מי יסכים לספוג אש עבור הבנקים תמורת 100 אלף שקל בחודש? ההכרעה צפויה הערב

לפי הערכות, המועמדים הסופיים לתפקיד מנכ"ל איגוד הבנקים החדש הם איתן מדמון, לשעבר מנכ"ל "גלובס", וטיבי רבינוביץ' המכהן כיום כמנהל קשרי חוץ באיגוד הבנקים • האתגר הבולט של המנכ"ל החדש: לייצג את הבנקים מול המערכת הפוליטית

איתן מדמון / צילום: תמר מצפי
איתן מדמון / צילום: תמר מצפי

האם סאגת מינוי מנכ"ל לאיגוד הבנקים קרובה לסיום? היום אחר הצהריים יתכנסו בכירי המערכת הבנקאית, ואם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, הם צפויים להכריע מי יהיה מנכ"ל איגוד הבנקים הבא.

ככל הידוע ישנם שני מועמדים לתפקיד - חיצוני ופנימי. המועמד הראשון הוא איתן מדמון, לשעבר מנכ"ל "גלובס", והשני הוא טיבי רבינוביץ', שמכהן מזה 12 שנה כמנהל קשרי החוץ של האיגוד. משה פרל, המנכ"ל הקודם, סיים את תפקידו לפני כשנה.

הבנקים ערכו תהליך איתור ארוך, שהיה כרוך בחילוקי דעות ובמתיחות ביניהם בשאלה מי ימונה לתפקיד המנכ"ל. חלק מהבנקים חשבו שיש למנות דמות בעלת אוריינטציה פוליטית, בעוד אחרים העדיפו דמות מקצועית יותר.
בסופו של דבר לפני כחמישה חודשים הוחלט למנות לתפקיד את אלון בכר, שכיהן כראש היחידה להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, אך המהלך לא הבשיל.

בתחילת החודש פורסם ב"גלובס" כי הבנקים החליטו להתניע מחדש את התהליך, בגלל סוגיית הצינון של בכר. מתוקף תפקידו הבכיר הוא נדרש לשמונה חודשי צינון במעבר בין משרד המשפטים לבין תפקידו באיגוד הבנקים. בכר הגיע להסדר עם משרד המשפטים לפיו הוא נקט בצינון פנימי כבר ממאי אשתקד כשהחליט להגיש את מועמדותו לתפקיד באיגוד, כך שלכאורה הוא יכול היה להיכנס לתפקיד בפברואר האחרון. על אף שבית המשפט אישר את ההסדר, נציבות שירות המדינה החליטה לבדוק טענות שעלו לגבי תקופת הצינון. על רקע התמשכות הבדיקה, הוחלט בסופו של דבר באיגוד לסגת מהמינוי ולפתוח מחדש את הליך הבחירה.

איגוד הבנקים פועל כעמותה רשומה והוא הוקם לפני קרוב ל-60 שנה. מטרתו המקורית הייתה לסייע בקידום ענייניו של המגזר הבנקאי, ולייצג את המערכת הבנקאית בעיקר מול מוסדות השלטון. אלא שבשנים האחרונות הבנקים נתונים למתקפה ציבורית בעיקר במגזר הפוליטי ובכנסת, וזו הפכה להיות פעילות מרכזית של האיגוד.

תפקיד מנכ"ל איגוד הבנקים נחשב למתגמל למדי. עלות שכרו של פרל עמדה על מעל 100 אלף שקל בחודש. יחד עם זאת הבנקים מבקשים להפחית את שכר המנכ"ל החדש, כהמשך למגמת חוק שכר הבכירים שהפחיתה את בכירי המערכת הבנקאית.

*** גילוי מלא: איתן מדמון כיהן בעבר כמנכ"ל "גלובס"