אלקטריאון מזנקת 13%: דיווחה על זכייה במכרז להקמת "כביש חכם" בשוודיה

הכביש, המבוסס על טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית שפותחה בחברה, אמור לאפשר טעינה של משאיות ואוטובוסים חשמליים תוך כדי נסיעה

אורן עזר / צילום: איל יצהר
אורן עזר / צילום: איל יצהר

מניית אלקטריאון ויירלס  מזנקת בשעה זו כ-13% במחזור גבוה במהלך המסחר בבורסה, לאחר שהחברה דיווחה כי זכתה במכרז להדגמת טכנולוגיית כביש חשמלי בשבדיה. בכך השלימה המניה זינוק של כ-270% מתחילת השנה ושווי החברה, נטולת ההכנסות עדיין, הגיע לכ-545 מיליון שקל.

הכביש החשמלי בשבדיה, המבוסס על טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית שפותחה בחברה, אמור לאפשר טעינה של משאיות ואוטובוסים חשמליים תוך כדי נסיעה. לצורך ביצוע הפרויקט, הקימה אלקטריאון קונסורציום של חברות בהובלת החברה הבת שלה ElectReon AB.

במסגרת הפרויקט ייבנה כביש חשמלי באורך של 1.6 ק"מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בין שדה התעופה לעיר ויסבי על האי גוטלנד בשבדיה. האוטובוס החשמלי ישמש כשאטל ציבורי והמשאית החשמלית תיבחן על ידי נהג מקצועי על מנת לוודא את מוכנות המערכת לפרויקט בהיקף גדול על כבישים מהירים. עלות הפרויקט מוערכת בכ-45 מיליון שקל, כשממשלת שבדיה תממן כ-35 מיליון שקל, ויתר הפרויקט ימומן על ידי החברות בקונסורציום.

בקונסרציום משתתפות חברת EiTech, מקבוצת התשתיות העולמית המובילה וינצ'י, מכון המחקר האירופאי RISE , חברת התחבורה הציבורית דן (מבעלי העניין באלקטריאון) ועוד מספר חברות בינלאומיות.

באלקטריאון מציינים כי לממשלת שבדיה מפת דרכים בתחום הכביש החשמלי. התכנית כוללת בניית כ-2,000 ק"מ של כביש חשמלי בכבישים מהירים עבור טעינה דינמית של משאיות חשמליות, פרויקט שעלותו מוערכת בכ-3 מיליארד דולר.

בחברה מעריכים כי "התשלומים שישולמו על ידי ממשלת שבדיה יכסו את ההוצאות שתידרש החברה להוציא במסגרת הפרויקט, שצפוי להימשך כ-3 שנים".

עם זאת, "טרם נחתם הסכם מפורט עם מינהל התחבורה השבדי, וייתכן שחלק מתנאי הפרויקט בפועל יהיו שונים מהמפורט בדיווח זה".

אלקטריאון, אותה מוביל היו"ר והמנכ"ל אורן עזר, פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם". הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם. זאת, מכיוון שהם יצוידו רק בסוללה קטנה, כדי לאפשר נסיעה גם בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית הסלילים של החברה.

בשלב ראשון בחברה מתכננים ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים ומשאיות הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים.

נזכיר כי לאחרונה חתמה אלקטריאון על הסכם שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב לביצוע פיילוט ראשון מסוגו להפעלת קו תחבורה ציבורית באמצעות קו תחבורה ציבורי של חברת דן שיפעל על תשתית כביש חשמלי.

אורן עזר ציין היום כי "טכנולוגיית הכביש החשמלי האלחוטי של אלקטריאון מאפשרת חשמול ציי משאיות באופן כלכלי, ללא צורך בנשיאת סוללות ענקיות ועצירה לטעינה ומבלי לייצר מפגע ויזואלי. שבדיה בפרט וסקנדינביה בכלל הן מובילות עולמיות בתחום הסביבה והתחבורה החשמלית והבחירה באלקטריאון על ידי הממשלה השבדית מעידה על הכרה בפוטנציאל הטכנולוגיה להביא את מהפכת חשמול התחבורה העולמית לשלב הבא והקריטי של יישום מלא".

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי אורן עזר וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה שלה. השניים הקימו את החברה לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס ומאז הכפילה את ערכה פי 12 בערך. החברה נמצאת כיום בשליטת עזר ורומבק (18.7% כל אחד) וחברת התחבורה דן (13.5%).