סדר ועדיפויות: מנהלים ומנהלות מספרים על האיזון בין משפחה וקריירה

בפרוס חג הפסח המזוהה כמשפחתי במיוחד, שאלנו מנהלים ומנהלות על הדרך שלהם לקיים חיי משפחה לצד קריירה תובענית • כתבה ראשונה בסדרה

אורי תדמור ומשפחתו / צילום: אלבום פרטי
אורי תדמור ומשפחתו / צילום: אלבום פרטי

"למזלי ולמזלן של הבנות, יש אמא שמעודדת אותן ואותי"

ביני זומר, סגן נשיא לעניינים אזוריים בנובל אנרג'י

נשוי להת'ר ואב לארבע בנות (15, 13, 9, 7)

משפחתו של ביני זומר / צילום: אלבום פרטי
 משפחתו של ביני זומר / צילום: אלבום פרטי

האם הזמן שאתה מקדיש לעבודה בא על חשבון הזמן עם המשפחה? 

"תמיד קיים האתגר לאזן, ואין ספק שלא תמיד אני מצליח לאזן כמו שצריך. לצערי, עם הטכנולוגיה הקיימת היום, גם כשאני בחופשה אני לא מצליח להקדיש 100% זמן למשפחה, ותמיד יש אירועים שדורשים טיפול ומענה".

במהלך השנים חל שינוי?

"עם כל האתגרים שעברנו בתשע השנים האחרונות, במהלך כל אירוע, הייתי בטוח שכאשר הוא יעבור תהיה תקופה שקטה יותר ואפשר יהיה להתנתק קצת. היום אני כבר מבין שעידן השקט לא יגיע, ואצטרך להמשיך ולעשות מאמצים להיות יותר נוכח בחיי המשפחה. זה גם עניין של אופי, יש כשאלה שיודעים להתנתק ולשים בצד. אני לא אחד מהם".

נלווים לכך ייסורי מצפון?

"כן, בוודאי, אני בטוח שהבנות מבינות שאני אוהב אותן ומה שאני עושה הוא עבורן ועבור עתידן, אבל כשאני לא מגיע למשחק כדורסל או להופעה - זה פספוס. למזלי ולמזלן, יש להן אמא שמעודדת גם אותן וגם אותי ונמצאת שם עבורן כשאני לא יכול".

ספר על רגע שלא תשכח בו הייתה התנגשות כזו.

"שני רגעים, אחד בחופשת פסח 2013, השני בדצמבר 2014 במהלך חופשת החנוכה. במקום לבלות עם הבנות בכנרת או בבריכה הייתי עסוק בדיונים סוערים. באחד המקרים גם נאלצנו לקצר את החופשה ולחזור הביתה".

איזו (אם בכלל) שיחת טלפון מהבית תקטע פגישה חשובה?

"כל טלפון בו הבנות או אשתי יגידו 'אנחנו צריכות אותך בבית' - אקום ואלך".

מה הבילוי המשפחתי האהוב עליכם? 

"לשמחתנו יש לנו שבתות, שהן נטו שלנו ובהן אנחנו נהנים להיות יחד ולהשלים פערים שנוצרו במהלך השבוע. אנחנו מאד אוהבים לטייל בארץ ומצליחים לעשות זאת בתדירות יותר גבוהה מטיסות לחו"ל. מבחינתי, כל חופשה, בארץ או בחו"ל, היא בלתי נשכחת כיוון שאלה הזיכרונות היפים ביותר של שיחות וחוויות שעברנו יחד".

"ניהלתי שיחת עבודה של 4 שעות בכניסה למטרופוליטן"

אורי תדמור, נשיא KLA-Tencor ישראל

נשוי לסמדר ואב לשלושה (יונתן בן 24, תמר בת 19 ואלה בת 14)

משפחתו של אורי תדמור / צילום: אלבום פרטי
 משפחתו של אורי תדמור / צילום: אלבום פרטי

האם הזמן שאתה מקדיש לעבודה בא על חשבון הזמן עם המשפחה?

"באופן חד משמעי. אני עובד בממוצע 11-12 שעות ביום, חלק מהימים נמשכים עד הלילה בשל שיחות עבודה עם המטה שלנו בארה"ב, ו/או עם לקוחות וספקים ברחבי העולם. זה לא מקרה נדיר שאני חוזר משיחות ועידה שנמשכות עד 10 בלילה, ובמקרה שמגיעים אורחים מחו"ל, אנחנו יוצאים לארוחות ערב. באופן טבעי, ככל שהתפקיד גדל גם הנסיעות נעשו תכופות יותר". 

