מניין ההרוגים עלה ל-290: ממשלת סרי לנקה הוזהרה מפיגועים - אך לא פעלה

 (עדכון): מספר הקורבנות במתקפת הטרור ברחבי המדינה ממשיך לטפס, והרשויות הודו כי היה מידע מוקדם כלשהו על הכוונה לתקוף כנסיות • 24 חשודים נעצרו, ומטען נוסף נוטרל ליד נמל התעופה בבירה • אחד משבעת המחבלים המתאבדים נרשם כאורח למלון והתפוצץ בתור לארוחת הבוקר

סרי לנקה לאחר הפיגועים / צילום: REUTERS, Mohammad Ponir Hossain
סרי לנקה לאחר הפיגועים / צילום: REUTERS, Mohammad Ponir Hossain

מניין ההרוגים בפיגועים בסרי לנקה זינק ל-290 - כך הודיעה הבוקר (ב') המשטרה, שהוסיפה כי עוד 500 אנשים נפצעו במתקפה הקשה ביותר במדינה מאז תום מלחמת האזרחים. מניין ההרוגים לפני העדכון האחרון היה 207. המשטרה סירבה לפרט כמה נהרגו בכל אחת משלוש הכנסיות וארבעת המלונות שהופצצו אתמול. עוד עשרות אזרחים זרים נהרגו, בהם אמריקנים, בריטים, טורקים, הולנדים וסינים.

המשטרה הודיעה עוד כי מטען נפץ מאולתר נוטרל סמוך לנמל התעופה בבירה, וכי נעצרו 24 חשודים במעורבות בסדרת הפיצוצים, שרובם בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים. שום ארגון לא קיבל עוד אחריות, אם כי לפי ההערכות מדובר בארגון איסלאמסטי מקומי לא מוכר. השערות אחרות העלו כי המחבלים היו חברי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ששבו לארצם משדות הקרב במזרח התיכון. בסוכנות הידיעות אי-פי דווח כי שבעה מחבלים ביצעו את הפיגועים בששת המוקדים הראשונים.

אתמול הודה ראש ממשלת סרי לנקה רניל ויקרמסינג'ה כי לממשלה היה "מידע מוקדם כלשהו" על שרשרת הפיגועים, אולם לדבריו השרים לא עודכנו בכך. הוא הוסיף כי הממשלה צריכה לבדוק את הקשרים הבינלאומיים של אותו ארגון מקומי.

יממה אחרי המתקפה, הרשויות ממשיכות לחקור מי עומד מאחוריהם ואם ניתן היה למנוע אותה. לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, שהתבססה על מסמכים שהגיעו לידיה, מפקד המשטרה פוג'ות'ו ג'ייסונדארה פרסם לקצינים בכירים מידע מודיעיני עשרה ימים לפני הפיגועים. בהודעתו, הוא הזהיר מפני פיגועים בכנסיות מרכזיות וציטט סוכנות ביון זרה שטענה כי ארגון אסלאמסטי לא מוכר מעורב בכך. דובר מטעם המשטרה אמר כי הוא לא מודע לדוח המודיעיני.

הבוקר הסירה הממשלה את העוצר שהטילה אתמול, אולם התנועה בבירה הפקוקה בדרך כלל הייתה דלה מהרגיל בשעות הבוקר. הגישה לרשתות החברתיות נותרה מוגבלת, נכון לשעות הבוקר. גורם בממשלה אמר כי הנשיא, שהיה מחוץ למדינה בזמן המתקפות, יכנס דיון של מועצת הביטחון הלאומית. גם ראש הממשלה ישתתף בה.

בסרי לנקה חוששים כי הפיגועים יובילו לחידוש מעשי האלימות האתנית והדתית במדינה, אחרי שאתמול אמרה המשטרה כי מסגד בצפון-מערב המדינה הותקף בבקבוק תבערה ושתי חנויות בבעלות מוסלמים במערבה הוצתו. הבוקר הזהירה ארצות הברית מפני פיגועים נוספים במדינה וקראה באזרחיה לנקוט במשנה זהירות.

"הטרוריסטים עשויים לתקוף עם התרעה קצרה או ללא התרעה", נאמר בהודעת מחלקת המדינה. בהודעה נמסר כי בין המטרות האפשריות הן יעדים תיירותיים, מוקדי תחבורה, קניונים, מלונות, בתי תפילה, נמלי תעופה ומקומות ציבוריים אחרים.

