מי המפלגה היחידה שדרשה בהסכמים הקואליציוניים לחזק את בריאות הציבור?

סגן השר יעקב ליצמן התגאה ערב הבחירות בכך שמפלגתו היא היחידה שדרשה להכניס להסכמים הקואליציוניים סעיפים לטובת בריאות הציבור • הייתכן ששום פוליטיקאי מלבדו לא דרש למען החולים ולו סעיף אחד לרפואה? בדקנו • המשרוקית של גלובס

יעקב ליצמן / צילום: תמר מצפי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
יעקב ליצמן / צילום: תמר מצפי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התוכניות שתבצע הממשלה הבאה בתחום הבריאות תלויות לא מעט בדרישות הקואליציוניות שראשי המפלגות תובעים עכשיו במסגרת המשא-ומתן להרכבת הממשלה. כיוון שאיננו עוסקים בראיית הנולד, נזכרנו בהצהרה היסטורית שהשמיע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בגלי צה"ל יומיים לפני הבחירות. "אני רוצה להזכיר שמפלגת יהדות התורה היא היחידה שבהסכם הקואליציוני הקודם דאגה לבריאות", הדגיש ליצמן, "והכניסה טיפולי שיניים לילדים עד גיל 18 - וביצענו; וגם סיעוד - שביצענו". בסרטון שפורסם באותו יום בדף הפייסבוק של יהדות התורה הוא אומר דברים דומים.

עם הקמת ממשלת נתניהו ב-2015 חתמה הליכוד על הסכמים קואליציוניים נפרדים עם 5 מפלגות וכן ניסחה עם כולן יחד מסמך קווי יסוד שהונח על שולחן הכנסת. הייתכן שבכל הניירות האלה לא נמצא מקום למילה אחת על בריאות חוץ מאשר בהסכמים עם מפלגתו של ליצמן?

הלכנו לאתר הכנסת, וקראנו לאורכם ולרוחבם את ההסכמים שנחתמו אז עם סיעות כולנו, ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי, וב-2016 גם עם ישראל ביתנו שהצטרפה לקואליציה באיחור. ואומנם בהסכמים עם כולנו, הבית היהודי וישראל ביתנו אין זכר לבריאות. אם נציגי המפלגות ניסו לתבוע רפורמות ותקציבים למען החולים בשיחותיהם הסגורות, אין לדעת: הם לא הותירו חותם במסמכים הסופיים.

בהסכם עם ש"ס מופיע סעיף הקשור לבריאות רק בעקיפין: חידוש הסנקציה של שלילת קצבאות ילדים מהורים סרבני חיסון, שהוטלה ב-2009 ובוטלה ב-2013. קשה לראות בכך שיפור במערכת הבריאות.

בהסכם עם יהדות התורה נכללים שני סעיפי בריאות. סעיף 79 נוגע להכנסת טיפולי שיניים לילדים בגיל 18-12 לסל הבריאות, וסעיף 80 - לרפורמה בביטוח סיעודי ממלכתי. לשניהם מצורף דד-ליין. תוכנית טיפולי השיניים אכן יצאה לדרך. רפורמת הסיעוד, שבין השאר הרחיבה את שעות הטיפול לקשישים סיעודיים, אושרה בכנסת בראשית 2018, באיחור מה יחסית ללו"ז המקורי.

היעדר התחייבויות בנושאי בריאות מאפיין גם את ההסכמים הקואליציוניים בשתי ממשלותיו הקודמות של נתניהו, ב-2009 וב-2013. אם נתעלם מסעיפים העוסקים בזהות שר הבריאות, בפטורים ממס בריאות ובסנקציות על סרבני חיסון, הרפורמה היחידה שעוגנה בהם היא החוק לשילוב אנשים עם אוטיזם בקהילה, שעליו הוסכם בין יש עתיד לליכוד ב-2013.

לא תמיד היו אלה פני הדברים. לדוגמה, נספח כלכלי שצורף להסכמים הקואליציוניים בממשלת שרון מ-2003 הבטיח עשרות מיליוני שקלים למיטות סיעוד, להגדלת סל הבריאות ולתרופות לחולים כרוניים וקשישים. התחייבויות דומות נכללו בהסכם שעשה אולמרט ב-2006 עם מפלגת הגמלאים ועם מפלגת העבודה.

■ בשורה התחתונה: דבריו של ליצמן נכונים. שום מפלגה פרט ליהדות התורה לא שילבה דרישות בנושאי בריאות בהסכמים הקואליציוניים שחתמה עם הליכוד ב-2015.