"רואים הרבה סיפורי הצלחה ואת האקזיטים אבל לא מדברים על הנפילות. זה מייצר מצג-שווא"

אנה ליפשיץ-אגמון, מייסדת שותפה בחברת הסטארט-אפ טריילקווסט, מספרת על הרעיון - לנצל את היקף הנתונים הגדול שנאסף עלינו ברשתות חברתיות לטובת המשתמשים עצמם • רק דבר אחד עמד בדרכם - פייסבוק • כתבה שנייה בסדרת "סטארט-דאון"

אנה ליפשיץ-אגמון / צילום: מתן פורטנוי
אנה ליפשיץ-אגמון / צילום: מתן פורטנוי

"טריילקווסט הוקמה מתוך חזון. החברה פיתחה פלטפורמה שאפשרה ליצור קבוצות ובמקום לצרף אליהן אנשים ספציפיים, לבחור לצרף, למשל, "את כל מי שהיה בספרייה הלאומית לפני שנה, והתעניין במלחמה ושלום. ככה אתה יכול לגלות אנשים שיעזרו לך ב-1,001 דברים ולא בהכרח ממעגל החברים שלך, מה שנקרא חיבורים אד-הוקיים".

"יצאנו לדרך ב-2015, ההתחלה הייתה מבטיחה. גייסנו 800 אלף ש"ח ממשקיעים, גייסנו צוות של שמונה מפתחים, הוצאנו מוצר, אפליקציית מובייל, הפצנו אותה בארץ והייתה לה הצלחה מאוד יפה מבחינת התפוצה וגם מבחינת האינג'ייג'מנט (מעורבות משתמשים - י"ב). אנשים היו מבלים גם קרוב לשעה וחצי בפלטפורמה, שזה היה מאוד יפה".

"רואים הרבה סיפורי הצלחה אבל לא מדברים על הנפילות"

ניסיתם להתמודד עם הקושי להפוך את העסק למשתלם?

"שנה אחרי שהוצאנו לשוק את המוצר התחלנו לדבר על העניין הזה ולדבר על פתרונות, והבנו שהפתרונות היו קצת קשים לנו ושמבחינה אידאולוגית היו לנו קווים אדומים. לא רצינו להראות לאנשים פרסומות. בדקנו מודלים של ווייט לייבל, וכאלה כיוונים, אבל זה היה מאוחר מדי".

מה הייתה הבעיה שהביאה לסגירה?

"באפליקציה של רשתות חברתיות אחד האתגרים הוא שמשתמשים יש, אבל איך אתה ממיר אותם ללקוח משלם - שם היה הבור. שם נתקענו. פנינו לחברות הון סיכון, אבל שם אמרו לנו שהתחום בארץ קשה, כי פייסבוק ודומיו הם מונופול".

"וכל הזמן אנחנו מספרים לעצמנו וגם לצוות סיפור של איך הדבר הזה כן מצליח, למרות שבפועל הכסף בקופה הולך ואוזל... הייתי בתחושה של התמכרות קשה, והייתי צריכה לקבל את ה-wake up call, והוא הגיע מבן זוגי שאמר לי 'משהו פה לא עובד'. זה היה רגע מאוד קשה".

"אני חייבת להגיד שהעניין הכלכלי והלחץ מהמשפחה מאוד תרמו לקבלת ההחלטה כי כשאתה בתוך הדבר הזה קשה להתנתק. לפעמים צריך מישהו שיגיד 'אוקיי אם שנה ניסיתם ולא הצלחתם, כנראה שגם לא תצליחו'".

"רואים הרבה סיפורי הצלחה ואת האקזיטים, אבל לא יודעים מה קורה מאחורי הקלעים של העולם הזה, לא מדברים על הנפילות. זה מייצר מצג-שווא".

מה את חושבת שעשיתם טוב?

"בעיניי ההצלחה הכי גדולה היא להיות במצב של אי-ודאות ולהוביל ביחד צוות מתוך המצב הזה. הרבה פעמים לא ידענו מה מצפה לנו בעוד שבוע, אבל היינו צריכים להבין את זה ולהוביל אחרינו אנשים, וזו יכולת שלקחתי איתי הלאה אחרי זה". 

בשנה וחצי האחרונות אנה ליפשיץ-אגמון היא CTO בפרויקט קמפוס של ישראל דיגיטלית.