עד שתהיה רכבת תחתית: לפתרון לפקקים יש שני גלגלים

מי שעיין בדוח מבקר המדינה על מצב התחבורה הציבורית, מבין שרכב דו–גלגלי עתיד להיות פתרון כמעט יחיד להגיע בזמן סביר מנקודה לנקודה בשעות העומס בישראל

זירו SR/F: חשמל וביצועי על

חברת ZERO אופנועים, אחת החלוצות בזרם של האופנועים החשמליים "האמיתיים", מודעת לאיום התחרותי המתגבר מכיוון סין, ולפיכך ממשיכה להעלות במרץ את הרף. החידוש האחרון שלה הוא הדגם "העירום" SR/F, שאמור להיות לטענתה האופנוע החשמלי החזק והמהיר ביותר שמיוצר כיום סדרתית. מקור הכוח הוא מנוע חשמלי חדש בהספק של כ-110 כ"ס, שמנוהל על-ידי תוכנה מתקדמת מפיתוח עצמי, המשלבת בתוכה גם את מערכת בקרת היציבות המתקדמת של חברת בוש. זו מאפשרת לרוכב לתפור לעצמו את מאפייני העברת הכוח עם בחירה בין עשרה מצבי בקרת משיכה וארבע תוכניות רכיבה - כביש, ספורט, חיסכון וגשם. הגבלת המהירות האלקטרונית ניצבת על 177 קמ"ש, אם כי לפרקי זמן קצרים אפשר לטפס גם ל-200 קמ"ש.

האופנוע מציב את הרף גבוה גם בכל הנוגע לטווח. בתצורה הסטנדרטית הוא מסוגל לצלוח 175 ק"מ בין טעינות במסלול ממוצע, אבל אפשר גם לרכוש מערך סוללות משודרג, שמגדיל את הטווח בין טעינות לכ-320 ק"מ בסביבה עירונית.

כמקובל בדגמי הייטק, הכלי מגיע עם שלל מערכות קישוריות שמחוברות תמידית לענן ומאפשרות לשתף את נתוני הרכיבה - תאוצה, זוויות הטיה וכדומה - עם רוכבים אחרים. יש כמובן גם פונקציית אבטחה ואיתור מרחוק של האופנוע. המחירים בינתיים מכוונים ללקוחות של "טסלה" ושות’.

דגם הבסיס עולה באירופה כ-21 אלף אירו כאשר דגם הפרמיום, שכולל גם מטען מהיר, ידיות מחוממות ועוד עולה כ-23 אלף אירו. סוללה מוגדלת היא אופציה שמחירה טרם פורסם. האופנועים עצמם מיוצרים בעמק הסיליקון בפס ייצור ידני.

"לייטינינג סטרייק": חשמלי, ספורטיבי ונגיש

מהפכת הרכב החשמלי לא פוסחת על שוק האופנועים. אם עד לאחרונה שוק הדו-גלגליים החשמליים נע בין הקוטב של קטנועים עירוניים פשוטים לבין יצירות אקזוטיות וסופר-יקרות, הרי שכיום הם מתחילים לחדור גם למיינסטרים. דוגמה טובה הוא דגם ה"סטרייק" החדש של היצרנית האמריקאית הצעירה LIGHTNING, שהושק בתחילת אפריל.

חיצונית, מדובר באופנוע בעיצוב סופר-ספורט קלאסי עם שלדה בעלת פרופיל רבוע, מתלה אחורי מעוצב לתלפיות, חישוקי ספורט עם בלמי "ברמבו" מאסיביים וכמובן כל העזרים האווירודינמיים הקרביים המתבקשים. אלה עוצבו, על-פי החברה, לאחר ניסויים ממושכים במנהרת רוח.

אבל האטרקציה מסתתרת בתוך האופנוע עצמו. למרות רוחבה הצר, השלדה מאכלסת מנוע חשמלי מקורר מים עם הנעה ישירה בהספק של כ-90 כ"ס ומומנט מסיבי של כ-24 קג"מ שזמין מיידית. המנוע מוזן מסוללת ליתיום קומפקטית, שמספקת בתצורה הבסיסית 10 קילוואט-שעה ומאפשרת טווח נסיעה בין טעינות של עד כ-120 ק"מ בתוך העיר ועד כ-160 ק"מ על הכביש המהיר. מטען פנימי מאפשר טעינה מלאה בתוך שעתיים-שלוש בעמדות טעינה ציבוריות או טעינה "במשך הלילה" באמצעות חיבור לרשת החשמל הביתית. ניתן גם להזמין את האופנוע עם אופציה לטעינה מהירה של פחות משעה בעמדות טעינה מהירות, אבל זו לא אופציה זולה.

הכלי שוקל בסביבות 160 ק"ג ומוגבל למהירות של 135 קמ"ש - לא משהו שירגש את חובבי הסופר-ספורט - אבל יש לו תאוצה ראשונית שאינה נופלת מזו של אופנועי ספורט עם הספק כפול ויותר. היתרון הגדול הוא המחיר שמתחיל בכ-12 אלף דולר בארצות הברית ומטבע הדברים מקבל בישראל פטור ממס קנייה.

