סרצ'לייט האמריקאית מתקרבת צעד נוסף לרכישת השליטה בבזק, תוך תספורת של 50% לאג"ח אינטרנט זהב

בעד הצעתה של קרן סרצ'לייט הצביעו 85% ממחזיקי האג"ח, לעומת 15% בלבד שתמכו בהצעתו של איש העסקים גד זאבי • זאת, אף שהצעתו של זאבי שיקפה החזר גבוה יותר • נראה כי מחזיקי האג"ח, בפרט המוסדיים הגדולים, העדיפו את הצעת סרצ'לייט מכיוון שהיא משקפת עבורם ודאות גבוהה יותר

דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב / צילום: שלומי יוסף
דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב / צילום: שלומי יוסף

קרן ההשקעות האמריקאית סרצ'לייט התקרבה צעד נוסף לרכישת השליטה בקבוצת התקשורת בזק . אתמול (ג') הצביעו מחזיקי איגרות החוב של אינטרנט זהב  - החברה השולטת (52%) בביקום , בעלת השליטה בבזק - בעד קידומה של הצעת ההשקעה מטעם הקרן, כשהמשמעות היא מתן בלעדיות לסרצ'לייט במגעים על ההשקעה.

בעד הצעתה של סרצ'לייט הצביעו 85% ממחזיקי האג"ח שהשתתפו בהצבעה, לעומת 15% בלבד שתמכו בהצעתו של איש העסקים גד זאבי. זאת, למרות שהצעתו של זאבי שיקפה החזר גבוה יותר של החוב למחזיקי האג"ח. אינטרנט זהב, שעצרה את התשלומים לנושיה לפני כשלושה חודשים, חייבת למחזיקי האג"ח כ-730 מיליון שקל, והצעת זאבי שיקפה החזר של כ-60%, לעומת כ-50% בהצעת סרצ'לייט (בשני המקרים, כולל הסכום שנמצא בקופתה של אינטרנט זהב כיום).

נראה כי מחזיקי האג"ח, בפרט המוסדיים הגדולים, העדיפו את הצעת ההשקעה של סרצ'לייט משום שהיא משקפת עבורם ודאות גבוהה יותר, וזאת על רקע העובדה שהקרן סיימה את בדיקת הנאותות בבזק, בעוד שזאבי עוד לא התחיל בבדיקה.

ל"גלובס" נודע עוד כי נציגי סרצ'לייט כבר נפגשו מספר פעמים עם נציגי משרד התקשורת, ועל פי הערכות היא לא צופה בעיות בהשגת היתר השליטה על בזק. בין הצדדים כבר היו חילופי טיוטות וההערכה היא שלא תיגרם סחבת משפטית או אחרת. ס רצ'לייט תידרש עוד למצוא שותף ישראלי מכיוון שהדרישה היא למשקיע ישראלי שיחזיק ב-5%, והשותף ייבחר לאחר שישלימו את העסקה.

סרצ'לייט (Searchlight) היא קרן השקעות פרטית שנוסדה בשנת 2010. באתר האינטרנט של הקרן נכתב שהשקעות הפרייבט אקוויטי שלה מגיעות ממגוון רב של סוגי עסקאות, וכי הקרן מספקת הון גמיש ומחפשת סיטואציות מורכבות בהן ההון והתמיכה האסטרטגית שלה יגבירו את הערך לכלל בעלי העניין (stakeholders).

בין חברות הפורטפוליו של סרצ'לייט ישנן גם חברות טלקום ובהן למשל eolo, ספקית שירותים איטלקית ו-Liberty Latin America שפועלת בצ'ילה, פורטו ריקו והאיים הקריביים. אחד ממייסדי הקרן הוא אריק זינטהופר, שנשוי לבתו של איש העסקים רון לאודר.

הצעות השקעה בפירמידת בזק
 הצעות השקעה בפירמידת בזק

10 חודשים של חיזורים מצד סרצ'לייט

הקרן מתעניינת ברכישת השליטה בבזק כבר מספר חודשים: ביוני 2018 נחשף ב"גלובס" כי הביעה עניין ברכישת השליטה באינטרנט זהב, ובתחילת 2019 הקרן הייתה אחד משני הגופים שהיה צפוי להשתתף במכרז שערכה אינטרנט זהב, למכירת מניות ביקום בהן היא מחזיקה. המכרז נכשל לבסוף, והוביל את אינטרנט זהב לעצירת התשלומים ולמגעים להסדר חוב, כשהיום בפועל מי ששולט בחברה הם מחזיקי האג"ח.

למרות כישלון המכרז, סרצ'לייט נותרה בתמונה והגישה הצעה חדשה לרכישה, ולאורך התקופה נערכו מגעים בינה לבין אנשי אינטרנט זהב ומחזיקי האג"ח. לפני כחודש וחצי, למרות שהודיעה שלא תשפר את הצעותיה, הגישה הקרן הצעה משופרת לרכישת מניות ביקום תמורת כ-387 מיליון שקל ולפי מחיר של 20 שקל למניית ביקום - הצעה ששיקפה החזר גבוה יותר למחזיקי אג"ח אינטרנט זהב מהצעתה הנוכחית.

אלא שהצעה זו נדחתה על-ידי מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב, תוך שהם השאירו לעצמם את האופציה להמשיך במגעים עם הקרן לשיפור הצעתה. בשבוע שעבר, לאחר שזאבי הגיש את הצעתו, חזרה סרצ'לייט והציעה גם היא הצעה חדשה.

הצעת סרצ'לייט הנוכחית כוללת תשלום של 165 מיליון שקל לאינטרנט זהב בתמורה למניות ביקום שברשותה, וסכום נוסף בסך 60 מיליון שקל שיועבר לה במזומן או במניות ביקום, ובסך-הכול 225 מיליון שקל. המשמעות היא החזר של כ-360 מיליון שקל למחזיקי אג"ח אינטרנט זהב (כולל הכסף בקופה), כלומר תספורת של מחצית מהיקף החוב של החברה כלפיהם. 

זאבי מצידו הציע לרכוש את הבעלות על אינטרנט זהב בתמורה ל-300 מיליון שקל שיוזרמו לחברה; סכום זה ישמש את אינטרנט זהב לצורך ההשקעה בחברה-הבת ביקום במסגרת גיוס הון. למחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב תונפק סדרת אג"ח חדשה (בסך 300 מיליון שקל). בנוסף, מציע זאבי מנגנון אפסייד המבוסס על מחיר מניית בזק, כאשר לפי מודל בלאק אנד שולס שווי האפסייד מגיע לכ-30 מיליון שקל. בסך-הכול מגיע ההחזר לכ-465 מיליון שקל (כולל הכסף בקופת החברה).

"לקחת בחשבון את עובדי החברה"

בתוך כך, שלמה כפיר, יו"ר ועד עובדי בזק, שלח אתמול בערב, עם היוודע תוצאות ההצבעה של מחזיקי האג"ח באינטרנט זהב על הליכה עם קרן סרצ'לייט לרכישת השליטה בחברת-הבת ביקום השולטת בבזק - מכתב המבקש מהקרן לקחת בחשבון את עובדי החברה ואת ההסכמים הקיבוציים שמבטיחים את איתנותה של בזק והשמירה על זכויות העובדים.

במכתב שנשלח לעו"ד קליף פליג, ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם ושות' המייצג את סרצ'לייט, מזכיר כפיר כי "רכישת שליטה בבזק, במישרין או בעקיפין, ללא הידברות מוקדמת והפגה ממשית של החששות האמורים, תאלץ את העובדים לנקוט בצעדים ארגוניים ותותיר את הקרן בידיים ריקות".