נתניהו יוותר על קבלת מימון להגנתו המשפטית ממיליקובסקי; צפוי לבקש לדחות את השימוע

ההחלטה לוותר על קבלת מימון מבן-דודו של נתניהו, נתן מיליקובסקי, התקבלה על רקע חשיפת הקשרים העסקיים ביניהם • רה"מ צפוי לנסות לאתר אנשי עסקים אחרים שיסייעו במימון הגנתו המשפטית, בנוסף לספנסר פרטרידג' • מקורבים לצוות ההגנה מבהירים: נתניהו לא יוותר על שימוע

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

מיד לאחר הבחירות, ב-10 באפריל, העמידה הפרקליטות לרשותם של סנגוריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את חומרי החקירה בשלושת התיקים הפליליים נגדו - 1000 (תיק המתנות), 2000 (תיק נתניהו-מוזס) ו-4000 (תיק בזק-וואלה). זאת, כדי שהם יוכלו להתחיל להתכונן להליך השימוע לפני ההעמדה לדין, שצפוי להיערך ב-10 ביולי. אולם הסנגורים עדיין לא לקחו את חומרי החקירה, עניין שהעלה השערות בכלי תקשורת שונים, שלפיהן ראש הממשלה מתכנן לוותר על הליך השימוע בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

גורמים המקורבים לצוות ההגנה הבהירו היום (ג') ל"גלובס" כי נתניהו וסנגוריו אינם מתכוונים לוותר על הליך השימוע, וכי הסיבה שהם טרם לקחו את חומרי החקירה היא שסוגיית תשלום שכר-הטרחה של הסנגורים על-ידי נתניהו עדיין לא הוסדרה. זאת, מאחר שראש הממשלה ממתין להחלטת ועדת ההיתרים של מבקר המדינה בבקשתו לקבל מימון להגנתו המשפטית מאנשי עסקים זרים. יצוין כי נתניהו נהנה מהעיכוב בהעברת חומרי החקירה לסנגוריו, והוא אינו מעוניין שהם ייחשפו בזמן שהוא עמל על הרכבת הממשלה החדשה בראשותו.

"גלובס" חושף מהי עמדתו החדשה של ראש הממשלה בסוגיית מימון הוצאותיו המשפטיות, מה מצפים סנגוריו להשיג בהליך השימוע, ומהי בקשתם הצפויה בכל הנוגע למועד עריכתו.

1. ויתור על נתן מיליקובסקי

ל"גלובס" נודע כי ראש הממשלה נתניהו יוותר על הבקשה לקבל מימון להוצאותיו המשפטיות בתיקים 1000, 2000 ו-4000 מבן-דודו נתן מיליקובסקי, לאור חשיפת הקשרים העסקיים בין השניים. עם זאת, נתניהו יעמוד על בקשתו לקבל מימון מאנשי עסקים אחרים המקורבים לו, ובהם ספנסר פרטרידג'. 

לפי המידע שבידי "גלובס", לאחרונה הגיעו סנגוריו של ראש הממשלה, עורכי הדין נבות תל-צור, פיני רובין, עמית חדד, וטל שפירא, למסקנה כי אין טעם שנתניהו יעמוד על הבקשה לקבל מימון ממיליקובסקי, שכן הבקשה מסבכת הן את ראש הממשלה והן את ועדת ההיתרים שתתקשה לאשר אותה. זאת, לאור המידע שנחשף באשר לקשרים העסקיים בין נתניהו למיליקובסקי והמשמעויות הנגזרות מהמידע הזה.

בשבוע שעבר שלחה ועדת ההיתרים לעורכי דינו של נתניהו מכתב שבו הם התבקשו למסור לוועדה תמונת מצב בנוגע לרכושו של ראש הממשלה בארץ ובחו"ל, "מכל סוג ומין שהוא, ללא יוצא מהכלל - מזומנים, אג"ח, נדל"ן וכו'". זאת, בטרם קביעת מועד הדיון בבקשת נתניהו לקבל מימון להגנתו המשפטית ממיליקובסקי. ההודעה נשלחה לסנגורי ראש הממשלה על רקע חשיפת הקשרים העסקיים שהיו בינו לבין מלקובסקי ועל רקע הבדיקה הראשונית שנערכת בפרקליטות בנוגע לקשרים הללו.