נלווים לכך ייסורי מצפון?

"ברור. רק השבוע היה יום הורים לאלה, בתי הצעירה, ומנגד עמדה שיחה חשובה עם ההנהלה בארה"ב, כך שאשתי נאלצה ללכת ליום ההורים לבד ולא בפעם הראשונה. אבל המשפחה התרגלה לכך, גם הילדים התגרלו וכפיצוי אלה ואני נוסעים לדיסנילנד".

ספר על רגע שלא תשכח בו הייתה התנגשות כזו.

"סמדר ואני היינו בחופשה בניו-יורק והלכנו לבקר במטרופוליטן. מייד כשנכנסנו למבואה, נאלצתי להיכנס לשיחת ועידה דחופה, כשסיימתי, סמדר בדיוק חזרה משיטוטיה. אמרתי לה שעכשיו אני מוכן ומזומן לביקור. אבל היא אמרה לי שחלפו 4 שעות, והיא ראתה את כל מה שרצתה". 

איזו שיחת טלפון מהבית תקטע פגישה חשובה?

"אני עונה לכל שיחת טלפון מהבית, אלא אם כן אני זה שמציג. יש מקרים בהם אני מסתובב בלי טלפון - כי חלק גדול מהלקוחות שלנו לא מאשרים להכניס טלפונים למפעלים שלהם".

מה הבילוי המשפחתי האהוב עליכם? 

"יש כמה חופשות משפחתיות זכורות לטוב, כמו למשל שבועיים עם כל המשפחה בוויטנאם, טיול שכלל הרבה מאד נסיעות וכך איפשר לנו להיות ביחד ברכב ולשוחח. בקיץ שעבר נסענו לחופשה בארה"ב, ובמהלכה נפל בחלקי לחתן בן של חברים מסיאטל, חברים אותם הכרנו בתקופה בה היינו ברילוקיישן בארה"ב". 

"ההשלמה עם נקודת האיזון היא מפתח ליחסי משפחה טובים"

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות

 65, נשוי לנחמה, אב לשלושה ילדים וסב לשלושה נכדים 

משפחתו של אהרון אהרון / צילום: אלבום פרטי
 משפחתו של אהרון אהרון / צילום: אלבום פרטי

האם הזמן שאתה מקדישה לעבודה בא על חשבון הזמן עם המשפחה? 

"אני עובד שעות רבות ביום ולכן מטבע הדברים הזמן המוקדש למשפחה מתקצר. אולם, אני חושב שמציאת נקודת האיזון האינדיבידואלית הנכונה בין הבית למשפחה וההשלמה עם נקודה זו, היא המפתח ליחסי משפחה טובים בבד-בבד עם קריירה מצליחה. אשתי, שגם היא אשת קריירה בהייטק, הייתה התומכת המרכזית במציאת נקודת האיזון המוסכמת בין הבית לעבודה".

האם חל שינוי בכך במהלך השנים?

"בהחלט, אני מאמין שמילת המפתח היא איזון ושהאיזון מגיע עם הזמן והניסיון. הפילוסופיה שלי, כפי שכבר אמרתי, היא שאצל כל בן אדם האיזון בין בית לעבודה הוא שונה וכל אחד צריך לקבוע לעצמו מה האיזון הנכון והמתאים לו ולמשפחתו. לדעתי איזון נכון מאפשר להגיע הביתה מלאי שמחה ואנרגיות לבני המשפחה שלנו ובצורה דומה גם לעבודה. אם אנחנו מרגישים שאנו מקריבים את המשפחה על חשבון העבודה או להפך, זה מייצר דיסוננס ופוגע באיכות החיים וההנאה מהעבודה והבית כאחד".

נלווים לכך ייסורי מצפון?

"לא, כיוון שאני, אשתי וילדיי מאזנים את ההיעדרויות עם חופשות זוגיות ומשפחתיות".

איזו שיחת טלפון מהבית תקטע פגישה חשובה?

