בריאות ועושר: ככה עושים את זה בארה"ב

הבריאות הופכת לסוגייה חשובה יותר ויותר בקרב הציבור, עם מודעות גוברת שבאה לביטוי בתקציבי ענק • בארה"ב, ההוצאות על בריאות מהוות נתח גדול מהתל"ג, וההשקעה הכוללת בתחום צפויה לגדול בשנים הבאות בקצב של כ-5.5% בשנה • איך נחשפים לסקטור המגוון, לאילו השפעות הוא חשוף, ואיפה נמצאות ההזדמנויות הבריאות ביותר

חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס
חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס

מגזר הבריאות נחשב לאחד הענפים המרתקים והמורכבים בשוק ההון. האתגרים הרפואיים הרבים הניצבים בפני החברות השונות, בשילוב תהליכים ומשאבי מחקר ופיתוח ממושכים ויקרים, מבדלים את התעשייה.

מורכבות המגזר מתבטאת בענפים השונים המרכיבים אותו ובענפי המשנה שלהם, דרך הרגולציה והחוקים הסבוכים הכרוכים בו וכלה במורכבות הטיפול הרפואי עצמו. בשוק האמריקאי, הגדול מכולם, תעשיית הבריאות והרפואה מורכבת משישה ענפים מרכזיים המהווים כ 15% ממדד S&P500:

■ תעשיית התרופות - הכוללת את החברות המפתחות תרופות מקוריות ואת עולם הגנריקה -  חברות המייצרות תרופות על בסיס פיתוח קיים.
■ ענף הביוטכנולוגיה - הנחשב לצעיר בחבורה ושואב את ערכו מהיכולת לפתח ולייצר תרופות חדשות המבוססות על תהליכים ביולוגיים, השונים במהותם מהתרופות הכימיות הוותיקות. 
■ ציוד ומכשור רפואי - מהווה נדבך חשוב ומשמעותי בעולם הרפואה, ובשנים האחרונות תופס תאוצה עם כניסת הטכנולוגיה בכל עוצמתה לענף. 
■ שיווק והפצה - כמו בכל ענף, עם כמות התרופות והציוד, נדרשים מערכים שלמים וחברות אשר עיקר עיסוקן בתחום זה.
■ מרכזים ומתקנים רפואיים - אלו כוללים בין השאר בתי חולים, מרכזים רפואיים, בתי אבות, מרכזי ניתוח וכן משרדים ומטות.
■ שירותי ניהול וטיפול רפואי - בעיקרם חברות הביטוח השונות המעניקות כיסוי רפואי לתרופות השונות ולטיפולים הנדרשים לחולים.

הוצאות הבריאות בארהב בעשור האחרון וקדימה
 הוצאות הבריאות בארהב בעשור האחרון וקדימה

מה משפיע על תעשיית התרופות ואיך

מספר גורמי מאקרו ותנאים סביבתיים משפיעים על תעשיית הבריאות והתרופות.

דמוגרפיה - אוכלוסיית העולם הולכת ומתבגרת, תהליך המיטיב עם התעשייה ומביא עמו ביקושים הולכים וגדלים לתרופות ולטיפולים. האוכלוסייה המבוגרת במדינות המפותחות, המוגדרת על ידי ארגון ה-OECD מעל גיל 65, תכפיל עצמה בכל 10 שנים קדימה, שיעור ניכר ביחס לקצב גידול האוכלוסייה העומד על 2% בשנה בממוצע. כפועל יוצא יגברו הביקושים בכל ענפי התעשייה - לתרופות, טיפולים, מכשור וביטוח, ויעניקו רוח גבית לשיעורי הצמיחה והרווחים של החברות השונות.

תקציבים ורגולציה - תעשיית התרופות רגישה ומושפעת מאוד ממהלכי הממשלה ומרחשי הציבור. רגולצייה ממשלתית משפיעה באופן ישיר על תהליכים כמו אישורי תרופות (באמצעות הרשות האמריקאית FDA) המשליכים על משך התהליך והתשומות הנדרשות. פיתוח תרופה חדשה עשוי להימשך שנים רבות ולגבות לעיתים הוצאות מחקר ופיתוח של מאות מיליוני דולרים ואף מיליארדים, עובדה המהווה חסם כניסה משמעותי לחברות חדשות וצעירות.

