מועדון הסייבר הישראלי בוול סטריט גדל: תופין גייסה 108 מיליון דולר בהנפקה ראשונית

החברה, שהקימו צמד יוצאי צ'ק פוינט, הצליחה לגייס בבורסת ניו יורק במחיר הגבוה בטווח המבוקש לפי שווי של 480 מיליון דולר אחרי הכסף • תופין עוסקת בתחום ניהול מדיניות אבטחת הרשת בארגונים • לאחר ההנפקה מחזיקים מייסדי החברה ב-7% כל אחד, בשווי כ-34 מיליון דולר

חברת אבטחת הסייבר הישראלית תופין (Tufin) השלימה אתמול את תמחור ההנפקה הראשונית (IPO) שלה בבורסת ניו יורק. תופין ביקשה לגייס לפי מחיר של 12-14 דולר למניה, ובסופו של דבר גייסה ברף הגבוה בטווח המבוקש - 14 דולר למניה, כך שהיקף הגיוס הוא 108 מיליון דולר. שווי החברה לאחר הגיוס עומד על 480 מיליון דולר.

"גלובס" חשף את דבר ההנפקה המתוכננת של תופין בנובמבר האחרון. בוול סטריט נסחרות כיום לא מעט חברות ישראליות (או בעלות זיקה לישראל) שעוסקות בתחום החם של אבטחת סייבר - ביניהן צ'ק פוינט, סייברארק, אימפרבה ועוד.

שורה מכובדת של חתמים ליוו את תופין בהנפקה: ג'יי.פי מורגן, ברקליס וג'פריס, ואיתם אופנהיימר, פייפר ג'פרי, סטיפל וויליאם בלייר. את ההנפקה ליווה ארז רוזנברג מפירמת רואי החשבון PWC. אם ביצועי המניה בימים הראשונים יהיו טובים והחתמים יממשו את האופציה שקיבלו, היקף הגיוס יגיע ל-124 מיליון דולר.

תופין מרמת גן הוקמה בשנת 2005 על ידי רובי כיטוב, המכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה, וראובן הריסון, סמנכ"ל הטכנולוגיות, שניהם יוצאי חברת צ'ק פוינט. תופין עוסקת בתחום ניהול מדיניות אבטחת הרשת בארגונים, והיא מספקת פתרונות אבטחת סייבר בסביבות שונות - רשתות מקומיות, ענן פרטי, ענן ציבורי וענן היברידי.

המערכת של תופין לומדת את הרשת הארגונית ויכולה לנתח באופן אוטומטי את מידת הסיכון של כל שינוי שמתבצע על רמות האבטחה. לפי אתר האינטרנט של תופין, המערכת שלה מבטיחה את המשכיות הפעילות העסקית תוך מתן אבטחה הדוקה. החברה ציינה בדיווחיה שיש לה כיום מעל 2,000 לקוחות ביותר מ-50 מדינות, והיא משרתת בין היתר לקוחות מתעשיות הפיננסים, הטלקום, האנרגיה והתשתיות, הקמעונות ועוד.

ב-2018 הכנסות החברה הסתכמו ב-85 מיליון דולר, גידול של 7.31% ביחס ל-2017. בשורה התחתונה, תופין רשמה בשנה שעברה הפסד נקי של 3.4 מיליון דולר לעומת הפסד של 8.2 מיליון דולר ב-2017.

לאחר ההנפקה מחזיקים מייסדי החברה ב-7% כל אחד, בשווי כ-34 מיליון דולר. בעלי מניות בולטים נוספים הם הקרנות קטליסט ומרקר. קטליסט, שנכנסה להשקעה בתופין עוד בסבב הגיוס הראשון שלה, תחזיק כעת 19.3% מהחברה בהנחת מימוש אופציות החתמים. מרקר, שנכנסה בסבב הגיוס השני, מחזיקה גם היא אחרי ההנפקה 19.3% מהחברה. הקרנות Sberbank ו-Vintage מחזיקות כעת 4.8% ו-7.7%, בהתאמה.

מרקר וקטליסט מלוות את תופין כאמור כבר זמן רב - מרקר מהסבב השני ב-2011, וקטליסט מהסבב הראשון ב-2007 (אז השקיעה קטליסט 3 מיליון דולר בחברה הצעירה). בדירקטוריון תופין חברים כיום נציגי קטליסט - אדוארד קוקירמן ואלן דובקין, וכן נציגי מרקר - יובל שחר ואוהד פינקלשטיין.

ההחלטה לכוון באופן עקרוני למסחר בניו יורק (תחילה כיוונה החברה לנאסד"ק) התקבלה כבר ב-2014. הכוונה הייתה להנפיק תוך כשנתיים, אולם בסופו של דבר ההנפקה נדחתה עד היום. שוק ההנפקות מתנהל בהתלהבות אך גם באי ודאות בכל הקשור להנפקות של חברות הייטק בנאסד"ק, ועל הרקע הזה ההצלחה של תופין להשלים את ההנפקה במחיר הגבוה ביותר ברף המבוקש היא מרשימה עוד יותר.

עלייתה ונפילתה של ליפט

חברת ליפט (Lyft), מתחום התחבורה השיתופית, הנפיקה בנאסד"ק לפני קצת יותר משבוע. רגע לפני ההנפקה היא העלתה את הטווח המבוקש ב-10 דולר ותמחרה בסופו של דבר את ההנפקה במחיר הגבוה בטווח - כלומר הרבה מעבר לתכנון רק כמה שבועות לפני כן.

אולם, לאחר יום מסחר ראשון מלהיב ועליות של כ-25%, מניית החברה התרסקה ביותר מ-50% ביום אחד (מבלי שקרה שינוי כלשהו בחברה עצמה). בימים האחרונים היא ממשיכה לרדת והגיעה אף אל מתחת למחיר הנמוך יותר בטווח ההנפקה הראשון שתוכנן.

בעקבות זאת חברת התחבורה השיתופית אובר (Uber), שנערכת להנפקה משלה, תפחית ככל הנראה את השווי שתבקש, כדי לא להיקלע לאותה רכבת הרים.

על קו הזינוק מחכות להנפקה חברות נוספות ממשפחת "חדי הקרן" (כינוי לסטארט-אפ ששוויו מעל מיליארד דולר) של עמק הסיליקון, ביניהן למשל פינטרסט (Pinterest), סלאק (Slack) ואייר-בי-אן-בי (Airbnb), אשר גם הן מושפעות מעלייתה ונפילתה של ליפט. מספר גורמים העלו את החשש כי חברות הטכנולוגיה אף יצטרכו לגייס בשוויים נמוכים מאלה בהם בוצעו סבבי הגיוס הפרטיים האחרונים שלהן. תופין היא עדיין חברה קטנה, ולכן הדינמיקה הזו משפיעה עליה רק באופן עקיף.