לאחר שנים של גאות: שחיקה בביצועי חברות מוצרי הבנייה

אינרום, קליל וחמת הציגו ירידה ברווח התפעולי ב-2018 ושלושתן מדווחות על מגמות שליליות • קליל רשמה עלייה במכירות, אבל ירידה במחיר המכירה הממוצע • חמת הציגה זינוקים דו-ספרתיים בהכנסות וברווח הגולמי, אך ירידה של 2% ברווח התפעולי • שערוך עסקאות מט"ח סייע לאינרום לשמור על יציבות ברווח הנקי

מפעלים של קליל ונירלט, מותג של אינרום / צילום: איל יצהר
מפעלים של קליל ונירלט, מותג של אינרום / צילום: איל יצהר

על רקע האטה בהיקפי פעילות הבנייה למגורים בישראל, כמגמה, חברות מוצרי הבנייה הבולטות שנסחרות בבורסה - אינרום , קליל וחמת  - סיכמו שנת פעילות שהתאפיינה בשחיקה ברווחיותן. הללו דיווחו, בין היתר, על ירידה בפעילות בחלק מהמגזרים ועל השפעה שלילית של שינויים בתמהיל המכירות ובמחיר חומרי גלם. בהתאם לנתוני הפעילות, שנה לאחור גם מניותיהן של שלוש החברות מציגות תשואות שליליות, וזאת אחרי שנהנו בשנים קודמות מפריחה, בהשפעת הגאות בענף הבנייה למגורים.

במניות קליל ואינרום נרשמת התאוששות מתחילת 2019, המקזזות חלק ניכר מהמגמה השלילית השנתית, שמסתכמת לירידה של 7% אצל קליל ושל 17% אצל אינרום. לעומתן, במניית חמת, הנמצאת בשליטתו של יואב גולן (שלאחרונה פוזל לרכישת חברת התעופה ישראייר), הירידה מתחילת השנה מצטברת כבר ליותר מ-20% שנה אחורה.

בכל הקשור לשורת הרווח התפעולי, קליל הציגה את הירידה החדה ביותר מבין השלוש - 12%. הרווח התפעולי השנתי של יצרנית מוצרי האלומיניום לבית, שבשליטת היו"ר צורי דבוש, הסתכם ב-68 מיליון שקל, זאת תוך ירידת שיעורו מהמכירות. בפעילות השוטפת נהנתה החברה משיפור שנתי של 3% בהכנסותיה, ל-402 מיליון שקל. אולם, לצד עלייה בהיקפי המכירות בתחום הפרופילים היא גם מציינת ירידה במחיר המכירה הממוצע שנרשם בהשפעת שינוי תמהיל המכירות, וכן על ירידה בכמויות המכירה בתחום התריסים.

השינויים בתמהיל המכירות של קליל הצטרפו לעלייה בעלויות חומרי הגלם שלה - בראשם האלומיניום, כך שהרווח הגולמי השנתי של החברה נשחק ב-8% ל-116 מיליון שקל. זאת תוך ירידת שיעורו מהמכירות, מה שבא לידי ביטוי בשורה התפעולית.

כאמור, האלומיניום הוא חומר הגלם העיקרי של קליל, והוצאותיה בגינו מהוות כ-35%-40% מסך היקף המכירות בתחום פעילות הפרופילים של קליל. לפי נתוני קליל, בסיכום שנתי המחיר הממוצע לטונה אלומיניום, הנקבע בבורסת ה-LME בלונדון, עלה ביותר מ-7%, לממוצע של 2,110 דולר. כך, הרווח הנקי השנתי של קליל ירד ב-14% ל-50 מיליון שקל, וזאת אחרי עלייה בהוצאות המימון.

תוצאות חברות מוצרי הבנייה ב-2018
 תוצאות חברות מוצרי הבנייה ב-2018

נירלט פגעה ברווח התפעולי של אינרום  

חברת ההחזקות אינרום, שהציגה ירידה של 7% ברווח התפעולי השנתי ל-174 מיליון שקל, נפגעה בעיקר מפעילות הצבעים שלה (נירלט), וזאת לטענתה בעיקר בשל עליית מחירי חומרי גלם ואריזה והשפעות שינויי מט"ח. בסיכום שנתי רווחי נירלט ירדו ב-18% ל-63 מיליון שקל, לצד שחיקה של 4% ברווח התפעולי של מגזר פתרונות הבניה שלה (איטונג), ל-46 מיליון שקל. מגמות אלה קוזזו חלקית בשיפור של כ-4% ברווחי פעילות מוצרי הגמר לבנייה (כרמית) של החברה, ל-62 מיליון שקל.

בשורה העליונה, הכיוון בחלוקה לשלושת מגזרי הפעילות של אינרום דומה, אם כי מתון יותר. כך, הכנסות נירלט והכנסות איטונג השנתיות נשחקו כל אחת ב-3% ל-412 ו-313 מיליון שקל, בהתאמה. הכנסות כרמית עלו ב-3% ל-257 מיליון שקל, כך שסך הכנסותיה של אינרום נשחק בשיעור מתון של כ-1% ל-982 מיליון שקל. הרווח הגולמי השנתי של אינרום ירד ב-4% ל-367 מיליון שקל, אולם בדרך לשורה התחתונה החברה נהנתה משערוך עסקאות עתידיות במט"ח שביצעה במגזר מוצרי הצבעים ומוצרי גמר לבנייה, כך שהוצאות המימון שלה צומצמו משמעותית וסייעו לשמור על יציבות ברווח הנקי השנתי, ברמה של 113 מיליון שקל.

