טיול מאורגן לאינדונזיה: הנה שתי קרנות סל בעלות פוטנציאל במדינה

הדמוקרטיה השלישית בגודלה בעולם בוחרת השבוע נשיא • זרימת כמיליארד דולר של משקיעים זרים לאינדונזיה מתחילת השנה מצביעה על אופטימיות בנוגע לניצחונו של הנשיא המכהן וידודו • שתי קרנות סל מציעות חשיפה לפוטנציאל הצמיחה של מדינת האיים, הנהנית משיפור משמעותי של התנאים העסקיים

ג'וקו ווידודו, נשיא אינדונזיה / צילום: Reuters, Johannes Christo
ג'וקו ווידודו, נשיא אינדונזיה / צילום: Reuters, Johannes Christo

אינדונזיה, הכלכלה הגדולה ביותר בדרום-מזרח אסיה, אינה זוכה למעקב צמוד על ידי משקיעים גלובליים. ההשקעה בדמוקרטיה השלישית בגודלה בעולם מתאימה למי שמעוניינים בסיפור צמיחה ארוך טווח בשווקים המתעוררים, לצד חשיפה מוגבלת לסחר בינלאומי.

שלושה גורמים משפיעים על מניות חברות באינדונזיה בטווח הקרוב עד הבינוני: הראשון הוא צמיחה חזקה של התוצר המקומי הגולמי, עם אפסייד מתוכניות תשתיות שתוקצבו מזמן. לכך מצטרף שיפור משמעותי של תנאים העסקיים. הגורם השלישי הוא הבחירות הנערכות השבוע, לצד זרימות חזקות של כספים זרים לתוך מניות אינדונזיות בשנת 2019. תוצאות הבחירות יהיו קריטיות לביצועי השוק האינדונזי בטווח הקרוב.

משקיעים השוקלים חשיפה למניות אינדונזיות יכולים להשקיע ב-iShares MSCI אינדונזיה ETF (סימול: EIDO). התעודה עוקבת אחרי המדד האינדונזי של MSCI, מדד MSCI Indonesia Investable Market Index ומורכבת ממניות אינדונזיות גדולות ובינוניות. על בסיס 12 החודשים האחרונים, הראתה התעודה תשואה כוללת של מינוס 3.5%, לעומת מינוס 4.7% למדד MSCI שווקים מתעוררים (EEM) ותשואה חיובית של 4.7% למדד MSCI העולמי (ACWI). תשואות אלה הושפעו שלילית מפיחות המטבע האינדוזני, הרופיה, כנגד הדולר, ועל כך יורחב בהמשך.

אופי מקומי, עם פוטנציאל ארוך טווח

כלכלת אינדונזיה היא ה-16 בגודלה בעולם, וללא ספק הגדולה ביותר בדרום-מזרח אסיה (יותר מפי שניים מזו של המדינה הקרובה אליה, תאילנד). התמ"ג הנומינלי, 1.02 טריליון דולר, גדל ב-5.2% ב-2018 - בדומה לקצב הצמיחה בעשור האחרון, ובדומה לתחזיות לשנים 2019-2020.

מה שמבדיל ביותר את אינדונזיה מהכלכלות האחרות המוגדרות כשווקים מתעוררים באסיה, הוא מידת החשיפה לסחר חוץ. על פי נתוני OECD, היצוא מהווה רק 20% מהתמ"ג של אינדונזיה - כאשר אצל שכנותיה הקרובות הנתון גבוה בהרבה: מלזיה עם כ-71%, סינגפור 173%, ותאילנד 68%. נתח קטן יחסי של היצוא נטו מעניק למשקיעים במדינה חשיפה גדולה יותר לסיכויי הצמיחה המקומית, וכמובן חשיפה פחותה לשינויים בסחר העולמי.

אינדונזיה איבדה לטובת סין את ההזדמנות להקמת בסיס ייצור מאז המשבר הפיננסי העולמי, אך מצד שני למדינה יש פוטנציאל עצום לצמיחה. יותר ממחצית מאוכלוסייתה, המונה 265 מיליון בני אדם, מתחת לגיל 30. במדינה מתנהלת תוכנית תשתית של 350 מיליארד דולר, העשויה להתממש בסופו של דבר לאחר הבחירות. נוסף על כך האבטלה קרובה לשפל של 5.2%.

שיפור משמעותי בתנאים העסקיים

הנשיא ג'וקו וידודו (Joko Widodo), המכהן מאז אוקטובר 2014, עשה צעדים חשובים בשיפור התנאים העסקיים באינדונזיה ונתן הקלות רבות לניהול עסקים במדינה. בדירוג הבנק העולמי (World Bank) לשנת 2019 מדורגת אינדונזיה במקום ה-73, שיפור משמעותי מהמקום ה-114, בו דורגה ב-2015. למשל, משך הקמת עסק חדש בבירה ג'קרטה צומצם ל-20 ימים, בהשוואה ל-52.5 ימים ב-2015. עוד דוגמה, עלות הפעלת עסק כאחוז מההכנסה השנתית ירדה באותה תקופה מ-21.1% ל-6.1%. עם הזמן, שיפורים אלה ישפרו את האטרקטיביות היחסית להשקעות הון מקומיות ובינלאומיות.