החלטה קודמת של ועדת ההיתרים בבקשת נתניהו לקבל מימון להגנתו המשפטית ממיליקובסקי, חשפה כי ב-18 באוגוסט 2009 קיבל ראש הממשלה היתר אישי לקבלת הלוואה ממיליקובסקי לכיסוי חוב למס הכנסה שנוצר עקב החזקותיהם המשותפות בחברה משפחתית. עוד התברר כי נתניהו החזיק במניות עד לשנת 2010, ולאחר שמכר אותן, סיפקה החברה שירותים לחברת טיסנקרופ הגרמנית, שעומדת במרכז פרשת הצוללות. מיליקובסקי, המקורב מאוד לנתניהו ושהעביר לו כספים רבים במהלך השנים, המשיך להחזיק במניות החברה ואף היה דירקטור שלה בעת שהתקבלו החלטות על רכישת הצוללות מטיסנקרופ לחיל הים הישראלי. נזכיר כי בן-דוד נוסף של נתניהו, עו"ד דוד שמרון, ייצג את מיקי גנור, נציג טיסנקרופ בארץ, והוא ייצג גם את מיליקובסקי.

2. דרישה למימון מספנסר פרטרידג'

עם זאת, לפי המידע שבידי "גלובס", ראש הממשלה וסנגוריו יעמדו על דרישתם מוועדת ההיתרים לאפשר לנתניהו לקבל מימון להוצאותיו המשפטיות מאנשי עסקים אחרים, שאינם מיליקובסקי. אחד מהם הוא ספנסר פרטרידג', איש העסקים הנוסף שכבר הבטיח להשתתף במימון ההוצאות של ראש הממשלה. פרטרידג' הוא איל נדל"ן המתגורר במישיגן, ארה"ב, ופעיל בקהילה היהודית ובאגודת ידידי צה"ל. בבעלותו של פרטרידג' חברות בתחום הנדל"ן, שהבולטת ביניהן היא חברת Lautrec שמחזיקה יותר מ־50 מתחמי דיור ברחבי צפון אמריקה.

עוד לפי המידע שבידי "גלובס", לאחר שנתניהו השלים עם העובדה שהוא כנראה לא יוכל לקבל מימון ממיליקובסקי, הוא ומקורביו פועלים כדי לאתר אנשי עסקים אחרים שיסכימו למלא את מקומו ולתרום לראש הממשלה. מקורבים לצוות ההגנה של נתניהו אמרו ל"גלובס" היום כי זהו דבר מאוד מקובל, והזכירו כי גם ראש הממשלה הקודם שהסתבך בפלילים, אהוד אולמרט, קיבל מימון לצורך הוצאותיו המשפטיות מאנשי עסקים זרים.

עוד אמרו ל"גלובס" המקורבים כי יש אנשים רבים שישמחו לממן את הוצאותיו המשפטיות של נתניהו מתוך אמונה מלאה בחפותו של ראש הממשלה. לדבריהם, "יש לנתניהו מערכת קשרים ענפה עם אנשים מאוד עשירים, שבשבילם זה לא דבר בעייתי לסייע לראש הממשלה במימון הוצאותיו".

3. ראש הממשלה לא יוותר על שימוע 

חומרי החקירה בתיקים 1000, 2000 ו-4000 עדיין "יושבים" ומחכים לסנגורי נתניהו כדי שיבואו לקחת אותם כדי להתחיל להתכונן בעזרתם להליך השימוע לפני העמדה לדין של נתניהו בפני היועמ"ש והפרקליטים המלווים, הליך שצפוי להיערך בקיץ.

הסנגורים עדיין לא לקחו את חומרי החקירה שהועמדו לרשותם מיד לאחר הבחירות, ב-10 באפריל, בשל העובדה שסוגיית תשלום שכר-טרחתם על-ידי נתניהו עדיין לא הוסדרה. הסיבה שראש הממשלה עדיין לא סגר את הסכמי שכר-הטרחה והתשלומים לסנגוריו לקראת השימוע, היא שהוא מחכה, כאמור, לאישור ועדת ההיתרים של מבקר המדינה לקבל מימון מאנשי עסקים זרים.

