המערכת שתקרין למנתחים את "תקציר הרגעים המשמעותיים" לאחר הניתוח

חברת Theator משתמשת בטכנולוגיות של ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית לזיהוי ניתוחים מוצלחים

"כמו לפני 200 שנה, מנתחים לומדים את המקצוע במודל השוליה", אומר תמיר וולף, מייסד שותף ומנכ"ל חברת Theator, ומאחר שבמודל הזה יש חשיבות לאיכות המורים, הוא מוביל לפערים גדולים באיכות הניתוחים המבוצעים בבתי חולים במדינות שונות וגם באזורים שונים באותה מדינה. ההבדל בין מספר החולים המנותחים שנפטרים בבית החולים עשוי להגיע עד פי שלושה באותה מדינה, טוען וולף, ואת זה החברה שלו, המפתחת סימולציות ללימוד ניתוחים, מנסה לשנות. 

חברת Theator אוגרת מידע וידיאו מניתוחים, הקיים היום ממילא בניתוחים המורכבים ביותר, ומשתמשת ביכולות ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית כדי לזהות את הניתוחים שבוצעו באופן הטוב ביותר וגם כדי לזהות טעויות. הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לקשור בין המידע הקליני המתקבל מבית החולים לגבי תוצאת הניתוח לבין הפעולות שבוצעו במהלכו.

בשלב הראשון ישמש המוצר של החברה ליצירת "תקצירי הרגעים המשמעותיים" מכל ניתוח (כמעט כמו במשחק ספורט), כדי שרופאים יוכלו להביט ולהפיק לקחים מהניתוחים שלהם ולהציג אותם בקלות בפני הסטודנטים שלהם. כיום קטעי הווידיאו אינם מוצגים לסטודנטים, משום שהם ארוכים ורוב הזמן לא מתרחש בהם דבר שניתן ללמוד ממנו. 

"מדהים שבספורט, שחקן כדורסל יכול ללמוד לאחר משחק מכל תנועה שביצע, אולם בכירורגיה, עולם בו חיי אדם מונחים על כף המאזניים, כלים כאלה עדיין אינם בשימוש", אומר וולף.

בשלב הבא, החברה מתכוונת ליצור על בסיס המידע שנצבר פרוטוקולים המציגים את הניתוח האולטימטיבי, את הגרסה המוצלחת ביותר שלו. כך, גם רופאים מומחים שכבר סיימו את תקופתם כשוליה יוכלו ללמוד זה מזה באופן קבוע ויומיומי. היום, הלימוד נעשה בעיקר בהדגמות בכנסים, שהן נדירות ויקרות.

בשלב השלישי, הכוונה היא להשתמש במערכת כדי לבצע הנחיה אינטליגנטית של ניתוח, עבור רופא או עבור רובוט, בהשראת המכונית האוטונומית. "המטרה שלנו היא להרחיב לאין שיעור את מעגל האנשים שיש להם גישה לכירורגיה יעילה ובטוחה", אומר וולף.

יואב סאמט / צילום: דודי מוסקוביץ
 יואב סאמט / צילום: דודי מוסקוביץ

בסיס לפלטפורמות רובוטיות

וולף, ששירת כרופא יחידה בשייטת 13, שימש עם סיום שירותו כבכיר בכמה סטארט-אפים בתחום המכשור הרפואי, ובהם אומניגייד בתחום הניתוחים וסנסיבל מדיקל בתחום הניטור. כמו כן, הוא כיהן כדירקטור רפואי בקרן הון הסיכון אקסלמד. הוא יזם את Theator לאחר שעבר את חוויית הניתוח מצד המטופל דווקא. 

שותפו של וולף בייסוד החברה הוא דותן אסלמן, מומחה לראייה ממוחשבת, המכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיה. לפני כן ייסד את חברת EyeOnn, שעסקה בבטיחות בבריכות מים באמצעות אלגוריתמיקה מתקדמת של ראייה ממוחשבת. כיום הוא מוביל גם את הקהילה הישראלית לראייה ממוחשבת, המונה יותר מ-2,500 חברים.

"תחקור וזיהוי שיטות עבודה מיטביות בחדר הניתוח הם רק ההתחלה", אומר יואב סאמט, חבר הדירקטוריון של Theator ושותף מנהל בקרן StageOne שהובילה את סבב גיוס הסיד בחברה. "הצוות הייחודי שהתגבש ב-Theator מפיק תובנות מתוך אלפי ניתוחים באמצעות אלגוריתמיקה מתקדמת ואינטליגנציה מלאכותית. התובנות האלה יהיו הבסיס גם לפלטפורמות רובוטיות ואוטונומיות של העשור הקרוב". 

עובדי חברת Theator / צילום: Theator
 עובדי חברת Theator / צילום: Theator