למה הדמוקרטים לא באו לטקס חניכת השגרירות בירושלים?

מה יודע ח"כ עפר שלח על הסיבה שבגללה נעדרו חברי המפלגה הדמוקרטית מטקס חניכת השגרירות בירושלים? בדקנו • המשרוקית של גלובס

עפר שלח / צילום: תמר מצפי
עפר שלח / צילום: תמר מצפי

הסנאטור ברני סנדרס, המועמד לראשות המפלגה הדמוקרטית, תקף לאחרונה את ראש הממשלה בנימין נתניהו וכינה את ממשלתו "גזענית". מי ששמע זאת הוא ח"כ עפר שלח, שהביע צער על הדברים, ואמר שהם דוגמה ל"נזק שחוללה ההזדהות המוחלטת של בנימין נתניהו עם צד אחד במפה הפוליטית האמריקאית". שלח סיפק דוגמה נוספת: "בפתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים הוזמנו רק רפובליקאים - לא על ידי ישראל חס וחלילה, אבל הוזמנו רק רפובליקאים". האומנם?

לחנוכת השגרירות במאי אשתקד אכן הגיעו 14 חברי קונגרס, כולם מן המפלגה הרפובליקאית. השאלה היא אם הדמוקרטים נעדרו משום שלא קיבלו הזמנה, או דווקא מבחירה חופשית. דוברו של שלח הסביר לנו כי הוא נשען על כתבה של טל שניידר ב"גלובס", שבה אכן תואר האירוע בעיקר כ"חגיגה של הצד הרפובליקני האמריקאי ושל הצד הימני של המפה הפוליטית הישראלית", אולם לא צוין כי רק רפובליקאים הוזמנו.

מהן העובדות? המשלחת הרשמית ששיגר הבית הלבן לטקס כללה, מלבד השגריר דיוויד פרידמן עצמו, חמישה בכירים בממשל, ובהם חתנו של נשיא ארה"ב ג'ארד קושנר, בתו איוונקה טראמפ ושר האוצר סטיבן מנוצ'ין. בניגוד למשלחות דומות בעבר - הפעם לא הוזמנו חברי קונגרס, דמוקרטים או רפובליקאים.

מנין צצו 14 האורחים הרפובליקאים - ארבעה סנאטורים ו-10 חברי בית הנבחרים? אלה הגיעו במשלחות עצמאיות של שני הבתים, שארגנו הסנאטור הרפובליקאי לינדזי גראהם וחבר בית הנבחרים הרפובליקאי ג'ו וילסון. שני המארגנים הכחישו אחר כך שהזמינו רק רפובליקאים, וטענו שפנו אישית גם לחברים דמוקרטים, שלא נענו.

השגריר פרידמן, מארח האירוע שלא היה אחראי לאף אחת מהמשלחות, הדגיש אחר כך: "הבהרנו שכולם מוזמנים, לא הזמנו ספציפית אף אחד. הרפובליקאים שהגיעו לא באו על בסיס הזמנה אישית". העובדה הזו הוזכרה גם בכתבה של טל שניידר.

אף על פי כן, כמה נציגים דמוקרטים שיגרו מכתב מחאה לפרידמן, וטענו שהעובדה שהבית הלבן עצמו לא הזמין אף נציג דמוקרטי הייתה חלק מ"מאמץ מסוכן להפוך את יחסי ארה"ב-ישראל לנושא פוליטי". הם הזכירו שבמקרים קודמים הבית הלבן דאג להשתתפות דו-מפלגתית. ואכן, במשלחת ששיגר הנשיא ברק אובמה להלוויית שמעון פרס ב-2016 נמצאו גם שלושה רפובליקאים.

 בשורה התחתונה: דבריו של שלח אינם נכונים ברובם. למשלחת הרשמית של הבית הלבן לחנוכת השגרירות לא הוזמנו חברי קונגרס רפובליקאים, פשוט כי לא הוזמנו אליה חברי קונגרס. אבל לטקס כן הגיעה משלחת עצמאית של הקונגרס שרק רפובליקאים בחרו להשתתף בה, ונציגים דמוקרטים טענו שהגעתה הייתה "בניגוד לפרוטוקול".