עם סגולה או עם הזבל: בפסח הזה זרקנו יותר

במסגרת סידור, שיפוץ וניקיונות הבית, גדלה כמות האשפה שהשלכנו לפח בחג האחרון: 15% יותר פסולת ביתית ו-30% יותר פסולת יבשה ביחס לפסח אשתקד • ומה זרקנו הכי הרבה?

ספה שנזרקה במהלך חג הפסח / צילום: חזי נקש, פארק דודאים
ספה שנזרקה במהלך חג הפסח / צילום: חזי נקש, פארק דודאים

עם סגולה או עם הזבל: הפסח הזה זרקנו יותר. במסגרת סידור, שיפוץ וניקיונות הבית, גדלה כמות האשפה שהשלכנו לפח בחג האחרון: 15% יותר פסולת ביתית ו-30% יותר פסולת יבשה ביחס לפסח אשתקד - כך עולה מבדיקות בפארק המיחזור והחינוך הסביבתי דודאים שבנגב, הקולט פסולת מכל אזור הדרום.

גם בשנה שעברה ביחס לשנה קודמת מסתבר שזרקנו יותר - הנתונים אז התייחסו לעלייה של 20% בפסולת הרטובה ושל 30% בפסולת היבשה. 

תנור שנזרק במהלך חג הפסח / צילום: חזי נקש, פארק דודאים
 תנור שנזרק במהלך חג הפסח / צילום: חזי נקש, פארק דודאים

ומה מצא את דרכו אל פח האשפה? לפי ניר בר-דוד, מנכ"ל פארק המיחזור דודאים, ערמות האשפה כללו לא מעט רהיטים מכל הסוגים, כאשר לדבריו, "פעמים רבות ניתן היה לראות רהיטים ראויים שהיה ניתן לתרום או להעביר. אני מאמין שאם כל אחד מאיתנו היה עוצר רגע וחושב לפני שהוא זורק משהו לזבל, היינו במצב אחר לחלוטין. אמנם המודעות לאיכות הסביבה ולמיחזור גדלה - אך אנחנו עדיין לא במקום שבו אנחנו צריכים להיות".

לדברי בר-דוד, שורה של מהלכים שנעשים בפארק יאפשרו לצמצם למינימום את הצורך בהטמנה. "אני מקווה שבחג פסח הבא נוכל להעביר, לתרום ולמחזר יותר - ולזרוק פחות".

כמויות האשפה מלמדות גם על תרבות הצריכה העולמית שנמצאת במגמת עלייה - אנחנו קונים יותר, ובתדירות גבוהה יותר. במקביל, הרגלים של תיקון חפצים או מוצרים כמעט שפסו מן העולם לאור שחיקת המחירים (לדוגמת במדפסות ביתיות), לצד שפע של מותגים מוזלים בתחום האופנה וכלי הבית, כמו גם בתחום הרהיטים, שאורח חייהם הקצר מוביל להרגל של קנייה תכופה יותר. קצת חומר למחשבה לכולנו.