"הטכנולוגיה החדשנית בימינו מאפשרת להישאר מעודכן ומחובר תוך כדי פגישה או ישיבה. אין ספק שהודעה הדורשת התערבות מיידית לטובת אחד מבני המשפחה תקטע ישיבה או פגישה".

מה הבילוי המשפחתי האהוב עליכם? 

"אני מאוד אוהב חופשות משפחתיות עם הילדים והנכדים שלי וגם עם החתנים. לפני כחודש חזרנו מחופשה משפחתית של סופ"ש ארוך במצפה רמון ואין ספק שזה זמן איכות חשוב וההשקעה בו משתלמת לאורך זמן ומאפשרת להביא לאיזון שדיברתי עליו קודם לכן. יתרה מזו, לפני כשבוע חזרנו אשתי ואני מטיול במרוקו של כשבועיים. אנו מקפידים על טיולים וחופשות שנתיות כזוג וכמשפחה מורחבת".

"אני משתדלת להיות עד 19:00 בבית עם המשפחה"

מירב קינן, מנכ"לית איגוד ההייטק בהתאחדות התעשיינים

נשואה למשה, אם לשלושה (תאומים בן ובת בני 18, ובת 16)

משפחתה של מירב קינן/ צילום: אלבום פרטי
 משפחתה של מירב קינן/ צילום: אלבום פרטי

האם הזמן שאת מקדישה לעבודה בא על חשבון הזמן עם המשפחה? 

"בהחלט אני עובדת שעות ארוכות וכשאני חוזרת הביתה אני מדליקה את המחשב וממשיכה להיות מחוברת ולענות למיילים ולפניות. הזמן שאני משקיעה משתנה כיוון שסדר היום גמיש ומלא פגישות, אבל אפשר להגיד שאני עובדת עד 12 שעות ביום".

חל שינוי בכך במהלך השנים?

"חל שינוי כיוון שכאשר הילדים היו קטנים דאגתי לצאת פעמיים בשבוע מוקדם מהעבודה. כיום הילדים גדלו, וההרגשה היא (גם אם לא נכונה בדרך-כלל) שהם מסתדרים, ולכן אפשר לעבוד שעות ארוכות יותר, ואני כבר לא דואגת לימים קצרים מה שמצמצם את הזמן האישי שלי איתם".

נלווים לכך ייסורי מצפון?

"תמיד התלוו לעבודה שלי ייסורי מצפון על האיזון בין עבודה למשפחה. גם כעת כשהם כבר בני נוער עדיין ההרגשה היא שהעבודה שואבת אותי באופן מלא ואני מפנה פחות זמן להיות איתם. עם זאת אני משתדלת בכל מקרה להיות עד 19:00 בבית".

ספרי על רגע שלא תשכחי בו הייתה התנגשות כזו.

"זה קרה פעם כשהבת הקטנה הייתה חולה. את הלילה בילינו במיון ושיחררו אותנו רק בשעה 2:00 בלילה, כשהייתי צריכה לטוס ב-04:00 לנסיעת עבודה. למרות שידעתי שבעלי יטפל בה בצורה מלאה היה לי מאוד קשה רגשית ואת השעה הראשונה של ההמתנה בשדה העברתי בסערת רגשות בה לא ידעתי האם לבטל את הטיסה ולחזור הביתה או להמשיך בתכנון כרגיל. בסופו של דבר בעלי עדכן אותי שמצבה השתפר וטסתי כמתוכנן".

איזו שיחת טלפון מהבית תקטע פגישה חשובה?

"בדרך-כלל הודעה על כך שאחד הילדים לא מרגיש טוב. אני הרבה פעמים לא זמינה כי אני בפגישות עם לקוחות והילדים יודעים שאם לא ניתן לאתר אותי, עליהם להשיג את אבא. החלוקה ביננו היא שווה לחלוטין והוא זמין להם באותה מידה".

מה הבילוי המשפחתי האהוב עליכם? 

"אנחנו מקפידים פעם בחודש לצאת לארוחה במסעדה, שם כל אחד מהילדים מספר על החוויות, האירועים שעבר. פעם בשנה אנחנו נוסעים לחו"ל בהרכב משפחתי מלא. אנו בוחרים יחד את היעד, מאזנים את הרצונות של כל אחד מהילדים, מתנתקים מהעבודה ומחיי היומיום ומבלים 24 שעות יחד כמשפחה".