לקראת רגיעה ברכבת? בית הדין לעבודה הורה על הקפאת העיצומים

בית הדין, שדן בעתירת רכבת ישראל נגד ועד העובדים, הורה לצדדים לפתוח במו"מ מאומץ עד 1 ביוני 2019, בניסיון לפתור את 40 סכסוכי העבודה הפתוחים

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

הקפאת העיצומים ומשא-ומתן אינטנסיבי לפתרון - כך קבע היום (ה') בית הדין לעבודה בעתירת רכבת ישראל נגד ועד העובדים.

בית הדין, בראשות השופטת אסנת רובוביץ-ברכש, החליט שלא לבטל את סכסוכי העבודה ברכבת, אבל לעצור את כל הצעדים הארגוניים שנקטו העובדים. במקביל, הנהלת הרכבת, כמחווה של רצון טוב, נדרשת לעצור את ההתקשרות עם החברות סטדלר ואקרשטיין.

עוד נקבע כי ההנהלה והעובדים ינהלו משא-ומתן מאומץ עד ל-1 ביוני 2019, בניסיון לפתור את 40 סכסוכי העבודה הפתוחים ברכבת. על שני הצדדים להגיש עדכון על המשא-ומתן עד ל-5 במאי.

ההסכם עם סטדלר נגע להדרכת עובדים בתחזוקת קטרים; ואילו אקרשטיין מיועדת לסייע לרכבת לייצר אדני מסילות, אותן יחידת ייצור שהחברה לא מצליחה לייצר בעצמה. בשני המקרים הוועד ראה בכך מיקור חוץ ופעל לסכל את ההתקשרויות.

נוכח העובדה שהן הנהלת הרכבת והן הוועד התלוננו על ניסיונות להימנע ממשא-ומתן ועל קשיים לנהל אותו, השאלה הגדולה היא האם הפעם יצליחו שני הצדדים לנהל מגעים שיביאו לתוצאות.

בשבועות האחרונים הסלימו היחסים בין הצדדים והגיעו לשביתות איטלקיות ולדיונים תכופים בבית הדין לעבודה. השיא האחרון היה ביום שישי, אז הושבתה תנועת הרכבות בכל הארץ בעקבות היעדרות של מנהלי תנועת הרכבות. ההנהלה האשימה את הוועד בהשבתה לא חוקית, ואילו הוועד טען כי מדובר בדיבה. אתמול (ד') אף נשלח איום בתביעת דיבה להנהלה. בינתיים, ההסתדרות הקימה ועדת בדיקה בראשות שופט, וראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקים צוות להגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים, למשל בחובת בוררות.

מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה: "אנו שמחים על החלטת בית הדין שקיבלה את עמדת הנהלת הרכבת, אשר בראש מעייניה השמירה על השירות שניתן לציבור. הנהלת הרכבת קוראת לוועד העובדים לשבת לשולחן המשא-ומתן על-מנת לשלב ידיים לטובת עמידה באתגרים המשמעותיים הניצבים בפני החברה".

מוועד העובדים נמסר: "לאורך כל הדרך דרש ועד עובדי הרכבת כי ינוהל עמו משא-ומתן אמיתי ואינטנסיבי. ועד עובדי הרכבת מצפה כי ההנהלה תקיים את החלטת בית הדין ותפסיק את מסע ההכפשות והשקרים שהיא מנהלת נגד עובדיה בחודשים האחרונים". 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קיבל החלטה מצוינת ומאוזנת שאומרת שכל סכסוכי העבודה ברכבת מוצדקים - כך החליט היום בית הדין. בית הדין חייב את ההנהלה לקיים משא-ומתן אינטנסיבי עם העובדים ואף אסר על הנהלת הרכבת לעשות צעדים חד-צדדיים נגד העובדים. סוף-סוף מישהו שמע אותנו ואמר שעובדי הרכבת צודקים".