הבחירות מעודדות השקעות זרים במניות

המתמודדים העיקריים בבחירות הם נציג המרכז-שמאל הנשיא המכהן וידודו, ונציג הימין פראבובו סוביאנטו (Prabowo Subianto). בבחירות האחרונות שנערכו ב-2014 ניצח וידודו את פראבובו 53%-47% במירוץ צמוד. וידודו נתפש כמתון פוליטית, בעוד שפראבובו שנוי במחלוקת, בשל שירותו כגנרל תחת הדיקטטור הצבאי סוהארטו. הסקרים האחרונים מראים יתרון מוצק של 60%-40% לוידודו. בחירתו של וידודו צפויה לדחוף את שוק המניות כלפי מעלה בעוד שניצחון של פראבובו עשוי לאכזב. בכל מקרה סביר להניח ששני המועמדים יבצעו את תוכנית ההשקעות לשיפור תשתיות. זרימת כספים מצד משקיעים זרים של כמיליארד דולר מתחילת 2019 לתוך מניות אינדונזיות מצביעה על כך שהמשקיעים אופטימיים לגבי תוצאות הבחירות.

למרות היציבות, סיכון מפיחות המטבע

אחד הסיכונים הרלוונטים למשקיעים זרים באינדונזיה הוא פיחות המטבע המקומי, הרופיה. שער הרופיה מול הדולר התייצב לאחרונה לאחר עשור של תנודתיות, ושש העלאות ריבית בשנת 2018 (סך של 175 נקודות בסיס). הציפיות לאינפלציה ירדו משמעותית, מ-4.0% באמצע 2018 ל-3.4% היום. כאמור, תשואת קרן EIDO הושפעה משמעותית מפיחות המטבע: בעוד שמדד הייחוס MSCI Indonesia עלה בחמש שנים האחרונות ב-42.7%, קרן EIDO הראתה תשואה אפסית.

קרן EIDO: חשיפה גבוהה לפיננסים וצריכה

קרן הסל EIDO עוקבת אחרי המדד האינדונזי של MSCI, המחזיק ב-75 מניות אינדונזיות גדולות ובינוניות. לקרן הסל EIDO יש חשיפה גבוהה לסקטור הפיננסים (כ-39.9% מסך קרן), ואחריו לסקטור הצריכה הבסיסית (15.3%) ולתקשורת (11.6%). הטיה זו לטובת סקטור הפיננסים (בעיקר בנקים) ולסקטור הצריכה מעניקה לקרן חשיפה גבוהה למשק המקומי. החזקות בולטות של קרן EIDO הן שני הבנקים הגדולים, Bank Central Asia (סימול BBCA, מהווה כ-12.8% נתח מהקרן) ו-Bank Rakyat Indonesia (סימול BBRI, כ-11.9%) וכן חברת התקשורת Telekomunikasi Indonesia (סימול TLKM, כ-9.8%).

אפשרויות החשיפה למניות אינדונזיה

משקיעים המעוניינים בהשקעה סחירה באינדונזיה יכולים לבחור בין שתי חלופות: iShares MSCI Indonesia ETF (סימול: EIDO) של בלקרוק ו-VanEck Vectors Indonesia Index ETF (סימול: IDX) של VanEck. שתי הקרנות שונות בהתייחסותן להגדרת מניה אינדונזית וגם בהיקף ההחזקות. EIDO מחזיקה רק במניות הנסחרות באינדונזיה ואילו IDX מחזיקה גם במניות הקשורות לכלכלת המדינה שנסחרות מחוץ למדינה. שתיהן עוקבות אחר מדדי יחוס שונים, EIDO אחר מדד MSCI Indonesia Investable Market Index ו-IDX אחר מדד MVIS Indonesia Index. מאז מאי 2010, הציגה EIDO תשואה כוללת של 33.4% מול 27.8% של IDX . IDO מחזיקה במספר מניות רחב יותר, 75 מניות, לעומת 43 של קרן IDX. קרן EIDO גדולה יותר משמעותית מ-IDX, עם סך נכסים מנוהלים של 646 מיליון דולר, מול 45 מיליון דולר, בהתאמה. מבחינת דמי ניהול, EIDO מעט יותר יקרה, 0.59% לעומת 0.57% ב-IDX. שתי קרנות הסל משלמות דיבידנד, 1.9% ב-EIDO ו-2.1% ב-IDX. קרן EIDO הושקה במאי 2010 ו-IDX בינואר 2009. 

הכותבים מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל, ואנליסט באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם