טים קוק: יש להטיל רגולציה על חברות טכנולוגיה, אין דרך אחרת

"טכנולוגיה צריכה להיות תחת הסדרה. יש היום דוגמאות רבות מדי לכך שחוסר הרגולציה הביא לנזק חברתי עצום", אמר קוק במהלך ועידת TIME 100

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס, STEPHEN LAM
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס, STEPHEN LAM

מנכ"ל אפל, טים קוק, קרא להטלת רגולציה על חברות הטכנולוגיה במהלך ראיון עמו בוועידת TIME 100 של המגזין טיים בניו יורק. "כולנו חייבים להיות כנים ולהודות שמה שאנחנו עושים לא עובד", אמר קוק. "טכנולוגיה צריכה להיות תחת הסדרה. יש היום דוגמאות רבות מדי לכך שחוסר הרגולציה הביא לנזק חברתי עצום".

קוק הציע שרגולטורים אמריקאיים יבחנו את חקיקת הפרטיות שעברה באירופה בשנה שעברה, ה-GDPR. "זו לא חקיקה אידאלית", אמר קוק, "אבל זה צעד בכיוון הנכון", והוסיף כי "אנחנו תומכים מאוד בהחלת רגולציה - אני לא רואה אף דרך אחרת".

זוהי אינה הפעם הראשונה בה מנכ"ל אפל מתבטא בעד רגולציה מוגברת בארה"ב על חברות ההייטק. בשונה מחברות כמו פייסבוק וגוגל שהמודל העסקי שלהן מתבסס על פרסום מותאם אישית, שלשמו הן אוספות דאטה רב על המשתמשים, המודל העסקי של אפל מתבסס על מכירת מכשירים ושירותים בתשלום ללקוחות החברה. מסיבה זו, אפל לא נדרשת לאסוף דאטה על משתמשיה, ולכן כנראה לא תושפע מחקיקה נוקשה יותר בתחום הפרטיות בארה"ב.

גם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג כתב לאחרונה מאמר דעה בו הדגיש את הצורך ברגולציה על חברות הטכנולוגיה, ואף פרסם לאחרונה את חזונו לרשת חברתית המבוססת על אינטראקציות פרטיות ומוצפנות. ייתכן שהתבטאויותיו של צוקרברג הן רק חלק מנסיון לשפר את תדמיתה של החברה, לאחר שהסתבכה בשערוריות רבות הנוגעות להפרת פרטיות המשתמשים.

קוק התייחס בדבריו בוועידה גם למקרה מפורסם מ-2016 בו אפל התעקשה לשמור על פרטיות משתמשיה גם במחיר של התנגדות לרשויות. באותו מקרה, ה-FBI דרש מאפל גישה לאייפון של טרוריסט שהרג 14 איש בירי, כחלק מחקירה שהתנהלה נגדו, ואפל סירבה בטענה שצעד כזה יאפשר ל-FBI לגשת למידע על כל לקוחות החברה. ה-FBI התכונן לנהל קרב משפטי נגד אפל, אך המשפט בין השתיים בוטל מכיוון שמספר ימים לפני שתוכנן להתקיים, מחלקת המשפטים האמריקאית הצליחה לגשת לדאטה שבמכשיר. עד היום לא פורסם איזה אדם או חברה סייעו לה לפרוץ אליו לאחר שאפל סירבה לסייע לה.

קוק התבטא בחריפות בנושא בדבריו בוועידה ואמר שחבל שאותו מקרה לא הגיע למשפט מכיוון ש"אז הציבור היה נחשף לאמת". הוא התייחס לדו"ח של המפקח הכללי על מחלקת המשפטים שיצא במרץ 2018, ואמר כי "אחרי שיצא הדו"ח לגבי המקרה, הפחדים הגרועים ביותר שלנו התגשמו - התיק הזה היה מאוד תפור מלכתחילה. זו לא הייתה שעתה היפה ביותר של הממשלה. מעולם לא ראיתי מנגנון ממשלתי פועל נגד חברה כמו במקרה הזה, בצורה מאוד לא ישרה". הדו"ח כלל קטעים מהם עולה כי מחלקות מסוימות ב-FBI היו קרובות להצליח לפרוץ את האייפון אבל בשל חוסר תקשורת, אותן יכולות מעולם לא הוזכרו בקרב המשפטי שנערך מול אפל.

בנוסף, קוק התייחס בדבריו גם למאמצי החברה בתחום הבריאות, הכוללים את שעון אפל שבו אפשרות למדידת אק"ג, ואמר כי "אני מאמין שיגיע היום בו אנשים יסתכלו אחורה ויגידו 'התרומה הגדולה ביותר של אפל לאנושות הייתה בתחום הבריאות'".

קוק אף אמר כי אפל לא מעוניינת לגרום לאנשים להיות צמודים לטלפונים שלהם, ולכן היא פיתחה כלים שיעזרו למשתמשים לעקוב אחרי כמות הזמן שהם מבלים בטלפונים. "אם אתה מסתכל על הטלפון יותר מאשר בעיניים של מישהו, אתה לא עושה את הדבר הנכון. אפל מעולם לא רצתה למקסם את זמן השימוש, אין לנו מוטיבציה עסקית כזו ובטח שאין לנו מוטיבציה ערכית כזו".

לדבריו, מנהיגים של ארגונים צריכים לעשות מה שנכון בעיניהם, במקום לנסות להימנע מלעורר מחלוקת. "אני מנסה לא לחשוב יותר מדי את מי אנחנו מרגיזים, בסוף היום ישפטו אותנו יותר לפי השאלה אם עמדנו מאחורי מה שאנחנו מאמינים בו, ופחות לפי השאלה אם מסכימים איתנו לגבי העקרונות האלו".