איירבוס עומדת לעקוף את בואינג ולהפוך ליצרנית המטוסים הגדולה בעולם

הרווח המתואם של איירבוס עמד ברבעון הראשון על 549 מיליון אירו, לעומת 14 מיליון אירו אשתקד • הרווח הנקי של צנח ב-86% ל-40 מיליון אירו • איירבוס אישרה תוכניות למסירת לפחות 880 מטוסי סילון מסחריים השנה, בעוד שהמתחרה בואינג נתקלת בקשיים בשל ההתרסקויות של 737 מקס

איירבוס דיווחה היום (ג') על צמיחה חזקה ברווח המתואם, אך דחתה את הספקולציה כי תוכל לגדיל את נתח השוק שלה באופן מיידי בשל צרותיה של יריבתה בואינג בפרשת 737 מקס, שהודות להן עשויה ענקית האירופית לכבוש מחדש את תואר יצרנית המטוסים הגדולה בעולם.

רווחי איירבוס  השתפרו הודות לגידול במספר מסירות המטוסים ברבעון לעומת הרבעון המקביל. המנכ"ל החדש, גיום פורי, אמר שהחברה תבחן השנה מחדש אם ביכולתה להגדיל עוד יותר את התפוקה.

איירבוס כבר מגדילה את תפוקת המטוס צר-הגוף הפופולרי A320, שמתחרה עם מאקס של בואינג. החברה, הפועלת מטולוז, צרפת, החלה לבנות 60 מטוסי A320 בחודש, לעומת 52 אשתקד. בעבר אמרה החברה כי ב-2021 תעלה התפוקה ל-63 מטוסים בחודש.

כל גידול נוסף בתפוקה לא ייכנס לתוקף אלא לאחר 2021, אמר היום פורי.

החודש הודיעה בואינג כי תקצץ באופן זמני את ייצור 737 מקס, שמתחרה ב-A320, מ-52 ל-42 מטוסים בחודש. בואינג נקטה מהלך זה לאחר ההתרסקות הקטלנית של מטוס מקס ב-10 במרץ - ההתרסקות השנייה תוך פחות מחמישה חודשים - שבעקבותיה קרקעו רגולטורים ברחבי העולם את המטוסים מדגם זה. בואינג שוקדת על פתרון לבעיות הבטיחות של מקס, שלדברי חוקרי תאונות גרמו לשתי התאונות.

אך המהלך של בואינג לצמצם את מספר מטוסי מקס שהיא מייצרת אינו משנה את תוכניות הייצור של איירבוס, לדברי פורי היום. איירבוס אמרה שייצור מספר גדול יותר של מטוסי A320 יוגבל בעיקר בשל יכולתן של הספקיות להגביר את התפוקה. לאיירבוס ולבואינג יש כמה ספקיות משותפות, אך פורי אמר שהחפיפה היא קטנה, והוסיף: "איננו רואים רגיעה והתרופפות בשרשרת האספקה" בעקבות השינוי בתפוקת מטוסי מקס.

פורי, שהחל החודש לכהן כמנכ"ל איירבוס, לאחר שניהל את פעילות המטוסים המסחריים של החברה, סירב לענות על השאלה האם מתדפקים לקוחות מקס על דלתה של איירבוס כדי לרכוש את A320 במקום הדגם של בואינג. "אנו מוגבלים במונחי התפוקה בשנים הבאות", אמר פורי. הביקוש ל-A320 היה חזק לפני משבר מקס, לדברי פורי, והוא עדיין נמשך.

איירבוס אישרה תוכניות למסור לפחות 880 מטוסי סילון מסחריים בשנה הנוכחית. בואינג, שיעד המסירה שלה היה 905, השעתה בשבוע שעבר את הצפי הזה בשל הקיפאון במסירות 737 מקס והקיצוץ בתפוקה. תוכנית הייצור של 737 היא הגדולה ביותר של בואינג במונחי מספר מטוסים.

ב-2003 הפכה איירבוס ליצרנית המטוסים הגדולה ביותר, לאחר שבואינג ביצעה קיצוץ חד בתפוקה בתגובה להיחלשות הכלכלית שפגעה קשות בחברות התעופה בכמה שווקים. יצרנית המטוסים האירופית הודחה מהמקום הראשון ב-2012 כשבואינג הגדילה את מסירות מטוס החלומות 787.

הגדלת התפוקה תרמה להגדלת הרווח המותאם של איירבוס לפני ריבית ומסים, בניכוי סעיפים חד פעמיים, ל-549 מיליון אירו, לעומת 14 מיליון אירו אשתקד. איירבוס מסרה 162 מטוסים ברבעון הראשון, לעומת 121 ברבעון הקודם אשתקד, ורשמה קפיצה של 24% במכירות ל-12.55 מיליארד אירו.

עם זאת, התכווץ הרווח הנקי ב-86% ל-40 מיליון אירו, בשל עלותן של כמה תוכניות ופגיעה בסך 190 מיליון אירו ברווחים מכיוון שממשלת גרמניה השעתה רישיונות ייצוא מערכות הגנה לסעודיה בגין מעורבותה של סעודיה בתימן. איירבוס לא יכולה לבצע חוזה אבטחת גבולות עבור סעודיה, כפי שהוסכם, בשל אמברגו נשק, לדברי סמנכ"ל הכספים דומיניק אסאם.

הגידול ברמת המלאים, כדי לסלול את הדרך להגדלת התפוקה, תרם לתזרים מזומנים חופשי בסך 4.34 מיליארד אירו לפני מיזוגים, רכישות ואשראי צרכני ברבעון הראשון. איירבוס, שמניבה בדרך כלל את מרבית תזרים המזומנים החופשי שלה בשבועות האחרונים של השנה, דבקה בתחזית לתזרים מזומנים חופשי בסך של כ-4 מיליארד אירו לפני מיזוגים, רכישות ואשראי צרכני.

איירבוס אמרה שהביקוש למטוסים חדשים נותר חזק למרות היחלשות ההזמנות בשלושת החודשים הראשונים של השנה. החברה השיגה 62 הזמנות חדשות בלבד באותה התקופה, וקיבלה 120 ביטולים, שאחת הסיבות להן קשורה למטוס הסופר-ג'מבו A380 שהחברה הודיעה השנה כי תפסיק לייצרו ב-2021.

איירבוס ביצעה הפרשה חד-פעמית בסך 61 מיליון אירו בגין החלטתה בפברואר לשים קץ לייצור A380. האחרון בסדרת המטוסים הדו-קומתיים האלה אמור להימסר ב-2021. במארס הודיעה איירבוס כי פתחה במו"מ עם איגודי העובדים על השפעת המהלך על 3,500 משרות שקשורות
ל-A380 - מרביתן בצרפת ובגרמניה.