לא כל מי שנראה "חרדי", הוא באמת "חרדי"

כדי להיות דתי יש לעמוד בדרישות חמורות של ציות למצוות. לא כולם עומדים בזה

חרדים / shutterstock
חרדים / shutterstock

האומן איקא ישראלי נהג לספר שבמהלך תהליך החזרה שלו בתשובה הוא נסע באוטובוס בירושלים בדרכו לישיבת התפוצות שבה למד, באחת התחנות עלתה משפחה חרדית ברוכת ילדים שאחד מילדיה התנהג באופן מחפיר. איקא המזועזע סיפר לראש ישיבה על החוויה שעבר ועל החלטתו כתוצאה מכך שלא להמשיך את לימודיו בישיבה מהסיבה שהוא אינו מעוניין להשתייך לקבוצת האוכלוסייה אליה משתייך אותו חרדי. ישראלי סיפר שבאותו מעמד ראש הישיבה הנחיל לו כלל שהסביר את מה שקרה באוטובוס וחסך לו שאלות רבות בהמשך: "דע לך, יש מושג אחד שנקרא 'דת' ויש מושג אחר שנקרא 'דתיים' ולא תמיד יש קשר בין השניים...".

נזכרתי בסיפור הזה בעקבות הכתבה "החרדים מצביעים רק למפלגות החרדיות?" ("גלובס", אנדרה טבקוף, 28.3.19). הסיפור של ישראלי הוא משל לאופן שחילונים רבים רואים את החרדים. לפי התקשורת ועל פני המסכיםף החרדים בדרך כלל נראים רע - הם חוסמי כבישים, שורפי פחים, מקללי שוטרים ועוד. לעומת זאת, בחיים האמיתיים מסתבר שהתמונה יותר מגוונת, לצד אותם חרדים מעוררי השראה מקימי ארגוני החסד הגדולים והמוכרים יש רבים אחרים.

ויש קבוצה נוספת, שנוהגים לכנותם 'החרדים החדשים'. עליהם אנחנו שומעים בעיקר בתקופות בחירות, כאשר חברים בקבוצה זו מתמודדים במסגרות פוליטיות לא-חרדיות או יוצרים מסגרות פוליטיות חדשות וכל זאת בניגוד לדעת הרבנים החרדים.

אז מה בעצם מגדיר אדם כחרדי? האם זה רק עניין של סגנון לבוש, קוד ההתנהגות ושפה שונה? בשנים האחרונות שודרה סדרת הטלוויזיה "שטיסל", שהציגה עלילה שמתרחשת בחברה החרדית. בסדרה הופיעו שחקנים שהיו לבושים כמו חרדים, התנהגו כמו חרדים ושוחחו ב"חרדית" יותר טוב מהחרדים עצמם. כל מי שצפה בסדרה לא יכול היה שלא להתפעל מיכולות השחקנים להציג חרדים, אולם באותה מידה כל מי שצפה בסדרה ידע שלא מדובר בחרדים אמיתיים, אלא רק בשחקנים. ללמדנו ש"חרדיות" אינה רק עניין של חזות.

אם כן, חוזרת השאלה מה מגדיר יהודי כ"חרדי"?

המקור המוקדם ביותר לכינוי חרדי מופיע בנביא בספר ישעיהו פרק ס"ו פסוק ה': "שמעו דבר ה' החרדים אל דברו". רש"י מבאר שחרדים הם "הצדיקים הממהרים בחרדה להתקרב אל דבריו", כדוגמת חיילים צייתנים שממלאים פקודות בדייקנות ובזריזות. ההגדרה המזוקקת של חרדי היא יהודי שמצטיין בציות לדברי הבורא, הן ביחסו לזולת והן בקיום המצוות שבינו לבוראו. בשל כך מי שמחויב לאיסור "לא תגנוב" לא ישרוף פחים או יגרום נזק לאחר. מי שמחויב לציווי "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" יציית לדעתם של גדולי התורה, וכל מי שמתנהג אחרת עליו מוטלת חובת ההוכחה במה הוא בדיוק "חרד" לדבר ה'.

בכל מקרה, הציבור החרדי ברובו המוחלט נאמן למקור והוא מורכב מאנשים ערכיים, מסבירי פנים שמכבדים את השונה. אך אם לרוע מזלכם ונתקלתם בהתנהגות מזעזעת של חרדים מתפרעים או לחילופין בכותרות על החרדים הנוהרים למפלגות החילוניות, זכרו: יש את אלה שמוגדרים כחרדים ויש את אלה שהם חרדים במהותם - ולא תמיד יש קשר בין השניים.

הכותב הוא רכז מאגרי המומחים החרדיים לתקשורת IDEALIST. המאמר מבטא את דעתו האישית בלבד.