לאחר דחיות: דירקטוריון איילון נענה לדרישת בעל השליטה רחמני ומכנס אסיפה לבחירת דירקטורים

הדירקטוריון שכר מומחים חיצוניים שיבחנו כיצד עליו לפעול מול כוונתו של בעל השליטה להחליף את היו"ר שלמה גרופמן ודירקטורית נוספת, והם לא פוסלים פנייה לביהמ"ש

לוי רחמני  / צילום: איל יצהר
לוי רחמני / צילום: איל יצהר

האם המאבק על השליטה בפועל בקבוצת הביטוח איילון, בין בעל השליטה והמייסד לוי רחמני לבין היו"ר שלמה גרופמן, נמצא לקראת הכרעה? דירקטוריון איילון דן אתמול בדרישת רחמני לכנס אסיפה כללית לבחירת דירקטורים, שבמסגרתה הוא מתכנן להביא להדחה של גרופמן ולהחלפתו באהרון פוגל, לשעבר יו"ר מגדל, והחליט "על כינוסה של אסיפה כללית על פי דרישת בעל השליטה, ובהתאם להוראות הדין".

עם זאת, הדירקטוריון עדיין לא מוותר במאבק על זהות העומד בראשו, וחבריו החליטו בנוסף כי יכנסו "ישיבת דירקטוריון בהקדם האפשרי לאחר קבלת חוות דעת מומחים חיצוניים שנשכרו על-ידי הדירקטוריון, וזאת על מנת לבחון את אפשרויות הפעולה החוקיות העומדות בפני הדירקטוריון במצב שנוצר, לרבות פניה אפשרית לבית המשפט בהליך מתאים". כלומר, אפשר שהדירקטוריון יפנה בקרוב לביהמ"ש בבקשה לעצור את ההליך שמוביל בעל השליטה רחמני (המחזיק 67% ממניות החברה) להחלפת היו"ר גרופמן והדירקטורית עו"ד דינה האן.

חברי דירקטוריון איילון מסרו, כי "בעת האחרונה חשו כי הם נתונים ללחצים ואיומים לא לגיטימיים ובלתי חוקיים מצד בעל השליטה כדירקטורים בחברה ומינוים של דירקטורים חדשים", והוסיפו כי "הדירקטוריון סבר כי החלפת דירקטורים בחברה (לרבות יו"ר הדירקטוריון) בעת הזו מהווה פגיעה בחברה, וזאת במיוחד בנסיבות שבהן החלפה זו נועדה 'לבוא חשבון' עם דירקטורים שלא סרו למרותו של בעל השליטה, להטיל מורא על דירקטורים אחרים ולפגוע בעצמאות הדירקטוריון, הן הנוכחי והן כל דירקטוריון עתידי שימונה".

בדיווח לבורסה אישרה איילון, הנסחרת בשווי של כ-400 מיליון שקל, את מה שפרסמנו אמש ב"גלובס" בדבר היועצים ששכר הדירקטוריון על מנת לראות כיצד ניתן להיענות או לדחות את הבקשה של רחמני לכנס את האסיפה הכללית. "מתוך הכרה בכך שחובתו הראשונה במעלה של הדירקטוריון הינה להבטיח את טובת החברה... ובמיוחד לנוכח מאפייניה המיוחדים של החברה הנדונה כמחזיקה בחברת ביטוח אשר לה מיליוני מבוטחים, החליט הדירקטוריון לפנות לשני מומחים מהשורה הראשונה לדיני חברות ובמיוחד לנושאי ממשל תאגידי - פרופ' גדעון פרחומובסקי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ירושלים ובביה"ס למשפטים באוניברסיטת פנסילבניה וד"ר אסף אקשטיין מהקריה האקדמית אונו - ולבקש את חוות דעתם בהתייחס לשאלות המשפטיות המתעוררות מהסיטואציה שנוצרה", דווח לבורסה.

באיילון פירטו כי בישיבת הדירקטוריון אמש אמרו המומחים החיצוניים שנשכרו כי "הם עובדים בכל המרץ והשקידה על הכנת חוות הדעת האמורה, אולם בין היתר על רקע חג הפסח שחל בימים אלו, טרם סיימו את חוות דעתם, וכי זו תהיה מוכנה לדיון ממצה על ידי הדירקטוריון בתוך זמן קצר". אם וככל שיגיעו חוות הדעת כאמור, הדירקטוריון צפוי להמשיך במאבקו כנגד בעל השליטה.

בשנים האחרונות השתנתה לחלוטין צמרת קבוצת איילון. כיום לרחמני אין כל תפקיד בחברת הביטוח שבבעלותו, שבראשה עומדים המנכ"ל אריק יוגב והיו"ר מוקי אברמוביץ, כשבסוף 2018 נעשה צעד משמעותי אף יותר - לאחר יותר מארבעה עשורים בתפקיד מנכ"ל הקבוצה-האם הודיע רחמני על פרישה. גורמים מעורים ציינו היום, כי "סיום כהונת רחמני בדירקטוריון איילון אחזקות ובחברת הביטוח לא בוצע מיוזמתו, אלא היה פרי דרישה מפורשת של הממונה על שוק ההון".