נפסיד את הבחירות...".

מרצ פרסמה סרטון של תמר זנדברג, "מרצ בסכנה", ובו היא אומרת: "מרצ באזור הסכנה, המהפך תלוי באנו ואם חלילה מרצ תיפול כל הגוש יפול..".

בעבודה הקמפיין מעורר הרחמים מכולם, והוא החל למעשה כבר אתמול. בשעות אחר הצהריים הגיע לשיאו בפניות אישיות של חברי הכנסת הבולטים, יחימוביץ' (פעילה מאוד בטוויטר) שמולי ועמיר פרץ. במסרונים ובציוצים ובמודעות נכתב: "..הצילו את מפלגת העבודה, נשקפת סכנה לעצם קיומה, הקמפיין של כחול לבן לחיסולנו מצליח, וזו תהיה טרגדיה.." בעבודה מתחייבים לתמוך בגנץ בינסיון הנואש להחזיר אליהם מצביעים.

הודעת בחירות / צילום מסך
 הודעת בחירות / צילום מסך

בחזרה לימין: איחוד מפלגות הימין הודיע על דחיית כנס מוצאי הבחירות עד לשעה עשר וחצי וקרא לפעילים לא לנטוש את הקלפיות עד לדקה האחרונה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' פרסם סרטון זועם כלפי הימין החדש ואיילת שקד שלטענתו מנסים לשתות מקולות הציונות הדתית עבור המנדט השמיני שלהם בעוד איחוד רשימת הימין נאבק על חייו.

הודעת בחירות / צילום מסך
 הודעת בחירות / צילום מסך

גם החרדיות בהיסטריה, מעושה או אמיתית, שגם היא מגוייסת לטובת נתניהו. חבר הכנסת משה גפני פרסם הודעה, ולפיה אחוז ההצבעה נמוך יחסית בריכוזים החרדיים והגדיר את המצב "כמעט אסון" שיהפך ל"אסון בקנה מידה של היהדות" אם בשל האחוז הנמוך המנדטים יפלו ונתניהו לא יהיה ראש ממשלה.

בכחול לבן, כמו בכל הקמפיין, יצאו בהודעות מתונות יותר עם מעין שביעות רצון על אחוזים סבירים. אבל בלי כלום אי אפשר, בני גנץ פרסם סרטון ובו הוא יוצא מהחמ"ל (עם 3 רמטכ"לים זה לא סתם מטה, זה חדר מלחמה) ואומר שהמצב מאתגר, ודחק בתומכים להצביע כדי להבטיח את המהפך.

הנתונים, נכון לאחר הצהריים בואכה ערב, מעידים על ירידה קלה של 2% באחוז ההצבעה הכללי, ואם מביאים בחשבון את ההצבעה הנמוכה מאוד במגזר הערבי נראה כי בפועל אין ירידה של ממש. בקיצור כמעט כולם מבלפים במקהלה.