סנאטור אמריקאי מזהיר: "פירוק ענקיות הטכנולוגיה יביא לעליית הענקיות הסיניות"

הסנאטור הדמוקרטי מארק וורנר מווירג'יניה, שמכהן כסגן יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, הזהיר כי פירוק פייסבוק וגוגל יכול לחזק חברות כמו עליבאבא וביידו • במקביל, וורנר הגיש הצעת חוק להחלת רגולציה על ענקית הטכנולוגיה

סנטור וירג'יניה מארק וורנר / צילום: Aaron P. Bernstein, רויטרס
סנטור וירג'יניה מארק וורנר / צילום: Aaron P. Bernstein, רויטרס

הסנאטור הדמוקרטי מארק וורנר מווירג'יניה, שמכהן כסגן יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, הזהיר אמש מפני התוכנית לפרק ענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק וגוגל, לפי דיווח של "CNBC". וורנר אמר כי פירוק הענקיות האמריקאיות עשוי להביא לעליית ענקיות הטכנולוגיה הסיניות במקומן. בחודש שעבר, אליזבת וורן, סנאטורית דמוקרטית ממסצ'וסטס שמתמודדת לנשיאות ארה"ב הציגה את הצעתה לפיה יש לפרק את הענקיות.

"החברות האלה לא קיימות בוואקום אמריקאי בלבד. הן חברות גלובליות", אמר וורנר. "יש לי חששות, בתור מישהו שמודאג מאוד מהעלייה של סין, שאם נקצץ את הרגליים של פייסבוק וגוגל, הן עשויות להיות מוחלפות ע"י עליבאבא, ביידו, טנסנט - חברות שמחוברות לגמרי לממשלת סין בתוכנית הכלכלית הגלובלית שלה", אמר.

"לחברות האלו יש כוח עצום ואנחנו צריכים להציג תחרות רבה יותר", אמר וורנר, אך טען כי יש דרכים להכניס תחרות ושקיפות לסקטור הטכנולוגיה האמריקאי שצריכות להינקט לפני הנסיון לפרק את החברות הגדולות.

בתוך כך, וורנר הגיש אמש הצעת חוק עם הסנאטורית הרפובליקנית דב פישר מנברסקה, הראשונה מתוך סדרת הצעות שמטרתן להחיל רגולציה על החברות. ההצעה שהגישו השניים אמש אוסרת על פלטפורמות אונליין עם יותר ממאה מיליון משתמשים פעילים חודשיים להשתמש בדפוסים אפלים (dark patterns). מדובר על ממשקים שמעוצבים כך שישכנעו משתמשים למסור מידע רב יותר על עצמם, כמו גישה לאנשי הקשר שלהם.

ההצעה הבאה שלו צפויה לפי דיווחים לדרוש מחברות הטכנולוגיה שקיפות בהסגרת הערך של הדאטה של המשתמשים עבורן, וחשיפת האופן שבו הן מרוויחות ממנו. "הסוגיות האלו לא יעלמו. הן רק עשויות להחמיר. ואנחנו חייבים להפשיל שרוולים ולפתור אותן", אמר וורנר.