מסתמן: גוגל ופייסבוק ישלמו בישראל מס של מאות מיליוני שקלים

התוכנית החדשה ש רשות המסים תציג לשר האוצר הנכנס: מיסוי המחזור של חברות האינטרנט הרב-לאומיות הפועלות בישראל, בהן גוגל ופייסבוק • השאיפה היא לגבות בין 3%-5% מס על המחזור של חברות אלה

מנהל רשות במסים, ערן יעקב / צילום: רפי קוץ
מנהל רשות במסים, ערן יעקב / צילום: רפי קוץ

התוכנית החדשה שרשות המסים תציג לשר האוצר הנכנס: מיסוי המחזור של חברות האינטרנט הרב-לאומיות הפועלות בישראל, בהן גוגל ופייסבוק.

עדיין לא ברור מי יהיה שר האוצר הבא, אך תוכנית המס השאפתנית כבר קורמת עור וגידים בימים אלה, במקביל למגמה העולמית להטלת מס מחזור על חברות האינטרנט הבינלאומיות. בעולם נבחן שינוי החקיקה מזה תקופה, וברשות המסים החליטו כי לאחר שייכנס שר אוצר חדש, הנושא יעלה לדיון, ותגובש תוכנית סדורה. השאיפה היא לגבות בין 3%-5% מס על המחזור של החברות האלה.

בימים אלה בוחנים ברשות המסים את הצעת החוק הצרפתית באותו עניין, אשר אמורה לעלות בצרפת במאי השנה.

הנושא מצוי על השולחן בשנים האחרונות, במסגרת המגמה של מדינות רבות בעולם למסות חברות אינטרנט שאינן משלמות מס על פעילותן במדינות רבות, היות שאין להן משרדים ופעילות עסקית פיזית בגבולותיהן.

ב-2018 נערך האיחוד האירופי להטיל מס מחזור בשיעור של 3% על חברות אינטרנט בינלאומיות, אשר מחזור המכירות שלהם עולה על 750 מיליון אירו, והמכירות שלהן באיחוד עולות על 50 מיליון אירו. חקיקה שכזו, אם הייתה עוברת, הייתה משפיעה בעיקר על גוגל, אמזון, פייסבוק ואפל.

משמעותו של המס על המחזור היא שחברות האינטרנט - רובן אמריקאיות - יתחילו לראשונה לשלם מס באירופה, בהתאם להיקף צריכת השירותים שלהן. ואולם החקיקה לא עברה, היות שלא כל מדינות האיחוד הסכימו לה.

בינתיים, חלק מהמדינות החליטו להפסיק להמתין ולקדם חקיקה פרטית בנושא. כך, בצרפת גובשה לאחרונה חקיקה במסגרתה יוטל מס בשיעור 2%-5% ממחזור המכירות של החברות האינטרנטיות הרב-לאומיות. במסגר התוכנית בצרפת עלה הרעיון להפוך את המס המדובר למס עקיף, כך שגם יכולת תכנון המס, הניכוי וכדומה יצומצמו.

כעת גם בישראל שוקלים לקדם את החקיקה בדומה לצרפת, וזאת לאחר שהתברר כי חברות האינטרנט מערימות על רשות המסים קשיים במסגרת דיוני השומה שלהן מולה.

בשנים האחרונות מצויות החברות הללו בדיוני שומה מול רשות המסים, הדורשת מהן מס על פעילותן בארץ, וזאת על בסיס הפרשנות החדשה שפרסמה כבר באפריל 2017. במסגרת החוזר המקצועי שפרסמה אז, הצהירה הרשות על "מהפכה" בתחום מיסוי החברות הבינלאומיות הפועלות בישראל באמצעות האינטרנט. אז הוחלט - באופן סופי ורשמי - כי בהתקיים תנאים מסוימים, חברות האינטרנט הזרות המקיימות פעילות עסקית מהותית בישראל ומעניקות שירותים ללקוחות בארץ - ובהם שירותי פרסום, הורדת קבצים, קידום לקוחות באתרי אינטרנט ועוד - חייבות בתשלום מס בישראל.

הגם שלכאורה רשות המסים לא שינתה בזמנו את החקיקה הקיימת, הלכה למעשה הטיל החוזר חיוב מס חדש, בשיעור של 25%, על הכנסות החברות הזרות שעונות לתנאים שנקבעו בו. לחברות הגדולות, בהן גוגל, נפתחו שומות מס המחייבות אותן במס, ומאבקי הכוחות-מוחות החלו, תוך שהחברות מנסות להעלים או לכל הפחות לצמצם את דרישות המס מהן.

הדיונים הללו נמשכים, וכעת ברקע מבקשים ברשות המסים "לפשט" את אופן גביית המס מהחברות הללו ולמנוע תכנוני מס והתחמקות מתשלום על-ידי חברות האינטרנט הרב-לאומיות.

על-פי ההערכות, אם החקיקה תעבור, המס שתשלמנה החברות יעמוד על מאות מיליוני שקלים, כאשר בתרחיש האופטימי - שיש ברשות מי שמכנים אותו "דמיוני" - ההכנסות מהמס על המחזור עשויות להגיע גם למיליארד שקל.