פין של ארנב ועוד שבע עובדות מסעירות על גידול איברים במעבדה

בעיית היובש בפה של היפנים, אתיקה של הדפסת איברים, גידול שיניים במקום סתימות ועוד סוגיות שלא חשבתם עליהן וכולן קשורות לאיברי הגוף שלכם • אנטומיה 2.0 פרויקט מיוחד

ארנבים / צילום: shutterstock
ארנבים / צילום: shutterstock

בלוטות רוק בעכברים: בעיית הפה היבש ביפן דחפה מדענים מובילים במדינה לפתח טיפול חדש ל-8 מיליון הסובלים ממנה. החוקרים מאוניברסיטה בטוקיו הצליחו לגדל בלוטות רוק במעבדה ולהשתילן בעכברים חסרי בלוטות. החוקרים שפרסמו את תוצאותיהם באוקטובר האחרון, מקווים להשתיל בלוטת רוק בבני אדם בתוך שנה.

גידול בשר במעבדה: הנדסת רקמות לא משמשת רק להצלת חיים באופן ישיר. בשנים האחרונות יותר ויותר סטארט-אפים בתחום המזון עמלים על יצירת בשר מתורבת - בשר שגדל בתנאי מעבדה מתאי בעלי חיים, מה שידרוש פחות משאבי טבע מגידול הבקר והעופות כיום ויפיק פחות גזי חממה מזהמים.

הצלת חיים או התמכרות: רשות התרופות האמריקאית (FDA) כבר התייחסה לרגולציה והשאלות האתיות שמעלות מדפסות תלת ממד המדפיסות חומרים ביולוגיים. בין היתר היא הגדירה איברים שיודפסו באמצעותן כ"סם", והצהירה על הצורך לפקח שהאיברים יינתנו מסיבה רפואית, ולא חלילה כצורך לשיפור לא נחוץ של הגוף האנושי.

לגדל שיניים בפה: שיניים הן איבר שמעניין חוקרים רבים, לא רק בגלל הקשר הפסיכולוגי המורכב, אלא משום שחיות רבות, מסוסים ועד כרישים, יכולות לחדש אותן. בשנה האחרונה הצליחו מדענים מקינגס קולג' בלונדון "להתל" בשיניים ולגרום להם לגדל דנטין (מרכיב מרכזי בשיניים), מה שיכול לכאורה לשמש כתרופה ולא רק טיפול לחורים בשיניים.

מזרימים דם חדש: אצולת עמק הסיליקון אובססיבית לטיפולי אנטי אייג'ינג ומשקיעה עשרות מיליוני דולרים בפרויקטים שנועדו לעצור את המוות. היזם פיטר תיל, אולי הבולט מכולם, כרוך סביב הסטארט-אפ אמברוזיה שמציע הזרקה קבועה של מנות דם של צעירים תמורת 8,000 דולר. בפברואר אסר ה-FDA על החברה להמשיך למכור עירויים.

עכבר עם לבלב של חולדה: מחקר שנוי במחלוקת במיוחד הוא גידול אברים אנושיים בחיות. ד"ר הירו נקאוצ'י, חלוץ בתחום גידול איברים אנושיים בחיות, בישר לפני שנה כי הצליח לגדל עכבר עם לבלב של חולדה וחולדה עם לבלב של עכבר. כדי להמשיך את המחקר לחיות גדולות ומאוחר יותר אברים אנושיים, נאלץ נקאוצ'י לעבור לאוניברסיטת סטנפורד, משום שמחקר מסוג זה אסור ביפן.

פין של ארנב: יפן נחשבת מעצמה מובילה בתחום הנדסת הרקמות וזה לא במקרה. ארץ השמש העולם אולי נהנית מתוחלת החיים הגבוהה בעולם, אבל אוכלוסייתה מצטמצמת בעקביות והיא מהמבוגרות בעולם.
האיבר השלם הראשון שפותח במעבדה והושתל באדם היה שלפוחית השתן ב-2006 על ידי האורולוג אנתוני אטאלה. מאז השתיל אטלה גם פין בארנבים, אחרים השתילו ריאות בחזירים והדפיסו אוזניים שהושתלו מתחת לעור עכברים. האוזניים אגב, פיתחו תוך חודשיים רקמות סחוס ותוך חמישה חודשים רקמת עצם עם אספקת דם.

התחרות של נאס"א: בפברואר השנה הכריזה נאס"א, בשיתוף עם קרן מתושלח, על פרס בגובה חצי מיליון דולר עבור הצוות הראשון שיצליח לפתח בסביבת מעבדה מבוקרת רקמת אדם הכוללת מערכת כלי דם מתפקדת. לפי כללי התחרות עובי הרקמה של הצוות המנצח חייב להיות לפחות סנטימטר אחד ומעל ל-85% ממנה חייבים לשרוד תקופה של 30 יום.