השפעות נוספות של הממשל על כלל התעשייה באות לידי ביטוי ברפורמות וחוקים אשר מושפעים מאוד מקולות ומחאות הציבור, ועשויים לחולל שינויים מרחיקי לכת לטובת או לרעת מי מענפי התעשייה. דוגמה לכך הייתה בשנת 2014 כאשר חוקק החוק לביטוח בריאות חובה בארה"ב, אשר מצד אחד הטיל מס חדש בגובה אחוזים בודדים על מכירות הציוד הרפואי ופגע ברווחיות החברות, ומאידך היטיב מאוד עם חברות הביטוח והתרופות שנהנו מביקושי ענק. עם השנים צמחה רווחיותן של חברות התרופות והן ניצלו את הביקוש הכמעט קשיח לקביעת תעריפים ומחירי תרופות גבוהים, תופעה אשר עוררה זעם בקרב האוכלוסייה האמריקאית, והדיה נשמעים עד היום בממשל ועשויים להפוך לחרב פיפיות עבור החברות השונות.

הבריאות הופכת לסוגייה יותר ויותר חשובה ומרכזית בקרב הציבור, והמודעות לנושא ולחשיבותו עולה עם השנים ובאה לידי ביטוי בתקציבי ענק, במענקים ובסיוע של ארגונים והשקעות פרטיות. ההוצאות על הבריאות בארה"ב מהוות נתח גדול מהתוצר הלאומי הגולמי, ובהסתכלות קדימה ההשקעה הכוללת בתחום הבריאות צפויה לגדול בשנים הבאות בקצב של כ-5.5% בשנה. נכון ל-2019 תקציב הבריאות בארה"ב הנו הגדול ביותר - כ-22% מסך ההוצאות וכ-28% מתקציב הממשל הפדרלי.

התפלגות תעשיית הבריאות
 התפלגות תעשיית הבריאות

סביבת המאקרו, הריבית והצמיחהלכל סקטור מאפייני התנהגות שונים בסביבת מאקרו שונה. נתון מעניין הוא התנהגות המגזר ורווחיות החברות כתלות בנתוני הכלכלה והמאקרו. אם נבחן את ארצות הברית, נראה שבאופן מסורתי והיסטורי תחום הבריאות נוטה לעלות יותר בסביבת ריבית עולה ובצמיחה מהירה של המשק. כך קרה בשנה האחרונה עד לנפילות בשווקים שאירעו בדצמבר 2018, אז החל הפדרל רזרב בסיבוב פרסה ובעצירת העלאות הריבית, ויש הסבורים כי גם הורדת ריבית קרובה מתמיד. מהצד השני ניתן לומר שסקטור הבריאות נחשב לדפנסיבי יחסית, ובעת משברים וירידות בשווקים הוא נוטה לרדת פחות.

נתון נוסף המשפיע על התעשייה הוא שוק העבודה ושיעור האבטלה. בארה"ב יותר ממחצית האוכלוסייה מקבלת ביטוח בריאות מהמעסיקים, ולאור זאת, סביבת שוק העבודה ההדוק ושיעור האבטלה הנמוך מאפשרים ליותר אנשים נגישות ויכולת כלכלית לדרוש ולהשתמש בשירותי הבריאות השונים.

נקודה מעניינת נוספת בתעשיית הבריאות היא מעגל החיים של החברות. כמו בכל מגזר, גם בבריאות מתקיים מעגל חיים של ארבעה שלבים מרכזיים: השלב המוקדם, שלב החדשנות, שלב הפדיון או הפירעון ושלב הירידה. בניתוח התעשייה עולה כי בשנים האחרונות מרבית החברות היו בשלב הירידה, המתאפיין בהתמקדות בתזרימי המזומנים ובנתח השוק של החברות. נכון להיום ובהסתכלות קדימה אנו נמצאים בנקודת זמן בה הטכנולוגיה, בשילוב פריצות דרך מדעיות, נותנת אותותיה בתחום הבריאות ובהחלט ניתן לומר שאנו בפתחו של מעגל חיים חדש. דוגמה בולטת לכך היא כניסתה של טכנולוגיית ה- VR (Virtual Reality), באופן שלהערכתנו ישנה ויעצב תחומים רבים ברפואה המודרנית.