המחיר האגרסיבי - יחסית לז’אנר - נובע מכך שרוב החלקים מיוצרים בסין ורק מורכבים בקליפורניה. מי שהפרוטה בכיסו יוכל להוציא 17 אלף דולר על דגם משודרג עם סוללה גדולה יותר ב-50% שמספקת טווח תיאורטי של עד כ-240 ק"מ ויש גם גרסת "קרבון" עילית עם מנוע בהספק 120 כ"ס וטווח נסיעה של כמעט 400 ק"מ בין טעינות שעולה קצת פחות מ-20 אלף דולר - משהו כמו 85 אלף שקל בישראל אחרי מסים.

האסקוורנה "סווארטפילן": השוודים ממציאים את האופנוע מחדש

משהו עובר על השוודים. אחרי שנים של תרדמת חורף, היצמדות לבטיחות והערצה לעיצובים מינימליסטים וקרים, פוקד גל של יצירתיות את המדינה הצפונית הקרה, והאופנוע החדש של האסקוורנה הוא ללא ספק דוגמה בולטת.

היצרנית החליטה לבעוט במוסכמות בכל האספקטים ואפילו השם הפטריוטי ושובר השיניים שנבחר ליצירה החדשה שלה, SVARTPILEN, הוא בחזקת הצהרה בנוסח "אנחנו שוודים, תתרגלו". את האופנוע אפשר לשייך באופן כללי לקטגוריית "NAKED", אבל עיצובו הולך רחוק מאוד ומחצין ערב-רב של אלמנטים תעשייתיים ושוברי מוסכמות כמו זנב קצרצר וזקוף, עמם מפלט מטיטניום וסיבי פחמן שניתן לחיבור מהיר לצורך שינוי צליל המפלט, מכל דלק בעל צורת חללית, חישוקים קדמיים גדולים יותר באינץ’ מהחישוקים האחוריים, פנס חזית מבוסס LED בעל מראה אוונגרדי ועוד. אם מישהו לא מסתפק בכל זה, הוא יכול לרכוש שלל עזרי עיצוב להתאמה אישית והרכבה בשיטת "חבר וסע".

גם המנוע רחוק מאוד מהשגרה. זהו מנוע מקורר מים בנפח 692 עם צילינדר יחיד - "סינגל" בלשון האופנוענים - שמסתפק ב-75 כ"ס. כראוי לשוודים, נושא הבטיחות לא הוזנח והאופנוע מגיע עם בלמי ברמבו משולבים ב-ABS של בוש, מצערת אלחוטית שמשולבת עם בקרת משיכה ועוד. אומנם יחס המשקל/הספק של הכלי לא מבטיח ביצועים מלהיבים, אבל זה כנראה לא משנה למי שזקוק לכלי בעיצוב אורבני-תעשייתי מסובב ראשים שמחצין הנדסה סקנדינבית. וכנראה, גם לא תג מחיר של כ-12 אלף דולר לפני מסים.

ווספה GTS 300HPE: קלאסיקה עם ביצועים

ווספה היא עבור רבים זיכרונות נוסטלגיים ורומנטיים של עידן מוטורי שחלף ונעלם, אבל בפועל, מדובר באחד המותגים המוכרים והמזוהים ביותר בעולם גם בימינו ופיאג’יו, החברה האם, לא מתכוונת לוותר עליו. נהפוך הוא. לקראת 2019 והמעבר לתקינת "יורו 5" קיבלה הווספה GTS החדשה ריענון מקיף והפכה לסדרה שלמה של תת-דגמים. הסדרה כולה זכתה במתיחת פנים קלה, במגבלות העיצוב הנוסטלגי כמובן, אבל החידושים העיקריים הם במנוע ובאלקטרוניקה. מערכת ניהול חדשה מבית מגנטי מרלי סייעה למנוע החזק בחבורה, סינגל בנפח 300 סמ"ק, לייצר הספק של 23.5 כ"ס ב-8,250 סל"ד. זו קפיצה של 12% וההספק הגבוה ביותר אי פעם לווספה מייצור סדרתי.

לא פחות חשוב, המומנט קיבל תגבור של 18% וכל זה במקביל לירידה בצריכת הדלק, שעומדת כיום על כ-31 ק"מ לליטר. מי שאינו שוחר ביצועים, יוכל להזמין את מנוע ה-125 סמ"ק המסורתי והחלש יותר, שגם הוא עבר שיפורים ומדורג כעת בצריכת דלק ממוצעת של כ-40 ק"מ לליטר.

גם האלקטרוניקה מציבה את הווספה עמוק במאה ה-21. מלבד פנס קדמי בטכנולוגיית LED ולוח מחוונים מבוסס מסך LCD, מצוידת הגרסה "הטכנולוגית" של ה-GTS גם בחיבור בלוטות’ מובנה עם יכולת לשקף אפליקציות של אנדרואיד ואפל וקישוריות רצופה לאפליקציית VIA של ווספה שמעבירה לרוכבים מידע קולי וחזותי של ניווט מקומות מעניין, מצב הקטנוע וכדומה. כבעבר, מציע החברה גם מערך מרשים צבעים ותוספות אפטר-מרקט, החל מחישוקי ספורט צבועים וכלה בשלל מנשאים ופריטי עיצוב.