שנה מוצלחת לקמעונאיות המזון: צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחים בסיכום 2018

רשתות המזון הישראליות נהנו בשנה שעברה מעליית מחירי הספקים הגדולים והבינוניים - מגמה שצפויה להימשך השנה • רשת טיב טעם בולטת לשלילה, עם צניחה ברווח התפעולי ומחיקת הרווח הנקי • ברבעון הראשון של 2019 עלולה להירשם סטגנציה וייתכנו אף ירידות בכמה מהרשתות, על רקע עיתוי חג הפסח

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

רשתות קמעונאות המזון הבורסאיות סיכמו שנת פעילות מוצלחת ב-2018, עם צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחים, שנתמכה גם בהתרחבות לפעילויות חדשות. זאת על רקע סביבת פעילות נוחה יחסית, שבאה לידי ביטוי בין היתר בעליית מחירים מתונה ורגיעה באינטנסיביות התחרות. 

אחרי שנים של סטגנציה וצמיחה איטית, הרשתות נהנו מעליית מחירים שביצעו הספקים הגדולים והבינוניים, שאפשרה גם להם לשפר את שורת הרווח. שוק מוצרי הצריכה סיכום עלייה במכירות הכספיות של 4% לפי נתוני סטורנקסט, קצב הצמיחה הגבוה ביותר מאז שנת 2013, ועליית מחירים של קרוב ל-1% - שצפויה להימשך גם ב-2019.

עם זאת, הרבעון הראשון ב-2019 עשוי להביא איתו סטגנציה ואולי אף ירידות עבור חלק מרשתות המזון, על רקע עיתוי חג הפסח שנופל השנה ברבעון השני בשל השנה המעוברת.

השיפור בתוצאות 2018 ממשיך את הכיוון שהציגו הרשתות גם בסיכומה של 2017. נוכח תנאי השוק והשקט היחסי בתחרות ביניהן, ולמרות קריסת רשת קו-אופ בשנה החולפת בהמשך לקריסת מגה ב-2015, נראה כי תנאי השוק הנוכחיים ימשיכו לתמוך בתוצאות גם בשנה הנוכחית.

לעומת שופרסל , רמי לוי  ו-ויקטורי , שתוצאותיהן מתאפיינות במגמות המוזכרות ותמכו בעליות דו-ספרתיות במניותיהן, תוצאות טיב טעם  היו הפוכות, ובהתאם גם ביצועי מנייתה. 

תוצאות רשתות קמעונות המזון ל2018
 תוצאות רשתות קמעונות המזון ל2018

לפניכם כמה מהמספרים הבולטים בסיכום תוצאות הרשתות ל-2018:

12% הוא שיעור העלייה ברווח הגולמי, שהציגה שופרסל בסיכום שנתי, הגבוה ביותר מבין המתחרות, לסכום של כ-3.5 מיליארד שקל.

שופרסל, מובילת השוק מבחינת היקפי פעילות, נהנתה בסיכום שנתי מצמיחה של 8% בהכנסותיה, שהגיעו ל-12.8 מיליארד שקל. השיפור בשורה הגולמית נרשם אחרי שהרשת נהנתה משיפור תנאי הסחר, עלייה בנתח המותג הפרטי, שינוי בתמהיל מבצעים, התייעלות בפעילות המרכז הלוגיסטי (מרלו"ג) ושרשרת ההפצה וכן איחוד פעילות רשת הפארם Be.

עוד נהנו משיפורים נאים ברווח הגולמי המתחרות ויקטורי ורמי לוי, שגם הן הציגו שיפור בהכנסות.

בויקטורי מציינים מגמות דומות לאלה של שופרסל ובהן שיפור תנאי סחר, שינוי תמהיל סל הקניות וכן שינוי חיובי בפעילות האונליין. לעומת זאת, אצל רמי לוי מדווחים על "מבצעי מכירה מעמיקים" במטרה לשמור על המחירים הזולים, וכן על הוצאות בגין הפעלת מרלו"ג, שמנעו שיפור בשיעור הרווח הגולמי מהמכירות, למרות העלייה בהיקפו.

אצל טיב טעם נרשמה יציבות ברווח הגולמי השנתי, אחרי שחיקה קלה בהכנסות בעקבות צמצום שטחי מסחר וניסיון להתמקד בלקוחות רווחיים. אולם עיקר הנזק נרשם בצניחה חדה ברווח התפעולי ובמחיקת הרווח הנקי.

24% הוא שיעור העלייה ברווח הנקי שרשמה בסיכום שנתי רשת רמי לוי, הנושאת את שם בעל השליטה והמנכ"ל שלה, לסכום של 137 מיליון שקל. נותן זה הוא כמחצית מהרווח הנקי השנתי של שופרסל, שנשחק ב-4% והסתכם ב-265 מיליון שקל, על מחזור הכנסות גדול בכמעט 140% מזה של רמי לוי.

בסיכום שנתי נהנתה רמי לוי מצמיחה דומה ברווח התפעולי, תוך שיפור שיעורו מהמכירות. זאת לאחר שהצליחה לצמצם את שיעור הוצאות התפעול, מה שתמך גם בעלייה הנאה בשורה התחתונה.

לעומת זאת אצל שופרסל, שבשנה האחרונה חדלה להיות חברה עם בעלת שליטה בעקבות מכירת נתח ממניותיה על-ידי דסק"ש (שנותרה בעלת המניות הגדולה), איחוד פעילותה של רשת Be הגדיל את הוצאות הרשת.

נוסף לכך, שופרסל נפגעה מעלויות השקת כרטיס אשראי בעקבות החלפת חברת כרטיסי האשראי המונפקים ללקוחותיה לחברת כאל במקום לאומי קארד. כך שהרווח התפעולי נשחק, וכך גם הרווח הנקי.

בויקטורי, שבשליטת משפחת רביד, השיפור בהכנסות וברווח הגולמי השתרשר גם לשורה התפעולית ולרווח הנקי. טיב טעם, כאמור, בלטה לשלילה, עם צלילה של 40% ברווח התפעולי השנתי שלה, שהסתכם ב-17 מיליון שקל.

הצניחה ברווח התפעולי הושפעה מעלייה בהוצאות הרשת, אליהן נוספו הוצאות רה-ארגון - שכללו בין היתר הוצאות פחת, ירידת ערך נכסים, הפחתת מוניטין ועלויות פינוי סניפי רשת עדן טבע מרקט שנסגרו. אלה, יחד עם עלייה בהוצאות המימון שלה, הובילו למחיקת רווחיה השנתיים.

על רקע התוצאות הכספיות השליליות, טיב טעם נפרדה מהמנכ"ל שלה, עדי כהן, אותו החליף בעל השליטה חגי שלום. ברקע לפרידה עומדים בין השניים גם חילוקי דעות משפחתיים.

1,295 עובדים נוספו לרשת רמי לוי בסיכום שנתי, לכ-6,900 - עלייה של כ-26% לעומת פחות מ-5,600 בסוף 2017. זאת בשל "תוספת עובדי המרלו"ג, פתיחת שני סניפים, עובדי קופיקס ועובדי גוד פארם". אצל שופרסל, שמספר העובדים שהיא מעסיקה הוא יותר מכפול, העלייה הייתה מתונה. אצל ויקטורי וטיב טעם נרשמה ירידה במספר העובדים בסיכום שנתי.