מטריקס: נכון שהמכפיל גבוה, אבל המינוף נמוך

מכפיל הרווח הנקי של חברת טכנולוגיות המידע מרתיע, אבל גם מתעלם ממבנה ההון - שאצל מטריקס מהווה יתרון • יתרון נוסף טמון עבור משקיעים שמתלבטים בין חברת ערך לחברת צמיחה: עם צמיחה חדה ודיבידנד נדיב - מטריקס מציעה את שניהם

מטריקס / צילום: איל יצהר
מטריקס / צילום: איל יצהר

אני בהחלט יכול להבין את אלו האומרים כי מכפיל הרווח הנקי של מטריקס מעורר רתיעה, שהרי מתוך 125 המניות המובילות בבורסה המקומית, 107 מהן נסחרות במכפיל נמוך משלה - וגם בתוך סקטור הטכנולוגיה היא ממוקמת בקצה העליון של הרשימה.

התמחור נדיב, אבל פחות מכפי שנראה: אינני אוהב במיוחד את מכפיל הרווח הנקי, על אף היותו נגיש ושימושי, שכן הוא מתעלם לחלוטין ממבנה ההון העצמי. למה הכוונה? לכך שמכפיל מסוים יכול להיחשב גבוה עבור חברה ממונפת, ובה בעת הוגן עבור חברה איתנה - למרות שאיכות התוצאות התפעוליות זהה.

זה בדיוק המקרה במטריקס, שכן היקף החוב הפיננסי שלה עומד על רמה נמוכה. במילים אחרות, אני חושב שמכפיל הרווח התפעולי הוא מדד טוב יותר להערכה.

צמיחה חדה לצד תנודתיות נמוכה: אני רוצה להתחיל מהמספרים של השורה התחתונה - צמיחה מונוטונית בשיעור של 9.5% לשנה. זו לא רק העוצמה החריגה, אלא גם העובדה שהצמיחה של מטריקס מתאפיינת ביציבות נדירה. אז נכון, מאחר שההתרחבות של מטריקס נשענת על רכישות, הרווח הנקי צמח בצורה מעט יותר מתונה - סדר גודל של 6.5% בשנה. גם זו, ללא ספק, תוצאה מאוד מרשימה.

אסטרטגיה עסקית יעילה: מטריקס פועלת בתחום טכנולוגיות המידע, ועל פי ההערכות שוק המחשוב הארגוני בישראל צפוי לצמוח בקצב של 5%-4% לשנה. זו לא אמורה להיות הפתעה, משום שהטרנספורמציה הדיגיטלית בארגונים העסקיים, במיוחד בתחמי הבנקאות והביטוח, היא במידה רבה צו השעה. נוסף על כך, מבנה הענף בישראל הופך את אסטרטגיית הרכישות של מטריקס למוצלחת ויעילה.

מטריקס צמיחה מונוטונית חדה לכל רוחב הגזרה
 מטריקס צמיחה מונוטונית חדה לכל רוחב הגזרה

פרוטרום כדוגמה: מובן שקיימים הבדלים אדירים בין שתי החברות, אבל בכל מה שנוגע לאסטרטגיית הצמיחה, קיים ביניהן גם דמיון לא מבוטל - הן ביישום והן בתוצאה.

בדומה לפרוטרום, מטריקס צומחת באמצעות רכישות, וגם אצלה מדובר במספר רב של חברות קטנות - שכל אחת בנפרד אינה מהותית, אך במצטבר ההשפעה שלהן על הצמיחה בהחלט משמעותית.

זה לא משהו טריוויאלי וטבעי, שכן נדרש לשם כך מבנה שוק ייחודי, שבו מספר מצומצם של חברות גדולות לצד הרבה שחקניות קטנות - שמהוות מטרה לרכישה עבור הראשונות.

במקרה של פרוטרום, זו הייתה הסביבה העסקית בשוק תמציות המזון העולמי, וזו גם הסיטואציה הנוכחית של מטריקס - בשוק טכנולוגיות המידע המקומי.

אין צורך להכביר מילים על היתרונות לגודל במבנה שוק שכזה, שכן לא רק שיש מלאי גדול של חברות מטרה קטנות - שמטבע הדברים מזין את פוטנציאל הצמיחה של השחקניות המובילות - אלא גם יחסי הכוחות הם באופן מובהק לטובת הרוכשות.

הצמיחה החדה רחוקה מסיומה: אם תעלעלו במצגת המשקיעים האחרונה של החברה, לא תוכלו להימלט מהמשפט הבא - "שיא כל הזמנים בכל המדדים". האמת היא שזו תמונה מדויקת למדי ונכונה, אבל במקביל היא גם מעט מרתיעה, שהרי ידוע שאחרי כל שיא עלולה להופיע ירידה.

אז זהו, שגם אם בסופו של יום תגיע נסיגה, הצמיחה החדה צפויה להימשך עוד תקופה ארוכה. מהו הבסיס המרכזי להנחה האמורה? העובדה שנתח השוק של מטריקס אינו משמעותי, למרות היותה חברה מובילה, כאשר קיימות עוד הרבה חברות תוכנה קטנות בתעשייה - שמטבע הדברים תהיינה פוטנציאל לרכישה.

השוק האמריקאי: פעילותה המרכזית של מטריקס מצויה בבירור בישראל, אבל לא ניתן עוד להתעלם מהיקף ההכנסות שמניבה הפעילות בארה"ב. רק לשם המחשת עוצמת הצמיחה האמורה, אציין שההכנסות הללו גדלו ביותר מ-20% בשנה שחלפה - כפול מקצב הגידול בהכנסותיה הכוללות של החברה. יתרה מכך, הרווחיות התפעולית בארה"ב היא גם הכי עסיסית, כמעט פי שלושה משיעור הרווחיות המקומית.

גם צמיחה וגם חלוקת רווחים נדיבה: חברות שמחלקות דיבידנד ביד רחבה הן בדרך כלל יותר חברות ערך ופחות חברות צמיחה. מטריקס מציעה את שניהם - גם צמיחה חדה וגם תשואת דיבידנד גבוהה, שעומדת על 4% בממוצע.

שורה תחתונה: מחיר המניה של מטריקס אינו בגדר "מציאה", אבל בהינתן איכות החברה ופוטנציאל הצמיחה, היא ראויה להיכלל לדעתי בכל תיק השקעה. 

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועליהם בלבד