קופ"ח מאוחדת בצעדים ראשונים להתמודדות עם גירעון הענק שלה

כפי שנחשף השבוע ב"גלובס", גובה הגירעון הוא 440 מיליון שקל • בין הצעדים הנדרשים: הקמת ועדת בדיקה, מינוי משקיף לדירקטוריון ויציאה לתוכנית התייעלות הכוללת מכירת נכסים

מאוחדת / צילום: תמר מצפי
מאוחדת / צילום: תמר מצפי

משרד הבריאות וראשי קופת חולים "מאוחדת" סיכמו היום על צעדים ראשונים להתמודדות עם גירעון העתק שהתגלה בקופה בתחילת השנה, בגובה 440 מיליון שקל, כפי שנחשף השבוע ב"גלובס". בין הצעדים שסוכמו: הקמת ועדת בדיקה בעניין הגירעון בתיאום עם הממשלה; מינוי משקיף מטעם משרד הבריאות לדירקטוריון הקופה; והצגת תוכנית התייעלות מטעמה של הקופה, לרבות מכירת נכסים, עד סוף אפריל. 

גירעון מאוחדת ל-2018 עורר תדהמה ותרעומת במשרדי האוצר והבריאות, שכן רק חודש טרם התגלה, דצמבר 2018, חתם המנכ"ל היוצא זאב וורמבנרד על הסכמים מול האוצר ("הסכמי ייצוב") לקבל כספים תמורת כיסוי גירעונות, תוך שהתחייב שהקופה תהיה מאוזנת תקציבית. הגירעון העצום, פי 6.5 בהשוואה לגירעון 2017 (67 מיליון שקל), הפתיע גם את מנכ"לית הקופה הנכנסת, סיגל רגב רוזנברג. מדובר בחריגה של 160 מיליון שקל מיעד הגירעון שסוכם עם האוצר ל-2018. החריגה מההסכם כולו לשלוש שנים (2019-2017), תהיה של כחצי מיליארד שקל.

סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית קופת חולים מאוחדת /  צילום: רועי בן משה
 סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית קופת חולים מאוחדת / צילום: רועי בן משה

הצעדים סוכמו במסגרת ישיבה חירום בנושא גירעון מאוחדת, בה מצד מאוחדת, יו"ר הקופה אייל גבאי והמנכ"לית רגב רוזנברג ומצד משרד הבריאות: סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן; מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב; וראש חטיבת הרגולציה במשרד, מוריס דורפמן. עוד סוכם בישיבה שתוכנית ההתייעלות ומצבה הפיננסי הקשה של הקופה לא יגררו פגיעה בשירות למטופלים, וכי ליצמן יפנה לשאר הקופות בבקשה שלא ינצלו לרעה את מצבה של מאוחדת, כדי להעביר ממנה מבוטחים (דבר שקשה להאמין שהקופות יעמדו בו).

גם הגירעון ב-2019 - וכן בשנים שלאחר מכן - צפוי להיות בסדר הגודל של 2018: 440-550 מיליון שקל. משמעות הדברים היא הזרמה של עוד מאות מיליוני שקלים למאוחדת, מעבר למה שהיה צפוי עבור השנים הקרובות. מדובר בסוגיה לא פשוטה, בהתחשב בגירעון העמוק בתקציב המדינה.

בראיון ל"גלובס" אמרה רגב רוזנברג: "אף אחד לא מקנא בי בימים האלה. (כשנכנסתי לתפקיד) הייתי בשוק. כעסתי. אני לא מכירה מספרים כאלה. כבר ברבעון הראשון של 2018 ראינו שמתחילה מגמה של גירעון. נדרשה תוכנית התייעלות די מיידית. ההנהלה חשבה שתוכל להשתלט על הגירעון, וזה לא קרה. זה לא גירעון של שנה אחת. עכשיו הוא יילך אתי עוד שנים קדימה".