בעד מלחמות שוורים, נגד מהגרים ו"טירוף המגדר": הכירו את מפלגת הימין הקיצוני של הפרלמנט הספרדי

הישג חסר תקדים למפלגת הימין הקיצוני "ווקס" בספרד שהוקמה לפני 6 שנים בלבד: קיבלה כ-10% מקולות הבוחרים, ותשלח 24 נציגים לפרלמנט במדריד • בין העמדות האולטרה-שמרניות שלה גם דרישה לבטל חוק המעניש באופן חמור מי שתוקפים נשים באלימות ודרישה לשמור על אחדות ספרד

סנטיאגו אבסקל / צילום: REUTERS/Jon Nazca
סנטיאגו אבסקל / צילום: REUTERS/Jon Nazca

ראש הממשלה של ספרד, פדרו סנצ'ס, מהמפלגה הסוציאליסטית הוא המנצח בבחירות הכלליות שהתקיימו אתמול במדינה, אך הן ייזכרו בעיקר בשל הכניסה הראשונה של מפלגת ימין קיצוני לפרלמנט של המדינה בהיסטוריה הדמוקרטית הקצרה שלה.

סנצ'ז (47) הוביל את מפלגתו (PSOE) להתחזקות משמעותית בבחירות הבזק (123 מושבים, 28%) שאותן יזם לפני חודשיים, אך הוא יתקשה להרכיב קואליציה. שותפתו המועדפת, מפלגת השמאל פודמוס, נחלשה (43 מושבים, 14%), לשתי המפלגות יחד אין רוב בפרלמנט, והן ייאלצו לחזר אחרי אחת המפלגות הקטנות יותר. ייתכן כי סנצ'ז ינסה להוביל ממשלת מיעוט.

למרות הניצחון הסוציאליסטי, שהתרחש בניגוד למגמה ברחבי אירופה, את רוב הכותרות ברחבי העולם תפסה כניסתה המסחררת של מפלגת הימין הקיצוני Vox ("ווקס", בעברית - קול) לבית הנבחרים הספרדי במדריד. המפלגה, שהוקמה לפני שש שנים, זכתה לתמיכה של 0.2% בלבד לפני שלוש שנים, אולם בבחירות שהתקיימו אתמול זינקו שיעורי התמיכה בה ליותר מ-10%, והיא תשלח 24 נציגים לפרלמנט הספרדי.

עד לאחרונה רוב הפרשנים והמומחים הפוליטיים בספרד טענו כי המדינה "מחוסנת" בפני גורמי ימין קיצוני, וכי המשטר הפשיסטי של הגנרל פרנקו - שלווה באלימות ובדיכוי תרבותי ומשטרתי ושקרס רק לפני ארבעה עשורים - היה אמור להבטיח את הסלידה של הבוחרים הספרדים מעמדות אולטרה-שמרניות. אבל משבר ההגירה האירופי, לצד שחיתות שפשתה במערכת הפוליטית בספרד והמרכזיות של העימות מול קטלוניה בנושא העצמאות במערכת הבחירות, היו ככל הנראה גורמים מספיקים כדי לשנות את כל ההערכות.

לבטל את האוטונומיה לקטלוניה

המצע העיקרי של המפלגה הוא התנגדות להגירה הלא חוקית לספרד ודרישה לשמור על אחדות המדינה, אפילו במחיר ביטול האוטונומיה הרבה המוענקת למשל לקטלוניה ולחבל הבאסקים.

הפופולריות של המפלגה צמחה בשנתיים האחרונות בגלל שתי סיבות עיקריות: ניסיון הכרזת העצמאות הכושל של קטלוניה והמשבר הפוליטי שנוצר סביבו בפרלמנט, ומצב ההגירה בדרום-ספרד, שאליה מגיעים מדי שנה עשרות אלפי מהגרים מאפריקה באמצעות סירות. סנצ'ז הוביל מדיניות ידידותית כלפי פליטים ומהגרים, וקיבל אותם אפילו כשמדינות כמו איטליה ומלטה סגרו בפניהם את הגבול.

מפלגת VOX קיימה עצרות נגד קבלת פליטים בערי נמל בדרום-ספרד, וגם בקמפיין הנוכחי קיימה את רוב עצרות הבחירות שלה בערים שבהן יש שיעור זרים גבוה. היא נחשבה לחריגה בנוף הספרדי הפוליטי הנוח-יחסית למהגרים, אבל הוכיחה כי כמו בגרמניה, באוסטריה ובאיטליה, למשל, יש ביכולתה של סוגיית ההגירה הלא חוקית לשרטט מחדש את המפה הפוליטית במערב אירופה.

בין העמדות האולטרה-שמרניות של המפלגה נמצאת דרישתה לבטל חוק המעניש באופן חמור מי שתוקפים נשים באלימות, וקריאת ראשיה "לשים קץ לכל שיגעון המגדר במדינה". מי שעומד בראשה הוא סנטיאגו אבסקל, בן 46, במקור מחבל הבאסקים, שנושא עמו אקדח מחשש שהוא נמצא ברשימת חיסול של המחתרת הבאסקית (ETA).

אלמנות לוחמי השוורים תמכו

ראשי המפלגה העלו על נס בשנים האחרונות את הקונקיסטאדורים שכבשו את אמריקה הלטינית כ"מי שעשו את ספרד גדולה", בפרפראזה על סלוגן הבחירות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. אבסקל עצמו חבש בכמה הזדמנויות קסדה מהתקופה הזו כדי לציין את "ימי הזוהר" של ספרד. המפלגה גם תומכת בהמשך קיום מלחמות שוורים באזורי דרום-ספרד "כחלק מהמורשת התרבותית של המדינה". היא גייסה לוחמי שוורים לרשימותיה ברחבי המדינה וקיבלה תמיכה גם מאלמנות לוחמי שוורים שנהרגו בזירה.

הרבה מהקולות שקיבלה המפלגה הגיעו משמרנים מאוכזבי מפלגת העם (PP). פרשת שחיתות במפלגה גררה הצבעת אי-אמון שעברה בהצלחה ביוני 2018, ושהעלתה את סנצ'ז לשלטון מטעם המפלגה הסוציאליסטית. הבוחרים הספרדים עדיין מענישים את המפלגה, ובבחירות אתמול היא קיבלה מחצית מהקולות (66 מושבים, 17%) שקיבלה בבחירות הקודמות - התוצאה הגרועה ביותר בהיסטוריה שלה. זו הפעם השלישית בארבע השנים האחרונות שבה מתקיימות בחירות במדינה.

כלי התקשורת באירופה ציינו היום כי בפעם הראשונה זה שנים רבות "יש לספרד סיכוי ליצור ממשלה יציבה" וכי מפלגות סוציאל-דמוקרטיות מרחבי אירופה מסתכלות כעת וממתינות לראות אם סנצ'ז יוכל להתוות דרך חדשה למחנה. המצב הכלכלי בספרד הפתיע לטובה בשנים האחרונות, והמדינה רשמה צמיחה גבוהה יותר מזו של ממוצע חברות גוש האירו בשנה האחרונה. עם זאת, מדד המניות הספרדי צלל ב-1% עם פרסום תוצאות האמת.