הסכם הפשרה בין אפל לקוואלקום: טוב לשתי החברות, אבל יותר ליצרנית השבבים

המאבק המשפטי הארוך בין אפל לקוואלקום הכביד פיננסית על שתי החברות • הזינוק במניית קוואלקום מראה – העסקה נחשבת לניצחון של יצרנית השבבים • למרות זאת, שתי החברות מרוויחות מההסדר

סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס
סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס

לעתים רחוקות בלבד מנצחים שני הצדדים לאחר מאבק משפטי הרסני וממושך, אך יישוב הסכסוך המשפטי בין אפל וקוואלקום כמעט שמעניק ניצחון כזה לשתי החברות.

כמובן שהרבה מאוד תלוי בפרטים, שלא כולם זמינים. שתי החברות פרסמו הודעה קצרה משותפת ביום ג' אחר הצהריים, שבה נאמר ששתיהן חתמו על הסכם לשים קץ לכל המהלכים המשפטיים. העסקה כוללת הסכם רישוי לשש שנים, הסכם רב-שנתי לאספקת ערכות שבבים, ותשלום מאפל לקוואלקום. שתי החברות סירבו למסור פרטים נוספים. העסקה הושגה לאחר נאומי הפתיחה של עורכי הדין של שתי החברות בשורה של הליכים משפטיים שבהם הן מעורבות.

העסקה הקפיצה את מניית קוואלקום  ב-23% בעת הסגירה, אך מניית אפל  נותרה כמעט ללא שינוי. פירושו של דבר הוא שהעסקה נחשבת לניצחון של יצרנית השבבים.

ואולם מהבחינה הפיננסית היה הקרב הרסני הרבה יותר לקוואלקום. קבלניות הייצור של אפל סירבו לשלם לקוואלקום תמלוגים בהיקף של מיליארדי דולרים שאותם הן היו חייבות לקוואלקום. כמו כן, קוואלקום הפסידה את הפעילות העסקית של אספקת שבבי מודם לאייפון ולמכשירי אפל אחרים.

העלות הייתה גבוהה מאוד. בשנת הכספים האחרונה של קוואלקום (שמסתיימת בספטמבר), הציגה החברה ירידה חדה בהכנסות הרישוי שלה - המהוות בדרך כלל שני שלישים מסך הרווח התפעולי - ב-33% לעומת 2016, לפני שאפל הגישה את תביעתה המשפטית הראשונה. ההכנסות מערכות שבבים בשנת הכספים הנוכחית צפויות להיות הנמוכות ביותר מאז 2012.

מקוואלקום נמסר אתמול שהעסקה תגדיל את הרווח למניה בכ-2 דולרים. נתון זה גבוה ביותר מ-50% מתחזיות הקונצנזוס של וול סטריט לארבעת הרבעונים הבאים, למרות שהעיתוי המדויק של השפעת העסקה עדיין אינו ברור. שימו לב שקוואלקום גם הקטינה את מספר מניותיה בכ-18% בששת החודשים האחרונים באמצעות רכישה עצמית מסיבית של מניותיה.

גם מבחינתה של אפל לא היה המאבק המשפטי מהנה במיוחד. קוואלקום היא עדיין ספקית שבבי המודם הגדולה בשוק, ואף רשמה את ההתקדמות הרבה ביותר בשילוב טכנולוגיית G5 במוצריה. אינטל, הספקית הנוכחית של אפל, תוכל לייצר לשיווק מסיבי את שבבי המודם הראשונים שלה בטכנולוגיית G5 רק מתי שהוא בשנה הבאה. זה עלול היה לגרום לאפל לפגר אחר יריבותיה בכל הנוגע להתקדמות הגדולה הבאה בתקני האלחוט. וואווי וסמסונג ישווקו מכשירי טלפון G5 כבר השנה.

עדיין לא ידוע כיצד ישפיע ההסדר על תוכניותיהן העתידיות של קוואלקום ואפל. שתיהן יפרסמו בעוד כמה שבועות את תוצאות רבעון מרץ, וייתכן שהן יכילו פרטים נוספים. קוואלקום גם ניצבת בפני סיכון מסוים מכיוון שהיא ממתינה לפסיקה בתביעה שהגישה ועדת הסחר הפדרלית (FTC) בגין נהלי מפתח בפעילות הרישיונות שלה.

ייתכן שהשוק חושב שקוואלקום רשמה ניצחון גדול יותר בהסדר שהתפרסם אתמול, אבל הסדר זה אינו אלא הודאה במציאות, שבה היה לקוואלקום עתירת הקשיים הרבה יותר להפסיד.