המרוץ לרכישת החזקות בקבוצת חברות ההפעלה של כביש 6: שלושת המתחרים צפויים לשפר את ההצעות

באסיפת מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל השתתפו שלושת המציעים: חברת דור אלון, קרן קיסטון וכלל ביטוח והפניקס, שהגישו הצעה משותפת • המציעים, שהציעו הצעות דומות, צפויים לקבל תקופה קצרה נוספת לאחריה יצביעו מחזיקי האג"ח על ההצעות המעדכנות

כביש 6 מבט מלמעלה/ צילום: תמר מצפי
כביש 6 מבט מלמעלה/ צילום: תמר מצפי

מחזיקי איגרות החוב של חברת אפריקה ישראל התכנסו היום לאסיפה נוספת, לצורך קבלת עדכון על ההצעות השונות שקיבלה החברה למכירת החזקותיה (35.5%) בקבוצת חברות ההפעלה של כבישים מרכזיים בישראל ובראשם כביש 6 (חברות המפעיל).

באסיפה השתתפו שלושת הגופים שהגישו הצעות לרכישת מניות המפעיל: חברת תחנות התדלוק דור אלון שבשליטת מוטי בן משה, קרן התשתיות קיסטון שהקימו גיל דויטש ורוני בירם וכן הגופים המוסדיים כלל ביטוח והפניקס, שהגישו הצעה משותפת.

אפריקה ישראל מחזיקה בחברות המפעיל יחד עם קבוצת אלון (29%) ועם שיכון ובינוי המחזיקה (35.5%). 

בשבוע שעבר הגישה דור אלון הצעה לרכישת ההחזקות של אפריקה ישראל ושל קבוצת אלון, תמורת 331 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 513 מיליון שקל (כולל המזומנים שבקופתה). ישראל יניב, יו"ר דור אלון, אמר באסיפה כי "חברות המפעיל חשובות לנו ואנחנו מאוד מעוניינים בעסקה הזאת. זה משהו שמשיק לפעילות שלנו הכוללת ארבע תחנות בכביש 6".

יניב הוסיף כי, "יש מחלוקת על הפיקדון של 10 מיליון שקל שהפקדנו בעבר (במסגרת הצעת הסדר החוב של בן משה לאפריקה ישראל שכשלה, ע' כ') אבל הנושא הזה הוא לא חלק מההצעה שלנו ולכן אנחנו מתנקים את הקשר בין ההצעה שלנו לפיקדון -  למרות שנמשיך לעמוד על כך שנקבל אותו חזרה". עוד הוא הדגיש כי "שיכון ובינוי טוענים שיש להם זכות סירוב ראשונה ואני מקווה שהם נוהגים בעניין הזה בצורה שווה ושלא ייצרו אפליה בין המציעים. ככל שיש הסדר בין שיכון ובינוי לאחד המציעים, גם אנחנו מוכנים לשקול הסדר דומה.

"ההצעה שלנו לא מחויבת באישורים פנימיים נוספים. יש לנו גם את הכסף ככה שאנחנו לא צריכים לגייס אותו. הצענו לרכוש את המניות שבידי אפריקה ישראל ואת המניות שבידי קבוצת אלון, אבל מבלי להתנות ביניהן. לדעתי ההצעה שלנו היא הטובה ביותר".

נבות בר, מנכ"ל קיסטון, שהציעה סכום של זהה לזה של דור אלון, אמר כי "הגשנו הצעה טובה אבל אנו רוצים להגיש בימים הקרובים הצעה משופרת תנו לנו להגיש הצעה חדשה והיא תהיה ברורה".

ברק בלסקי מנהל כספי העמיתים בכלל ביטוח הדגיש כי "העסקה הזאת מאוד חשובה לנו. לדעתנו נכס כזה צריך להישאר אצל מחזיקי האג"ח, כי הוא מתאים מאוד למשקיעים מוסדיים. 

"את ההצעה שלנו ראיתם אבל אנחנו מתכוונים לעדכן אותה שתהיה אטרקטיבית יותר. כגוף מוסדי אנחנו מחויבים לסט של אישורים רגולטוריים ומזה לא נוכל להתחמק", הוסיף בלסקי. הצעתם הראשונה של כלל והפניקס משקפת שווי של 512 מיליון שקל ותמורה למחזיקים של 330 מיליון שקל.

בעקבות הדברים, צפויים שלושת המציעים לקבל תקופה קצרה נוספת לשיפור הצעותיהם, כאשר לאחריה יצביעו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל על שלוש ההצעות המעדכנות. לאפריקה ישראל חוב של כ-2.1 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח משלוש הסדרות (כ"ו-כ"ח).