חמאס | בלעדי

תקווה חדשה לתושבי עוטף עזה? צה"ל חושף יכולות חדשות ליירוט בלוני תבערה

כוונת אלקטרו–אופטית חכמה שתותקן על רובי הסער האישיים של החיילים תאפשר לעקוב אחרי מטרות נעות כבלוני ועפיפוני תבערה ולפגוע בהן במדויק • משרד הביטחון כבר הזמין אלפי מערכות מהחברה המפתחת, שפועלת מקיבוץ יגור

תושבי עזה מפריחים בלוני תבערה / צילום: רויטרס
תושבי עזה מפריחים בלוני תבערה / צילום: רויטרס

האם הפתרון לבעיית טרור בלוני ועפיפוני התבערה ביישובי עוטף עזה יגיע מפיתוח מוצלח של כוונת חכמה לנשק שמובילה חברה קטנה מקיבוץ יגור? לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", צה"ל השלים באחרונה פיתוח של יכולות חדשות ליירוט בלוני ועפיפוני תבערה, שעשויות לעזור למנוע את הפגיעה ביישובי הדרום.

"השגנו יכולות יירוט של עפיפונים ויש לנו גם יכולות טובות מאוד בכל הקשור לאיום בלוני התבערה. יש לנו כמה שיטות ליירוט, חלקן בשלבי פיתוח מאוד בסיסיים ואחרות כבר מוכנות לשימוש מידי בהתאם לצרכים המבצעיים בשטח של אוגדת עזה", אמר אל"מ נדב ליבנה, מפקד מטמון, שהיא יחידת הניסויים והמחקר בחטיבת הטכנולוגית של זרוע היבשה של צה"ל.

במרכז היכולות החדשות שצה"ל פיתח באחרונה נגד איום הבלונים ועפיפוני התבערה והנפץ, נמצאת הכוונת החכמה שמכונה "פגיון" ופותחה בחברת Smart Shooter מקיבוץ יגור בשיתוף עם המנהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון.

מדובר בכוונת שמייעלת את הירי מרובי הסער האישיים שנושאים החיילים ומאפשרת פגיעה מדויקת במטרות שנעות במהירות. מדובר ביכולת פגיעה שעד לאחרונה לא הייתה זמינה, שכן הכוונות שהותקנו עד כה בכלי נשק לא הבטיחו יכולות של פגיעה מדויקת במטרות נעות או במצבים של ירי לאחר מאמץ לעבר מטרה נייחת.

הכוונת "פגיון" היא מערכת אלקטרו-אופטית שמאפשרת לעקוב אחר מטרה נעה בתרחישים שונים, כמו במקרה של בלונים ועפיפונים שנושאים מטעני נפץ או מטעני תבערה לעבר שטח ישראל. בזכות חישובים מתמטיים מהירים שהיא עושה באמצעות תוכנת מחשב, היא קובעת מתי הנשק שעליו היא מותקנת יבצע את הירי לעבר המטרה כך שהכדור הראשון שיירה לעברה יפגע בה במדויק.

המערכת בנויה כך שברגע שהיא מופעלת, היא לא תאפשר לחייל שלוחץ על ההדק לבצע ירי כלשהו לעבר המטרה במקרה שהיא לא מזהה פגיעה מדויקת בה. הפגיון מיועדת לפגיעה במטרות במרחק של מאות מטרים תוך שימת דגש על צמצום פוטנציאל הפגיעה בבלתי מעורבים במסגרת מתארי לחימה בשטחים אורבניים ובימים אלה Smart Shoot שוקדת על פיתוח גרסה חדשה ומתקדמת יותר שלה, שעל פי הערכות משקלה יהיה קל יותר.

בצה"ל ובמשרד הביטחון התלהבו מהכוונת החדשה עוד הרבה לפני שהם נדרשו להתמודד עם בעיית הבלונים והעפיפונים מעזה, והטמיעו אותה בקרב לוחמי גולני, צנחנים וגבעתי במסגרת פיילוט שבחן את יכולותיה בשטח. הפיילוט היה מוצלח, ומשרד הביטחון הזמין במהלך החודשים האחרונים מ-Smart Shooter אלפי כוונות כאלה. היקף העסקה לא ידוע.

בעיית העפיפונים וזרי הבלונים שנושאים מטעני תבערה ונפץ החלה להעסיק את צה"ל בקיץ שעבר, לאחר שגרמו מדי יום לעשרות הצתות ביישובי עוטף עזה. עשרות דונמים של שטחים חקלאיים ושל חורש טבעי עלו באש, ומערכת הביטחון עמדה חסרת אונים אל מול האיום המתרחב מכיוון עזה. בהמשך, האיום התרחב לאחר שלאותם עפיפונים ובלונים הוצמדו גם מטעני נפץ.

צה"ל מצדו פרס כוחות בנקודות רבות לאורך הגבול עם עזה, והפעיל רחפנים מהירים בניסיון לצמצם את האיום וללכוד את הבלונים ואת העפיפונים שעושים את דרכם לעבר ישראל. הרחפנים, שחלקם מסוגלים לטוס במהירות של עד 150 קמ"ש ומתאפיינים בעמידות גבוהה פגעו במאות עפיפונים ובלונים ומנעו שריפות רבות באזור העוטף. עם זאת, ההישגים האלה היו טיפה בים אל מול הכמויות הגדולות של עפיפונים ובלונים שהופרחו במהלך כל שעות היממה לעבר ישראל.

"אין כאן פתרון הרמטי", אומר מפקד מטמון אל"מ ליבנה, "בינינו לבין האויב יש תמיד תחרות למידה והיא כוללת את הערכת היכולות של הצד שמנגד, שהוא מתוחכם ולומד מהר והתפקיד שלנו הוא להביא טכנולוגיה רלוונטית כמענה לכך".

לפי ליבנה, יכולות חדשות נוספות שישפרו את כושר ההתמודדות של צה"ל עם איומי הבלונים והעפיפונים ישולבו כבר בתקופה הקרובה במסגרת הפעילות הביטחונית השוטפת בגזרה. הוא סירב לפרט אודות הפיתוחים העתידיים, שכוללים בין השאר את היכולת לאתר את מקומות הנפילה של בלונים או עפיפונים, שמאפשרות הגעה אליהם כדי לנטרל מטעני נפץ שהם נושאים.

בקרוב, לפי ליבנה, יוטמעו בשטח אמצעים חדישים נוספים שיקלו את ההתמודדות של כוחות צה"ל עם הפרות הסדר השבועיות במוקדי החיכוך השונים לאורך הגבול עם עזה. אירועים אלה מתאפיינים בהתקהלויות של אלפים שמגיעים בסמוך לגדר, מבעירים צמיגים ומנסים לפגוע בתשתיות ביטחוניות של צה"ל בגזרה. "ההשתנות וההתחדשות מצד האויב חייבה אותנו להביא פתרונות חדשים לשטח ומשימה של איתור עפיפון או בלון, בין אם הוא נמצא בשמיים ובין אם הוא כבר נחת על הקרקע, מצריכה הרבה מאוד יכולות טכנולוגיות שצריך לחבר אותן ביחד ולזמן לקצה המבצעי", הוסיף ליבנה.