מנורה מבטחים צפויה להלוות 120 מיליון שקל לקבוצת "ידיעות אחרונות"

ההלוואה תינתן לחברה, בין השאר, כנגד שיעבוד לבניין "ידיעות אחרונות" באזור התעשייה במערב ראשון לציון, וככל הידוע תישא ריבית שנתית של 3%-4% • ייתכן כי ההלוואה תסייע באופן כלשהו לרכישת מניות "ידיעות אחרונות" מידי בנק הפועלים

ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" / צילום: מגד גוזני
ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" / צילום: מגד גוזני

לאחר שדווח בעבר על מגעים, עתה מתברר כי קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים  צפויה לחתום בימים הקרובים על הסכם למתן הלוואה בהיקף של 120 מיליון שקל לקבוצת "ידיעות אחרונות" שבשליטת ארנון (נוני) מוזס. לא מדובר בהלוואה אישית למוזס עצמו, כי אם במגעים להעמדת ההלוואה לקבוצת "ידיעות אחרונות".

ההלוואה תינתן לחברה בין היתר כנגד שיעבוד לבניין "ידיעות אחרונות" באזור התעשייה במערב ראשון-לציון, והיא ככל הידוע תישא ריבית שנתית של כ-3%-4%. ייתכן כי ההלוואה תסייע באופן כלשהו לרכישת מניות "ידיעות אחרונות" מידי בנק הפועלים.

המימון לעסקה יינתן ברובו מכספי העמיתים והמבוטחים של מנורה מבטחים, ובחלקו הקטן מכספי הנוסטרו של החברה, בדומה להלוואות פרטיות אחרות שהיא מעמידה.

ממנורה מבטחים ביטוח נמסר כי "ההלוואה שעומדת על הפרק היא הלוואה שמיועדת להינתן לחברה וכוללת בטוחות ראויות. כל החלטה בגין השקעה כזו או אחרת, מתבצעת לאחר קיום דיונים מקצועיים בוועדות השונות ולאחר קבלת האישורים הנדרשים לכך. החברה פועלת בנאמנות עבור מבוטחיה ועמיתיה, וזאת למען השגת תשואה מיטבית". גורם מעורה העריך כי השיעבוד שווה יותר מפי שניים מסכום ההלוואה.

ההלוואה שמנורה מבטחים תעמיד עתה ל"ידיעות אחרונות" מצטרפת להלוואה בהיקף של כ-130 מיליון שקל שהעמיד בית ההשקעות אלטשולר שחם לקבוצת הטלוויזיה קשת לטובת רכישת מניות של חברת החדשות. אפרופו אלטשולר שחם, בית ההשקעות הזה גם ביצע עוד השקעה מזן אחר, כשרכש מניות בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים, מכספי העמיתים, בתוכנית הקונספט של קשת, "2025".

בעבר דיווחנו כי בניגוד להלוואות גדולות אחרות, שבמסגרתן הלווה פונה למספר גופים כדי להוזיל ריביות, ככל הידוע הפעם רוב הגופים המוסדיים לא קיבלו פניות למתן אשראי. זאת, בין השאר, על רקע התפיסה שלפיה מתן הלוואה מכספי העמיתים והמבוטחים בעת הזו למוזס עצמו יהיה בעייתי מאוד, וזאת משום שהוא עשוי למצוא עצמו בקרוב בין כותלי בית המשפט בשל חלקו לכאורה ב"תיק 2000".

עם זאת, מתן הלוואה לקבוצת "ידיעות אחרונות" הוא עניין אחר ו"עסקי" בלבד. ואולם גם בהקשר זה גורסים רבים ממעמידי האשראי העסקי במשק כי ההיבט העסקי גם רחוק מלהיות מובן מאליו בהקשר הצר של "ידיעות אחרונות", וזאת בשל האתגר האדיר שניצב בפני קבוצות המדיה והתקשורת: סקטור התקשורת (מדיה) נחשב למסוכן במיוחד, ובמיוחד בעסקאות לא סחירות. עם זאת, מבחינת המלווה ניתן לתת מענה לסוגיות אלה באמצעות בטוחות ראויות וריבית גבוהה יותר מזו שמאפיינת הלוואות לעסקים בסיכון נמוך יותר.