ביצועי מדד S&P500 מול ענפי תעשיית הבריאות המובילים
 ביצועי מדד S&P500 מול ענפי תעשיית הבריאות המובילים

תחרות, סיכונים והזדמנויות

כמו בכל תעשייה וסקטור, גם בתחום הבריאות קיימת תחרות. עם זאת, המגזר ייחודי ושונה במאפייני התחרות ובעוצמתה, גם ביחס לתעשיות אחרות וגם בין הענפים השונים בתוך התעשייה. ההיצע והביקוש לבריאות אינם גמישים משתי סיבות עיקריות: מרבית האנשים מבוטחים, ובבואם לקבל ציוד, תרופות או שירותי בריאות אינם נדרשים לשלם מכספם הפרטי, שכן חברות הביטוח סופגות את העלויות; הסיבה השנייה היא שאנשים לא הולכים לבתי חולים לקבל שירותי בריאות כי הם רוצים, אלא כי הם צריכים.

אם נבחן את ענפי התעשייה השונים, ניתן לומר שהתחרות הגדולה ביותר קיימת בשוק הגנריקה. בשנים הקרובות צפויים לפוג מספר שיא של פטנטים, ובשילוב העובדה שה-FDA מקדמת אישורים רבים חדשים מהר יותר ובאופן מתירני יותר מבעבר, נוצר לחץ על חברות הגנריקה, ונראה שהשקעה בענף מסוכנת יותר.

במרכז התחרות ממוקם ענף פיתוח התרופות המקוריות והביוטכנולוגיה. לחברות קטנות וחדשות כמעט ואין סיכוי לצמוח, שכן כל חברה שתגיע להישגים ככל הנראה תירכש ותמוזג. חסמי הכניסה לתחום יקרים מאוד, ועיקר התחרות היא על פיתוח חדשני של טיפול או תרופה. בענפי שירותי הבריאות המנוהלים ובתי החולים כמעט ואין תחרות.

הזדמנויות השקעה אם כן נמצאות בעיקר בענפי הביוטכנולוגיה והמכשור והציוד הרפואי.

 להשקיע במינון הנכון

בפני המעוניינים להשקיע בתחום מספר אפשרויות, החל מהשקעה במדד כללי המכיל חברות מכל ענפי התעשייה, דרך מיקוד בענף בעל פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר ועד להשקעה בהחזקה ישירה בחברה מסוימת. האחרונה פחות מומלצת ועשויה להיות קשה לניתוח, שכן תמהיל המוצרים של החברות מורכב מאוד, בשילוב העובדה שחברה בודדת תלויה מאוד באישורי התרופות שלה וחשופה לתביעות רפואיות, שעשויות לפגוע בה פגיעה אנושה על אף היותה חברה מצוינת.

על כן, השקעה וחשיפה לתעשייה עדיפה באמצעות שתי תעודות סל מרכזיות עיקריות:

תעודה המאגדת מספר רחב של חברות מכלל הענפים כמו מדד S&P Healthcare, דוגמת תעודת הסל ספיידר מגזר הבריאות (סימול: XLV), העוקבת אחר המדד ומכילה חברות מכלל הענפים. המקבילה בבורסה המקומית היא קרן סל של חברות תכלית או קסם.

אפשרות שנייה היא השקעה בתעודת סל המתמקדת בענפים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה: למשל בתעודה של ענף הציוד והמכשור הרפואי - Ishares U.S. Medical Devices ETF (סימול: IHI), המחזיקה בכ-60 חברות מהשוק האמריקאי עם משקל משתנה, בהן חברות מובילות כמו ABBOTT LABORATORIES, MEDTRONIC PLC, DANAHER CORP.

תעודה נוספת לענף הביוטכנולוגיה גם היא של ספיידר, תעודת הסל SPDR S&P BIOTECH (סימול XBI). 

הכותב הוא מנהל השקעות תחום ביטחון ותעופה בקבוצת ההשקעות אינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם