היצוא הביטחוני הישראלי הצטמצם ב-2018 – אך נשאר גבוה ביחס לממוצע

לפי נתוני האגף ליצוא ביטחוני, רוב המוצרים הביטחוניים שיוצאו אשתקד הם מערכות טילים ומערכות הגנה מפני טילים • רוב יצוא הנשק הישראלי הופנה אשתקד לאסיה והפסיפיק • הנתונים הושפעו גם מביטול עסקת מכירת 12 מטוסי קרב מסוג F-16 לקרואטיה בהיקף כחצי מיליארד דולר

תא"ל (במיל') מישל בן ברוך, ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון / צילום: אוריה תדמור
תא"ל (במיל') מישל בן ברוך, ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון / צילום: אוריה תדמור

היצוא הביטחוני של ישראל ב-2018 הסתכם בכ-7.5 מיליארד דולר, ירידה בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר ביחס להיקף היצוא של החברות הביטחוניות ב-2017, אז הסתכם ב-9.2 מיליארד דולר - כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר (ד') משרד הביטחון.

לפי נתוני האגף ליצוא ביטחוני, רוב המוצרים הביטחוניים שיוצאו אשתקד הם מערכות טילים ומערכות הגנה מפני טילים וכרבע מכלל המוצרים שייצאו החברות הביטחוניות הם מתחום זה. 15% מהיצוא הביטחוני היה של מטוסים ללא טייס, 14% של מערכות מכ"ם ומערכות לוחמה אלקטרונית, 14% של השבחות ומכלולים אוויוניים ו-12% של עמדות נשק. עוד יוצאו אשתקד מערכות אופטרוניקה, מערכות לוויינות וחלל ומוצרים בתחום הסייבר.

מהנתונים עולה כי רוב יצוא הנשק הישראלי הופנה אשתקד לאסיה והפסיפיק, אזור שאליו הופנו כ 46% מהמוצרים הביטחוניים, 26% לאירופה, 20% לצפון אמריקה, 6% לאמריקה הלטינית ו-2% ליבשת אפריקה. ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') מישל בן ברוך, אמר כי היקף המכירות של החברות הביטחוניות הישראליות בעולם מבטא עשרות עסקאות שהן ביצעו ברחבי העולם.

בהתייחס לירידה היחסית ביצוא אשתקד לעומת שנת 2017 שבה הוא שבר את השיא של כל הזמנים והסתכם ב-9.2 מיליארד דולר, גורמים ביטחוניים העריכו כי מגה-עסקה שהובילה התעשייה האווירית למכירת טילי הגנה מסוג ברק 8 להודו הזניקו ב 2017 את הנתונים כלפי מעלה. מדובר בעסקה שהיקפה כ-2.5 מיליארד דולר.

יצוין כי נתוני היצוא של 2018 הושפעו גם מביטול עסקה בהיקף של כחצי מיליארד דולר - שבמסגרתה ישראל הייתה אמורה למכור 12 מטוסי קרב מסוג F-16 לקרואטיה.

מדובר במטוסי F-16 מהדגמים המיושנים שחיל האוויר הוציא בשנים האחרונות משירות וישראל התכוונה להשביח אותם בתעשייה האווירית ובאלביט מערכות בטרם מכירתם לקרואטיה. האמריקאים התנגדו לעסקה זו, שכן מדובר במטוסים שיוצרו בארה"ב וישראל לא ביקשה לפני כן אישור למכור אותם לקרואטיה.

כך, נתוני היצוא הביטחוני של 2018 עדיין נחשבים גבוהים מאד ביחס לשנים קודמות ועולים במקצת על היקף היצוא הביטחוני משנת 2012 שהסתכמו אז בכ-7.5 מיליארד דולר.