גורמים המקורבים לצוות ההגנה הבהירו היום ל"גלובס" כי נתניהו וסנגוריו אינם מתכוונים לוותר על הליך השימוע. זאת, בניגוד לרמזים בעניין שהתפרסמו בימים האחרונים בכלי תקשורת שונים, על רקע העובדה שהסנגורים לא לקחו עד כה את חומרי החקירה מהפרקליטות. 

הגורמים המקורבים לצוות ההגנה הסבירו כי הסנגורים לא מתכוונים להתחיל לצלול להררי החומרים בתיק, לפני שידעו שהם מקבלים תשלום על עבודתם. הם ציינו כי לצורך ההכנה לשימוע יצטרכו הסנגורים להעמיד לרשות נתניהו עורכי דין רבים ממשרדיהם וכן את עצמם ולמעשה לרתק את המשרדים לעבודה המשפטית עבור ראש הממשלה למשך כחצי שנה לפחות, וזאת על חשבון יתר לקוחותיהם.

לדברי המקורבים לצוות ההגנה, הייצוג המשפטי של נתניהו, רק בשלב השימוע, יעלה לו מיליוני שקלים רבים. עוד אמרו ל"גלובס" המקורבים כי אפילו אם הסנגורים היו רוצים לייצג את נתניהו בחינם - פרו-בונו (וודאי שזה אינו המצב) - הדבר אסור לפי כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, וזה גם יסבך אותם בעתיד. 

יתר על כן, לדברי הגורמים עימם שוחח "גלובס", נתניהו וסנגוריו מאמינים כי בהליך השימוע יהיה ביכולתם לשכנע את היועמ"ש מנדלבליט להפחית את עוצמת האישומים נגד ראש הממשלה. בעיקר אמורים הדברים לגבי תיק 4000, שבו מואשם נתניהו, בכפוף לשימוע, בקבלת שוחד מאיש העסקים ובעל השליטה לשעבר בבזק, שאול אלוביץ; ולגבי תיק 2000, שבו מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים ביחסיו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. הסנגורים מאמינים כי יהיה ביכולתם לכל הפחות להפוך את תיק 4000 לתיק שבו יואשם נתניהו בהפרת אמונים, ולהביא לסגירת תיק 2000.

לעומת זאת, תיק 1000, שבו החליט היועמ"ש להאשים את נתניהו במרמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע, בשל קבלת מתנות וטובות הנאה מאיש העסקים ארנון מילצ'ן, נראה כבר היום כתיק שאין הרבה מה לטעון לגביו בהליך השימוע.

4. צפויה בקשה לדחיית השימוע

נכון להיום, הליכי השימוע לנתניהו ולחשודים הנוספים בתיקים 1000, 2000 ו-4000, ובראשם מוזס ואלוביץ, צפויים להתחיל ב-10 ביולי 2019. אולם לפי המידע שבידי "גלובס", סנגורי נתניהו צפויים לבקש מהיועמ"ש להעניק להם יותר זמן להתכונן לשימוע.

הסנגורים צפויים לטעון, בין היתר, כי הם זקוקים ליותר זמן להתכונן לשימוע מהסנגורים האחרים שמייצגים מעורבים אחרים בתיקים, מהסיבה הפשוטה שנתניהו מסובך ב-3 תיקים. זאת, בעוד שמוזס ואלוביץ, למשל, מסובכים כל אחד רק בתיק בודד.

במילים אחרות - חומרי החקירה שאותם יצטרכו ללמוד סנגורי ראש הממשלה רבים בהרבה מחומרי החקירה שיצטרכו ללמוד ולנתח לקראת השימוע סנגוריו של מוזס, עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, או סנגוריו של אלוביץ', עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר.

מטעמו של ראש הממשלה לא הגיבו לדברים.

*** חזקת החפות: בנימין נתניהו, שאול אלוביץ, ארנון (נוני) מוזס ויתר המעורבים בפרשות השונות הם בבחינת חשודים. מדובר בשלבים ראשונים של ההליך המשפטי, ושמורה להם חזקת החפות.