במקביל, עלו עדויות חדשות מהפיגועים, שהכו בלב הבירה קולומבו ובעוד שתי ערים במדינת האי שבאוקיינוס ההודי. מנהל בית המלון "סינמון גראנד", שבו אירע אחד הפיצוצים בבירה, אמר כי אחד המחבלים המתאבדים נרשם למלון יום לפני הפיגוע תחת השם "מוחמד עזאם מוחמד", הגיע לתור ארוחת הבוקר, ושם פוצץ עצמו כשהמקום הומה באדם. "היה שם כאוס מוחלט", סיפר המנהל, שביקש להישאר בעילום שם, לסוכנות הידיעות הצרפתית.

"השעה הייתה 8:30 בבוקר והמקום היה הומה", סיפר המנהל. "המחבל הגיע לקצה התור והפעיל את מטען הנפץ. אחד מהמנהלים במלון שעמד באזור ובירך את האורחים, היה בין אלה שנהרגו". חלקי גופתו של המחבל נמצאו בזירה ונלקחו על ידי המשטרה. גורם אחר סיפר כיצד המחבל, אזרח סרי לנקה, נתן למלון את כתובתו בעת הרישום אך זו התגלתה כשקרית. הוא ציין כי הוא הגיע לקולומבו בשביל עסקים.

הפיצוצים החלו בסביבות השעה 8:45 (שעון מקומי) בארבעה מוקדים כמעט בו-זמנית, אחד מהם בכנסיית סנט אנתוני בבירה, מוקד תיירות מרכזי בעיר. אלכס אגילסון, שהיה בסמוך למקום, סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי כי המבנים באזורים הסמוכים הזדעזעו מהפיצוץ.

בכנסייה אחרת, בסנט סבסטיאן שבנגומבו, מצפון לקולומבו, נהרגו יותר מ-67 אנשים, כשתמונות מהמקום הראו גופות שרועות על הקרקע ואת גג המקום הרוס. בכלי תקשורת מקומיים דווח כי 27 נהרגו במתקפה בכנסיית ציון בבטיקלואה שבמזרח המדינה.

במלון שנגרי-לה בבירה, המסעדה שבקומה השנייה ספגה נזקים כבדים. התקרה והחלונות התפוצצו, והשולחנות נראו הפוכים כשמעליהם תלויים כבלים קרועים. לפי סוכנות הידיעות אי-פי, במקום היו לפחות שלוש גופות מכוסות בסדינים לבנים. לא ידוע כמה הרוגים היו בפיגועים במלונות קינגסברי וסינמון גרנד.

בשעות הצהריים, פקדו שני פיצוצים נוספים את הבירה קולומבו. השביעי התרחש באזור דהיוולה, ליד גן החיות, ובו נהרגו לפחות שני אנשים. השמיני היה בעת פשיטה של כוחות מיוחדים, ושלושה שוטרים נהרגו.

"להפסיק את האלימות הזו"

מנהיגי העולם הביעו זעזוע וגינויים מול המתקפה המתוכננת היטב, שהפרה את חגיגות היום הראשון של חג הפסחא. זו המתקפה השנייה בתוך חודש נגד בתי תפילה בעולם, אחרי הטבח במסגדים בניו זילנד, שבהם נהרגו 50 מתפללים.

"יחד, עלינו למצוא את הרצון ואת התשובות כדי לסיים את האלימות הזו", אמרה ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן.

לפי מפקד מ-2012, אוכלוסייתה של סרי לנקה מונה 22 מיליון איש, מתוכם 70% בודהיסטים, 12.6% הינדים, 9.7% מוסלמים ו-7.6% נוצרים. בשנה שעברה נרשמו עימותים בין בודהיסטים למוסלמים, כשכמה ארגונים בודהיסטיים קיצוניים האשימו את המוסלמים בכך שהם מאלצים אזרחים להתאסלם.

המלחמה בין הממשלה לבין ארגון הנמרים הטמילים, שרצו להקים מדינה עצמאית למיעוט הטמילי, הסתיימה ב-2009 אחרי 26 שנים עקובות מדם. בין 70 ל-80 אלף נהרגו במהלכה, ושני הצדדים מואשמים בפשעי מלחמה ובהפרות חמורות של זכויות אדם.