על רקע התוצאות, לא מן הנמנע כי קרן פימי, בראשות ישי דוידי, ידעה מתי להיפרד באופן סופי מהחזקותיה באינרום. בתחילת חודש ינואר חדלה פימי מלהחזיק במניות אינרום, אחרי שמכרה את יתרת החזקותיה, בהיקף של כ-10.5% ובתמורה כוללת של כ-130 מיליון שקל. לפי פימי, בסך הכול היא מימשה ממניות אינרום בתמורה כוללת של כ-1.3 מיליארד שקל - סכום של פי עשרה מהיקף השקעתה בחברה - שהפכה לאחת המוצלחות של הקרן.

בסוף השבוע האחרון עדכנה אינרום על מינויו של רן מנו לממלא מקום מנכ"ל נירלט, במקומו של עודד פרנקל, שהודיע בחודש פברואר האחרון על סיום כהונתו. 

חמת מפסידה מהמפעל בטורקיה

אצל חמת הירידה ברווח התפעולי השנתי הסתכמה ב-2% בלבד, ל-45 מיליון שקל. אך היא בולטת במיוחד משום שהגיעה אחרי זינוקים דו-ספרתיים שרשמה בהכנסותיה וברווח הגולמי שלה, בעקבות צירוף עסקי חברת הקרמיקה ועיצוב הבית חזיבנק וכן של חברת המוצרים הסניטריים לבית האוזר (Houzer).

חמת, שבשליטת היו"ר יואב גולן, עוסקת בייצור, ייבוא, שיווק ומכירת מוצרים לעיצוב הבית ומוצרי גמר לחדרי אמבטיה, שירותים ומטבחים. מפילוח פעילותה לענפים ניכרת הרעה משמעותית ברווח התפעולי של מרביתם.

בין אלה, בסיכום שנתי הפסדי מגזר הכלים הסניטריים של חמת בישראל גדלו, וירידה נרשמה ברווחי מגזר הברזים, מגזר הפלסטיק והאינסטלציה ומגזר ההפצה. את ההרעה בפעילויות אלה איזן רווח תפעולי שרשמה פעילות חזיבנק וכן הכנסות שנרשמו לחברה בעקבות הסכם פשרה שנחתם מול רשות מקרקעי ישראל.

השחיקה או הגדלת ההפסדים בשורה התפעולית במגזרים שהוזכרו נרשמו לאחר ירידה מתונה בהיקפי ההכנסות השנתיות מאותן פעילויות. זאת במקביל לתוספת של 127 מיליון שקל שנרשמו בסך הכנסותיה של חמת מצירוף פעילות חזיבנק, וכן שיפור בהכנסות פעילויות אחרות בהשפעת רכישת האוזר. כך, סך הכנסותיה השנתיות של חמת קפצו ב-41% ל-445 מיליון שקל והרווח הגולמי זינק ב-60% ל-184 מיליון שקל.

אולם, כאמור, חמת מדווחת על לא מעט מגמות שליליות בפעילות, בין היתר על ירידה בפעילות ייצוא הברזים שלה, החרפת התחרות בתחום הכלים הסניטריים בישראל שהשפיע לשלילה על התוצאות, וכן ירידה במכירות מוצרי הצריכה המעוצבים במגזר הפלסטיק והאינסטלציה. לצד זאת דיווחה חמת גם על עלייה בעלויות כוח אדם בחלק מהמגזרים, ועל קשיים בהליכי ייצור איתם מתמודדת חרסה בתחום הכלים הסניטריים בישראל.

בצד השלילי בדוחות חמת בולט הפסד של 13.5 מיליון שקל שרשם מפעל מאניסה (MAISA) שבטורקיה, אחרי השלמת הקמתו. פעילות המפעל, המוצגת תחת ענף כלים סניטריים בחו"ל, סיכמה את 2018 בהפסד תפעולי של קרוב ל-6 מיליון שקל, כשלצד זאת חמת סבלה מירידת שווי הלירה הטורקית במהלכה של 2018, מה שהגדיל את הוצאות המימון השנתיות שלה (נטו) במאות אחוזים, ל-10 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון נטו של 1.5 מיליון שקל ב-2017.

בחמת מציינים כי רוב הוצאות המימון נרשמו בגין הפרשי הצמדה על אשראי, בהיקף של כ-9 מיליון שקל, בגין חוב בנקאי של מאניסה. המפעל, שהוקם מזרחית לעיר איזמיר, מייצר כלים סניטריים מחרס, וחמת מחזיקה בשליטה בו (85%), לצד שותף טורקי (15%). בעקבות משבר הלירה הטורקית, במחצית הראשונה של 2018, חמת שינתה "את תכנית תמהיל המוצרים ותמהיל שוקי היעד של מאניסה", ובמסגרת זו "צומצמה בעיקר החשיפה לשוק הטורקי תוך התמקדות בשוק האירופאי".